Archief - Programma gecompiled & geïnstalleerd en nu?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eddy emmer

Legacy Member
Ik heb onlangs de nieuwste gaim gecompiled & geïnstalleerd op mijn Slackware 10 bak. Het programma werkt perfect, maar ik heb nu in mijn home folder een map met de source staan (gaim-1.0.3). Ik heb 'make clean' reeds uitgevoerd, maar mijn vraag is nu, kan/mag ik deze map verwijderen? Ik neem aan dat dat mag, maar dan kan ik het programma niet meer uninstallen met 'make uninstall', is dit correct? Tweede vraag, indien ik deze map wil bijhouden, is het dan niet het beste om deze te verplaatsen naar /usr/src of /usr/local/src? Heeft dit nadelige gevolgen, of wordt de source map totaal niet meer gebruikt door het programma?

Ik kan redelijk overweg met Linux, maar het zijn zo van die kleine zaken die je niet zo gemakkelijk met google vind.

In ieder geval bedankt.
Eddy

Burnout

Legacy Member
Euhm, ik zou die map gewoon wegsmijten. Als ge het later wilt uninstalleren, dan download ge de source opnieuw en doede dan ne make uninstall.
De source map wordt totaal niet meer gebruikt door het programma :)

dark wizzard

Legacy Member
Ge houd gewoon uw archief (tar) bij (ergens, Vb ~/install en verwijdert de map.

whacker

Legacy Member
bwa, wegsmijten
als ge het derna wilt erafdoen dan removet ge gewoon den directory en de bins...
't is nie da ge ne registry emt waarmee da ge rekening mee moet houden eh ;)

QplQyer

Legacy Member
Een handig programma voor slack is "checkinstall" dan moet je ipv make install steeds checkinstall uitvoeren, die gaat automatisch alles bijhouden van waar het geinstalleerd wordt en uw nieuw gecompiled programma in uw packagelist zetten, om te verwijderen hoeft ge dan enkel "removepkg blabla" te doen en 't is weg.

eddy emmer

Legacy Member
Ik ga de map verwijderen en het tar.gz-bestand bijhouden. Wat is dan eigenlijk de bedoeling van /usr/src/ en /usr/local/src/?

En nog een vraag, in de map /usr/local/bin staan 2 bestanden van Gaim, namelijk de executable zelf van 18mb en nog een klein bestand. Wanneer ik nu Gaim aan mijn Gnome menu wil koppelen wil ik natuurlijk een logo daarvoor gebruiken. Maar ik heb enkel in de source map de logos gevonden? Of staan die nog op een andere plaats, heb gezocht, maar nog nix gevonden? Mijn vraag is dus een beetje, is het de bedoeling om zelf de .png-bestanden naar een map te verplaatsen alvorens je de source map verwijderd? Of is er een voorbepaalde map waar alle iconen/logos naar toe gekopieerd worden of zouden moeten worden?

Eddy

Drydope

Legacy Member
eddy emmer zei:
Ik ga de map verwijderen en het tar.gz-bestand bijhouden. Wat is dan eigenlijk de bedoeling van /usr/src/ en /usr/local/src/?

En nog een vraag, in de map /usr/local/bin staan 2 bestanden van Gaim, namelijk de executable zelf van 18mb en nog een klein bestand. Wanneer ik nu Gaim aan mijn Gnome menu wil koppelen wil ik natuurlijk een logo daarvoor gebruiken. Maar ik heb enkel in de source map de logos gevonden? Of staan die nog op een andere plaats, heb gezocht, maar nog nix gevonden? Mijn vraag is dus een beetje, is het de bedoeling om zelf de .png-bestanden naar een map te verplaatsen alvorens je de source map verwijderd? Of is er een voorbepaalde map waar alle iconen/logos naar toe gekopieerd worden of zouden moeten worden?

Eddy

Logo's kan je vinden in /usr/share/pixmaps of /usr/local/share/pixmaps.

eddy emmer

Legacy Member
Merci voor de snelle reply!

De map /usr/share/pixmaps had ik al gevonden, maar had er nog niet bij stil gestaan dat er ook een local versie van zou bestaan. Bedankt. Is de map /usr/local/share/pixmaps uniek per gebruiker? Of wordt alles van alle gebruikers hier in gedumpt?

Drydope

Legacy Member
Ik weet ook niet wat het verschil net is maar afaik blijf je best vandaan de /usr/local.

PC_Freak

Legacy Member
Is de map /usr/local/share/pixmaps uniek per gebruiker?
Nee, het enige wat uniek is per gebruiker is wat in de home-dir van de gebruiker staat, dus in /home/gebruikersnaam/ of kortweg ~/.

Vaak kan je logos ook vinden in /usr/share/themes/...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan