Archief - waar windows 3.x vinden ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dafila

Legacy Member
hallo,

ben van plan om een 486 ineen te steken om terug wat ouwe games te spelen vand e goeie ouwen tijd:d
maar ik vind nergens windows 3.11 ofzo, wete iemand waark di kan downloaden ofzo ?

ciao

Bubbling Zombie

Legacy Member
mmm, lijkt mij vrij hard warez (ja, ze verkopen het niet meer, wilt niets zegen hoor) . Op een 486 kan je trouwens ook win95 installen :p

]GoW[Hermes

Legacy Member
idd warez :p, je kan natuurlijk wel eens proberen op tekoop/gezocht forum zo'n request te posten, daar vind je hem wel voor een symbolische € ;)

Krayola

Legacy Member
Hehe, ik heb er hier nog ene die helemaal moet geïnstalleerd worde via allemaal diskettekes :p . Ma kan em ni weggeven omdat hier nog nen oude pc in huis staat die met 3.11 werkt en kan zijn da we da nog is nodig hebbe :).

Kurrado

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
mmm, lijkt mij vrij hard warez (ja, ze verkopen het niet meer, wilt niets zegen hoor) . Op een 486 kan je trouwens ook win95 installen :p

Ga voor Windows 95. Deze vraagt niet veel meer systeemeisen dan Windows 3.x en is véééél gebruiksvriendelijker !

Ik heb Windows 3.x ooit op cd gezet denk ik, gewoon om mijn collectie van Windows-versies te vervolledigen...

i386dx

Legacy Member
Om te beginnen is Windows 3.11 toch een pakje sneller op een ouder systeem, het is daarenboven ook nog stabieler.

Qua gebruiksvriendelijk moet Win3.x niet onderdoen als ge Calmira als shell gebruikt.

Kurrado

Legacy Member
i386dx zei:
Om te beginnen is Windows 3.11 toch een pakje sneller op een ouder systeem, het is daarenboven ook nog stabieler.

Qua gebruiksvriendelijk moet Win3.x niet onderdoen als ge Calmira als shell gebruikt.

Tiens, dat Calmira-gedoe kende ik nog niet... :)

Welke shell gebruikt 3.x trouwens, leunt dat aan bij de minder stabiele 9x kernel, of die van NT ? Kheb hier namelijk ook nog een 200 MHZ met 96 MB RAM... Wat raden jullie daar voor aan, moet ik gewoon bij 98 SE blijven, of is die Win3x + Calmira beter ?

Je kunt er wellicht minder progs op draaien :)

i386dx

Legacy Member
De shell van Win3.1 is Program manager (zit nog steeds in 9x,ME,2000 en waarschijnlijk ook XP). Doe eens start -> uitvoeren -> progman

Op een 200 Mhz met 96 Mhz ben je beter af met 98se, of je kunt mss overwegen voor Windows NT 4.0 om wat meer stabiliteit te hebben. Maar dat hangt echt af van waarvoor je je pc gebruikt.

Win3.x is meer voor 386/486 of trage pentiums

Kurrado

Legacy Member
i386dx zei:
De shell van Win3.1 is Program manager (zit nog steeds in 9x,ME,2000 en waarschijnlijk ook XP). Doe eens start -> uitvoeren -> progman

Op een 200 Mhz met 96 Mhz ben je beter af met 98se, of je kunt mss overwegen voor Windows NT 4.0 om wat meer stabiliteit te hebben. Maar dat hangt echt af van waarvoor je je pc gebruikt.

Win3.x is meer voor 386/486 of trage pentiums

Aaah, ik hoor eindelijk iemand NT 4.0 vermelden ! Kan je me eens uitleggen wat het verschil is tussen NT4 en 2000 en ook aansluitend het verschil tussen NT4 en 98SE ? Zou NT4 willen overwegen, maar ik weet niet wat de voor- en nadelen zijn... Ik ben eiglijk gewoon een home-gebruiker, wat websites bouwen, tekstjes typen, pdf-files lezen, surfen en af en toe een spelletje (zoals FIFA), maar dat komt niet veel voor...

Ik zal zeggen dat ik hou van Win2000, kortom door zijn stabiliteit ! (Daarom, als het mogelijk is, vermijd ik Win98, dus ik wil wat meer te weten komen over NT4 :) )

Dank U.

i386dx

Legacy Member
Windows 2000 is in feite NT 5.0 (XP is 5.1), NT 4.0 is dus de voorloper en is zoals de naam al doed vermoeden op de stabiele NT-core gebouwd

Qua vormgeving staat Windows NT 4.0 op het niveau van windows 95, de shell is zeer eenvoudig: bureaublad en taakbalk met startknop.

Voor gewone programma's gaat NT met service pack 6 perfect voldoen. (Internetten (met uiteraard Mozilla), tekstverwerken, pdf'eren, en noem maar op). Er zijn een aantal programma's die niet onder NT werken, maar dat is naar mijn eigen ervaring de minderheid.

Het probleem is de spelletjes. Windows NT heeft enkel ondersteuning voor Directx 5.0, dus zeer veel spelletjes kun je er niet op spelen; OpenGl spelletjes durven wel eens werken. (Daar je NT meestal gebruikt op een systeem dat toch al niet veel spelletjes kan draaien, is dit over het algemeen geen probleem lijkt mij)

THoRaXX

Legacy Member
ik heb ooit eens gehoord dat als je de naam van explorer.exe verandert naar progman.exe en dan reboot, dat je dan windows 3.x hebt
ik weet niet wat hier van waar is, maar het proberen waard

Kurrado

Legacy Member
i386dx zei:
Windows 2000 is in feite NT 5.0 (XP is 5.1), NT 4.0 is dus de voorloper en is zoals de naam al doed vermoeden op de stabiele NT-core gebouwd

Qua vormgeving staat Windows NT 4.0 op het niveau van windows 95, de shell is zeer eenvoudig: bureaublad en taakbalk met startknop.

Voor gewone programma's gaat NT met service pack 6 perfect voldoen. (Internetten (met uiteraard Mozilla), tekstverwerken, pdf'eren, en noem maar op). Er zijn een aantal programma's die niet onder NT werken, maar dat is naar mijn eigen ervaring de minderheid.

Het probleem is de spelletjes. Windows NT heeft enkel ondersteuning voor Directx 5.0, dus zeer veel spelletjes kun je er niet op spelen; OpenGl spelletjes durven wel eens werken. (Daar je NT meestal gebruikt op een systeem dat toch al niet veel spelletjes kan draaien, is dit over het algemeen geen probleem lijkt mij)

Is er geen manier om Win98 stabieler te maken ? Meer neigend naar de NT-kant ?

Pandoriaantje

Legacy Member
THoRaXX zei:
ik heb ooit eens gehoord dat als je de naam van explorer.exe verandert naar progman.exe en dan reboot, dat je dan windows 3.x hebt
ik weet niet wat hier van waar is, maar het proberen waard
Je moet gewoon in win9x, je system.ini aapassen.
Daarin vindt je de lijn "shell=Explorer.exe" en die laat je dan gewoon voorafgaan door een ";" om't uit te schakelen en dan "shell=Progman.exe" toevoegen (of ge kunt de eerste lijn gewoon aanpassen). Dan zou die moeten defaulten naar progman.

Pandoriaantje

Legacy Member
Kurrado zei:
Is er geen manier om Win98 stabieler te maken ? Meer neigend naar de NT-kant ?
sorry, maar... win98 stabiel...:rofl: :rofl: :rofl:

Nu serieus. Ge kunt proberen met de win95 shell ofzo... (minder tralala).
En ge kunt eens zien naar 98lite

Pandoriaantje

Legacy Member
i386dx zei:
De shell van Win3.1 is Program manager (zit nog steeds in 9x,ME,2000 en waarschijnlijk ook XP).
Zit nog in XP, maar werkt niemeer in SP2...

Q: Why was the windows program manager from 3x days removed and replaced with an exe that cannot be opened?
A: In XP SP2, executing progman.exe should resulting nothing happening. This was a last-minute change before XP SP2 shipped.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan