Archief - A4 naar A3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Subai

Legacy Member
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik moet een poster ontwerpen voor een vergadering dat georganiseerd wordt. En deze zal op A3-bladen afgedrukt worden. Ik vroeg mij volgende zaken af:

- Ontwerp ik best in een A4 en zet ik het dan om in een A3?
- Ontwerp ik best in een A3 en neem ik het dan op stick mee naar een copycenter en druk ik het daar af of?
- Of ander idee?

Kortom, hoe werkt zoiets, want het moet uiteindelijk op A3-bladen komen te staan. Kan iemand mij trouwens ook es de afmetingen geven of een link voor A4, A3 en misschien wel meer maten voor het ontwerpen zelf?

Alvast bedankt!

m-be

Legacy Member
opmaken op 426*303 en laten afdrukken op RA3 (of A3+, naargelang de fabrikant) en dan laten nasnijden.

Subai

Legacy Member
m-be zei:
opmaken op 426*303 en laten afdrukken op RA3 (of A3+, naargelang de fabrikant) en dan laten nasnijden.

Ik heb wel gehoord dat je dit ook in copycenters kan doen? Je brengt dan je poster mee op stick en daar kan je het afdrukken, of hoe zit dit precies?

LunchBox

Legacy Member
gelieve de prefix thread door te nemen vooraleer je een thread opstart:
https://www.beyondgaming.be/forums

deze keer werd het aangepast van "BEGINNER" naar "Q", maar volgende keer gaan we ervanuit dat je op de hoogte bent van de ondelinge verschillen dus dan gaat er een slotje op als het opnieuw foutief is. (tenzij je het niet zeker weet, dan mag je me altijd een PM sturen op die moment)

@m-be: altijd de maateenheid erbijplaatsen als je met nummers op de proppen komt :) (mm in dit geval)

ontopic: Werkwijze hangt een beetje van de inhoud af. Persoonlijk maak ik ALLES eerst in photoshop. (zelfs als ik een layout nodig heb in flash) Omdat een A3 tegen 300dpi daar algouw veel beslag zal leggen op je RAM werk ik binnen photoshop op 50% (A4 dus).. maar ik steek elk beeld in een smart-object zodat ik daar nergens beeldverlies zal hebben als er iets verkleind wordt dat nadien terug groter moet worden. Nadien port ik dan naar bv. illustrator/flash gebruikmakend van vectoriële vormen waar nodig. Maak binnen photoshop ook zeker gebruik van shapes ipv gerasterde kaders dan worden ze nadien in illustrator probleemloos vergroot.

Indieanus

Legacy Member
m-be zei:
opmaken op 426*303 en laten afdrukken op RA3 (of A3+, naargelang de fabrikant) en dan laten nasnijden.

ik heb al verschillende posters/affiches op A3 gemaakt. Steevast op A3 standaard grootte ( 420 mm x 297 mm )

Ik snap eigenlijk ni wrm gij zegt van een marche van 3mm aan elke kant te laten... ik heb in dit formaat nog nooit problemen gehad. (en heb toch al zo'n 15+ affiches in A3(of groter) laten drukken.. ofwel heb ik ne goeie drukker ofzo... (die de zaken aanpast... (ik lever altidj in pdf+ psd/ai af. )

Cat_Organs

Legacy Member
Die 3 mm afloop dient voor wanneer je bv. afbeeldingen hebt die tot op de rand van je document komen. Op deze 3 mm loopt je afbeelding dan verder. Bij het schoonsnijden valt de 3 mm er dan af en voorkom je een witte rand als men een beetje uit register snijd. Documenten die geen aflopende elementen bezitten heben geen 3 mm nodig.

Voor ingewikkelde en artistieke ontwerpen kun je in photoshop werken, maar voor een deftig informerende affiche werk ik het liefst in Indesign, op ware formaat. Kwestie dat je zo automatisch met vectoren werkt.

En lever een High Res PDF met aflopendheid en snijtekens aan je drukker. Let op dat alle fonts embedded zijn. Desnoods maak je een "package" van je document en lever je deze samen met je pdf aan. Een package bevat alle gebruikte afbeeldingen, fonts en werkbestanden. Indesign zelf bevat een functie die deze automatisch genereert. Als er dan iets scheelt met je PDF kan de drukkerij/copycenter zelf nog het document aanpassen en verwerken.

b0rt

Legacy Member
LunchBox zei:
ontopic: Werkwijze hangt een beetje van de inhoud af. Persoonlijk maak ik ALLES eerst in photoshop. (zelfs als ik een layout nodig heb in flash) Omdat een A3 tegen 300dpi daar algouw veel beslag zal leggen op je RAM werk ik binnen photoshop op 50% (A4 dus).. maar ik steek elk beeld in een smart-object zodat ik daar nergens beeldverlies zal hebben als er iets verkleind wordt dat nadien terug groter moet worden. Nadien port ik dan naar bv. illustrator/flash gebruikmakend van vectoriële vormen waar nodig. Maak binnen photoshop ook zeker gebruik van shapes ipv gerasterde kaders dan worden ze nadien in illustrator probleemloos vergroot.
Waarom niet in indesign?

XA4

Legacy Member
A3-template (met afloop) kan gevonden worden op http://www.flyer.be (en dit zowel in .psd, .ai, .indd,...)
Zeker handig als je niet zo bekend bent met afmetingen, afloop en dergelijke.

LunchBox

Legacy Member
Unlimited4s zei:
Waarom niet in indesign?

omdat ik indesign niet als een echt "design" programma zie, maar puur gebruik voor de opmaak-mogelijkheden. het samensmijten van aangemaakt beeldmateriaal en er op een creatieve manier de tekst in verwerken dus. (begrijp me niet verkeerd, mensen die met indesign werken zijn daarom geen "non-designers", maar ik vind de toolset te minimaal tov bv. photoshop om er een degelijk ontwerp mee op poten te zetten)

chapeau aan mensen die het ineens in indesign doen uiteraard. (en eigenlijk is de reden dat veel magazines "clean & simple" zijn ook gewoon omdat het programma niet echt veel speciaal gedoe toelaat.. denk dat we daar eerlijk in kunnen zijn. (en dat is dus vaak zeker geen noodzakelijk kwaad) pure gewoonte ook, als ik een 2d layout ontwerp passeert dat 99% van de tijd eerst langs photoshop. zelfs al is dat maar gewoon wat tekst met lijnen rond, die omgeving voelt gewoon veel vertrouwder aan.

zoals gezegd zet ik het nadien om naar illustrator, indesign, flash of after effects.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan