Archief - virtueel geheugen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wollef

Legacy Member
iemand krijgt op zijn pc een kaderke van dat er te weinig virtueel geheugen is, er stonde 4 dings ope (o.a. kazaa, was nx ant downloade). Vroeg aan mij aan wa da da kon ligge, ma weet het zelf nie sedus iemand een idee?

Skratz

Legacy Member
deze vraag hoort eigenlijk in https://www.beyondgaming.be/forums te staan.

kan zijn dat het station waarop het virtueel geheugen staat vol is. hierdoor kan het virtueel geheugen niet groot genoeg worden als het op dynamisch staat.

kijk eens hoe groot dat viruteel geheugen is, (control panel > system > advanced > performance options)

Exit

Legacy Member
die instell op autom zetten of vergroten (afhankelijk of er nog ruimte is op de hd)

Skratz

Legacy Member
Exit zei:
die instell op autom zetten of vergroten (afhankelijk of er nog ruimte is op de hd)
waarom post gij altijd hetzelfde wat al eerder is gezegd, of begint ge de domste zever uit uw botten te slaan tegen mensen die hier een vraag stellen in de hoop een deftig antwoord te krijgen en dan ook veronderstellen dat uw antwoorden ergens op trekken.
als ik al 5 posts van u gezien heb die ergens op trekken, dan zijn het er veel. mischien ben ik de enigste die er last van heeft, maar ik zou het toch op prijs stellen moest ge ermee ophouden en alleen maar antwoorden geven als ge een nuttige bijdrage kunt leveren en ook zeker zijt dat het waar is wat ge verteld.

cram

Legacy Member
Skratz zei:
waarom post gij altijd hetzelfde wat al eerder is gezegd, of begint ge de domste zever uit uw botten te slaan tegen mensen die hier een vraag stellen in de hoop een deftig antwoord te krijgen en dan ook veronderstellen dat uw antwoorden ergens op trekken.
als ik al 5 posts van u gezien heb die ergens op trekken, dan zijn het er veel. mischien ben ik de enigste die er last van heeft, maar ik zou het toch op prijs stellen moest ge ermee ophouden en alleen maar antwoorden geven als ge een nuttige bijdrage kunt leveren en ook zeker zijt dat het waar is wat ge verteld.

Goeie morgend.

Fix problemen met het virtuele geheugen

Het kan gebeuren dat u de melding krijgt dat het "virtuele geheugen" te klein is. Problemen met het virtuele geheugen in Windows XP zijn vrijwel altijd te herleiden tot niet genoeg intern RAM geheugen in combinatie met een te kleine "swapfile" ( pagefile ofwel het stukje harde schijf dat windows voor geheugenopslag gebruikt). De combinatie RAM ( fysiekgeheugen) en de swapfile grootte ( virtueel geheugen) is de hoeveelheid geheugen dat windows kan aanspreken en gebruiken om alle processen in stand te houden. De beste manier om dit soort foutmeldingen te voorkomen is :

1) zorg voor voldoende fysiek intern geheugen ( aanbevolen minimaal 256 MB )
2) vegroot uw virtuele geheugen.

Open Start en klik met rechts op "deze computer" en kies dan "eigenschappen"
Klik op het tabblad "geavanceerd" en dan op de knop "instellingen"
Kies wederom het tabblad "geavanceerd" en klik op "wijzigen" in het kader van het virtueel geheugen.
Klik op het station dat reeds het virtuele geheugen bevat en selecteer "aangepaste grootte"
Vul bij begin grootte en maximale grootte dezelfde waarden in ( ongeveer 3 x de hoeveelheid intern RAM geheugen) U ziet in het kader hoe groot de vrije ruimte nog is.

Sluit af met O.K. en Toepassen en u dient de pc te herstarten. U heeft nu een statische swapfile in plaats van een dynamische zoals Windows die beheert. Dynamische swapfile gaat wat vriendelijker met de vrije schijfruimte om maar de prestaties zijn minder vanwege de handelingen die nodig zijn om de swapfile naar behoefte te vergroten en verkleinen.

Mocht u meerdere partities op uw systeem hebben dan adviseer ik het virtuele geheugen op een andere partitie in te stellen dan de partitie waarop het besturingssysteem staat.

raintjah`

Legacy Member
Skratz zei:
waarom post gij altijd hetzelfde wat al eerder is gezegd, of begint ge de domste zever uit uw botten te slaan tegen mensen die hier een vraag stellen in de hoop een deftig antwoord te krijgen en dan ook veronderstellen dat uw antwoorden ergens op trekken.
als ik al 5 posts van u gezien heb die ergens op trekken, dan zijn het er veel. mischien ben ik de enigste die er last van heeft, maar ik zou het toch op prijs stellen moest ge ermee ophouden en alleen maar antwoorden geven als ge een nuttige bijdrage kunt leveren en ook zeker zijt dat het waar is wat ge verteld.

Exit helpt meer mensen dan gij denkt :)
Ik denk trouwens ook dat zijn reply een aanvulling was op de jouwe. Dit toont hij duidelijk aan met "Die instellingen....". Anderzijds was jouw post ook niet volledig. Jij wijst de persoon wel naar de goede plek, maar verder zeg je niets over mogelijk opties! Exit zag dit en vulde het aan...

Groeten.

Bubbling Zombie

Legacy Member
cram zei:
Mocht u meerdere partities op uw systeem hebben dan adviseer ik het virtuele geheugen op een andere partitie in te stellen dan de partitie waarop het besturingssysteem staat.

waarom zou ik dat doen? allez, niet dat ik je niet geloof ofzo, maar kwil dat wel eens proberen :D (maar wil weten waarom ik het zou doen :p)

nTFs

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
waarom zou ik dat doen? allez, niet dat ik je niet geloof ofzo, maar kwil dat wel eens proberen :D (maar wil weten waarom ik het zou doen :p)

is gene slechte tip.
ik heb da nog al eens gelezen in tweakguides.
of als je 1 GB ram hebt gewoon virtueel geheugen uitschakelen.

FoRCe

Legacy Member
komt uit een xp optimzer guide:

Code:
SETTING THE PAGEFILE SIZE
Once youʹve cleared your existing pagefile, you can now set a new pagefile. Which drive or partition this pagefile should be located on is based loosely on the following rules:

One hard drive and one partition: The pagefile can only be located on the primary partition of your hard drive.

One hard drive and multiple partitions: Make sure the pagefile is placed on the first partition as this is the fastest partition. 
Placing it on another partition does not simulate the benefits of having two hard drives since the read head of the drive can still only seek information from one place at a time. 
Highlight the logical drive where you want the pagefile to be placed under the Drive window.

Two or more physical hard drives: 
You should put the main pagefile on the drive that doesnʹt contain your Windows installation and applications/games. 
This will reduce hard drive head movement on the main disk and speed up access to the pagefile on the other disk. 
Highlight the drive where you want the pagefile to be placed under the Drive window.
After selecting the location of the pagefile, you can then determine its size in MB. 
In the Virtual Memory settings screen select the ʹCustom Sizeʹ option. Although there are many differing opinions on how big the pagefile should be,
one rule every Windows XP expert agrees on is never ʹdisableʹ your pagefile regardless of how much RAM you have. 
Windows XP needs a pagefile in order to operate correctly. 

Setting the pagefile to zero or a tiny size does not speed up your performance by ʹforcingʹ XP to use physical RAM. 
Windows XPʹs memory management does not work that way ‐ refer to the guides above for more details.

Therefore follow my general recommendation below to set a fixed pagefile that should be sufficient for all your needs. 
Since the total memory available to Windows XP is a combination of your Virtual Memory plus your ʹReal Memoryʹ (System RAM), 
you should ensure that the sum of these two is sufficiently large to prevent Windows from running out of memory. 
In general, I suggest a minimum of 2GB (2048MB) for your Virtual Memory + RAM:

Example: If you have 256MB of RAM set the Initial and Maximum pagefile sizes to 1792MB each.
Example: If you have 512MB of RAM, set the Initial and Maximum pagefile sizes to 1536MB each.
Example: If you have 1024MB (1GB) of RAM, set the Initial and Maximum pagefile sizes to 1024MB each.

[b]Note that the common myth about the pagefile being ʹ1.5 x RAMʹ or some other multiple is quite clearly counterintuitive. 
Consider the situation where you only have 128MB of RAM: 
setting the maximum pagefile size to 1.5 x 128MB = 192MB of total available memory for Windows XP
is obviously not going to give you anywhere near enough memory for modern games and applications. 
Remember, it is about how much total memory (RAM + Pagefile) that should be made available for Windows to operate efficiently.[/b]
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan