Archief - Windows virtueel draaien in linux?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sanzo

Legacy Member
Hallo,

Ik zou graag nog eens willen overschakelen naar ubuntu, omdat ik windows eigl voor slechts twee dingen blijf gebruiken: photoshop en cubase. Nu zijn dit niet de meest lichte applicaties, dus vroeg ik me af of het mogelijk is om deze virtueel te draaien? Windows installeren zal wel geen probleem zijn neem ik aan, maar hoe goed zullen deze applicaties draaien?

Natuurlijk is dual boot het alternatief, maar dit zou ik liever vermijden.
Ervaringen?

Mijn systeem is trouwes niet het van het, maar 't is ook niet zo slecht: 3GB ram, en een intel processor aan 2.6ghz denk ik (core 2 duo, weet niet precies welke, en ben nu op de laptop).

Tom__

Legacy Member
Virtualbox/VMWare werken op linux en dualbooten is het beste. Je kan photoshop ook gebruiken op linux met wine maar van cubase weet ik niks af.

MrZodiac

Legacy Member
Cubase onder Linux is een no go... als dat ging zou ik het ook onder Linux gebruiken.

Ik vermoed dat je voor je Cubase ook een audio interface e.d. gebruikt, en dat kan je niet virtueel draaien.

Ik heb eigenlijk exact dezelfde bedoeling, zodra alles onder linux draaid gaat windows de deur uit.

Voor mijn muziek productie ben ik dus nog altijd gebonden aan Windows. Voor de rest gebruik ik alleen maar opensource software (open office, notepad++, gimp, filezilla, enz enz...)

InFerNo

Legacy Member
MrZodiac zei:
Ik vermoed dat je voor je Cubase ook een audio interface e.d. gebruikt, en dat kan je niet virtueel draaien.

Ik heb nochtans geluid uit mijn virtualbox :naughty:
MrZodiac zei:
Ik heb eigenlijk exact dezelfde bedoeling, zodra alles onder linux draaid gaat windows de deur uit.

Voor mijn muziek productie ben ik dus nog altijd gebonden aan Windows. Voor de rest gebruik ik alleen maar opensource software (open office, notepad++, gimp, filezilla, enz enz...)

Wat ik zou doen is gewoon redelijk wat ram toedelen aan uw guest OS, ik heb ook het max aan video ram toegewezen (dit is maar 128Mb maar je gaat toch geen zware 3D apps, video bewerking doen ofzo e, photoshop valt terug op gewone ram dacht ik) maar voor 'gewone' ram kan je wel vele hoger gaan. (System -> Base Memory, staat bij mij op 737Mb, random wat met de slider getrokke :p )

Audio -> Enable audio
Dan uw audio systeem kiezen (bij mij ALSA Audio Driver) en uw 'soort' driver (bij mij ICH AC97) je kan hier ook nog kiezen uit SoundBlaster 16 oid.
Wat je wél moet doen is natuurlijk de ICH AC97 drivers installeren op uw windows, anders krijg je natuurlijk geen geluid ;)

sanzo

Legacy Member
MrZodiac zei:
Cubase onder Linux is een no go... als dat ging zou ik het ook onder Linux gebruiken.

Ik vermoed dat je voor je Cubase ook een audio interface e.d. gebruikt, en dat kan je niet virtueel draaien.

Ik heb eigenlijk exact dezelfde bedoeling, zodra alles onder linux draaid gaat windows de deur uit.

Voor mijn muziek productie ben ik dus nog altijd gebonden aan Windows. Voor de rest gebruik ik alleen maar opensource software (open office, notepad++, gimp, filezilla, enz enz...)
Als je een hardware audio interface bedoelt: nee dat gebruikt ik niet. Ik neem rechtstreeks op van mijn ingebouwde geluidskaart (ik weet het, niet de beste kwaliteit, maar die opnames zijn dan ook niet voor distributie, slechts een hulp voor mezelf als ik liedjes opneem, dit geheel terzijde :p).
Ik gebruik trouwens ook gewoon asio4all drivers, dus ik denk dat dat ook al zou moeten lukken.

Het probleem lijkt mij eerder met die virtual instruments die ik soms gebruik, sommigen daarvan zijn echt heel groot, en nemen heel wat ram in. Ik kan natuurlijk heel wat ram geven aan mijn VM als ik met cubase werkt, multitasken proberen te beperken enzo.
Ik zal het eens proberen van de week, zien wat het geeft :)


@Tom__: PS onder wine heb ik al geprobeerd, maar vond ik niet zo denderend draaien.

Is zien wat het zal geven dus met veel ram zoals !nFy zei...

grooverider

Legacy Member
heb hier ook eens Ableton live gedraaid onder windows (via virtualbox). Qua prestratie zat het redelijk goed, het enigste probleem is de vertraging die op het geluid zit. Midi sequences opnemen is echt bijna onmogelijk zo. Ook het instellen van allerlei parameters en ondertussen horen welke veranderingen in je sound ze teweegbrengen verloopt een pak minder vlot als met een native windows installatie. Ik weet niet of iedereen hier last van heeft, maar ik hou het voor die reden voorlopig nog bij een dualboot

sanzo

Legacy Member
Das inderdaad wat ik dus ook schrik voor heb, dat de latency iets te hoog gaat zijn. Virtualbox simuleert een vrij oude geluidskaart heb ik ergens gelezen, dus 't zal mss niet ideaal zijn, maar toch het proberen waard :)

vd.OpTiCaL

Legacy Member
VirtualBox 3.1.0 Beta 2
Heleboel zaken verbeterd, ik geloof dat er nu ook verbeterde 3D acceleratie is enzo, misschien ook nieuwere sounddrivers, ...

edit: kijk hier voor een aantal changes

/K

dJeez

Legacy Member
Misschien moet je ook eens op VMWare Server testen, qua snelheid is die alvast beter dan VirtualBox, of dat de latency problemen van de audio oplost is uiteraard een andere zaak, maar best het testen waard. Nu sowieso lijkt het mij af te raden om voor dergelijke zaken een beroep te doen op virtualisatie, waarom zoek je geen Linux alternatief voor de software? Mits wat kunst-en-vliegwerk zou er op dat gebied toch ook wel een en ander mogelijk moeten zijn (hangt natuurlijk van je vereisten af en eerlijk gezegd hou ik mij ook niet bezig met audio).

Wat (nuttige?) links :
The Linux-Based Recording Studio
LMMS - Linux MultiMedia Studio

vd.OpTiCaL

Legacy Member
dJeez zei:
VMWare Server testen, qua snelheid is die alvast beter dan VirtualBox

Dat is misschien jouw idee...
Doe maar real-life benchmarks met de 2 en je zal zien dat ze ongeveer exact dezelfde resultaten halen, sommige met een licht voordeel voor VS, anderen met een licht voordeel voor VirtualBox

Shaddix

Legacy Member
maar VB heeft dan weer het voordeel dat het gratis is, dus gewoon voor VB gaan, is nog eens makkelijk te gebruiken ook ;)

MajorWintersEC

Legacy Member
Shaddix zei:
maar VB heeft dan weer het voordeel dat het gratis is, dus gewoon voor VB gaan, is nog eens makkelijk te gebruiken ook ;)
VMWare player is ook gratis ...

Tom__

Legacy Member
MrZodiac zei:
Cubase onder Linux is een no go... als dat ging zou ik het ook onder Linux gebruiken.

Ik vermoed dat je voor je Cubase ook een audio interface e.d. gebruikt, en dat kan je niet virtueel draaien.

Ik heb eigenlijk exact dezelfde bedoeling, zodra alles onder linux draaid gaat windows de deur uit.

Voor mijn muziek productie ben ik dus nog altijd gebonden aan Windows. Voor de rest gebruik ik alleen maar opensource software (open office, notepad++, gimp, filezilla, enz enz...)

Spijtig dat open office nogal slecht is als je een open-office document hebt en je dit in een microsoft 2007 programma moet openen (school, klanten,...).
Ook werkt notepad++ alleen maar langs wine ;( zeer spijtig maar bluefish heeft hem al verplaatst naar de vuilnisbak :-)

Tyfius

Legacy Member
Erm, standaard shipt Gnome met Gedit. Dat is meer dan een waardige notepad++ vervanger hoor...

dJeez

Legacy Member
vd.OpTiCaL zei:
Dat is misschien jouw idee...
Doe maar real-life benchmarks met de 2 en je zal zien dat ze ongeveer exact dezelfde resultaten halen, sommige met een licht voordeel voor VS, anderen met een licht voordeel voor VirtualBox
Test de netwerksnelheden op VMWare en VirtualBox eens, tenzij er drastische wijzigingen doorgevoerd zijn in VB is VMWare alvast beduidend sneller...

BTW VMWare Server is ook gratis hoor (wel niet vrij of Open Source uiteraard).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan