Archief - windows <-> linux

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Genious

Legacy Member
kzit dus met een spreekbeurt, en bij gesprek aan inspiratie dacht ik aan een vergelijking linux - windows, ge moogt dus à volonté vergelijkingen opzetten:
op welk gebied is den 1 beter dan den ander en waarom?
waar zitten de verschillen enzovoort (hou het redelijk verstaanbaar, mijn klasgenoten zijn niet allemaal even goed op de hoogte van pc)

PS: der is niets mis met uw persoonlijke voorkeur, maar met argumenten als: linux/windows suckt ben ik niets.
PS2: heb gelijkaardige thread op unix forum om een volledig beeld te krijgen van beide standpunten (ge moogt ier pro linux argumenten geven en vica verca, maar ge moet ze daarvoor niet perse in beide threads zetten.)

merci op voorhand, weet zelf wel wat, maar dat is redelijk beperkt (denk ik)

Pandoriaantje

Legacy Member
windows (XP)
pro:
  • mooi geïntegreerde grafische omgeving
  • makkelijk inladen van drivers & de beschikbaarheid ervan
  • sofware installeren gaat makkelijk (meestal toch) :p
  • groot software aanbod op alle vlakken (office, boekhoud pakketten, games...)
  • ...
cons:
  • prijskaartje
  • geen opensource
  • integratie van sommige software soms ongewenst (o.a. internet explorer)
  • ...

Linux (met grafische omgeving)
pros:
  • opensource (al dan niet gedocumenteerd)
  • gratis te downloaden
  • vrijheid
  • multi user systeem/beveiliging
  • ...
cons
  • drivers installeren niet altijd evident & beschikbaarheid
  • software installeren niet altijd evident (dependecies, compatibilitiet met andere paketten..
  • standaard installatie van grote distro's meestal bloated (Je heb wel de keus, maar dit is niet altijd even evident voor de modale gebruiker)
  • software aanbod is niet altijd even goed gedocumenteerd en soms onoverzichtelijk. (programma om dit te configureren, dat te configureren,...) - maar dit is weeral hoe je het bekijkt. Je hebt de keus, maar niet iedereen heeft de kennis om te kiezen tussen 20 programmas die uiteindelijk hetzelfde doen.
  • simpele taken worden soms onnodig moeilijk (door te weinig kennis?)
  • ...

stelly

Legacy Member
van windows zijt ge zeker da ge direct kunt beginne gamen :applause:

dJeez

Legacy Member
:naughty: Dit is geen huiswerkforum, het is uw spreekbeurt, niet de onze. Zorg er dan voor dat je zelf de nodige informatie opzoekt en zelf de vergelijking maakt.

CLOSED.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan