Archief - Partitie probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tzyko

Legacy Member
Hey

Ik heb een klein vraagje. Ik zit met het probleem dat ik een deel van een van mijn harde schijven niet kan partitioneren.
Ik heb juist nog een externe HD van 250G gaan halen en ik wil deze verdelen in stukjes van 50G nu dit zijn dus 5 delen,
Maar ik kan er maar 4 maken. en nu is er dus nog een deel van 50G dat ik niet kan maken.
Kan dit zijn omdat "windows XP pro" maar een bepaald aantal partities aan kan (wat ik denk dat het gaat zijn).

Nuja dit is heel vervelend. en misschien weet iemand daar meer over.

de volgende letters zijn al in gebruik :

van C: tot en met S:
dit zijn partities van om en bijde 15G per partitie, zit ook een cd schrijver bij, en dan 3 virtual drives.
er zijn dan nog een 4 network drives W: X: Y: Z:

dus de letters T: U: en V:
A: B: voor disk drives ma die steken er niet in.
deze zijn nog vrij, dus hier kan het niets mee te maken hebben.

iemand een idee waar het dan wel mee kan te maken hebben?
en iemand een idee wat er gebeurd als je meer partities hebt dan dat er letters zijn in het alfabet.

mvg

tha_rippa1be

Legacy Member
Tzyko zei:
Hey

Ik heb een klein vraagje. Ik zit met het probleem dat ik een deel van een van mijn harde schijven niet kan partitioneren.
Ik heb juist nog een externe HD van 250G gaan halen en ik wil deze verdelen in stukjes van 50G nu dit zijn dus 5 delen,
Maar ik kan er maar 4 maken. en nu is er dus nog een deel van 50G dat ik niet kan maken.
Kan dit zijn omdat "windows XP pro" maar een bepaald aantal partities aan kan (wat ik denk dat het gaat zijn).

Nuja dit is heel vervelend. en misschien weet iemand daar meer over.

de volgende letters zijn al in gebruik :

van C: tot en met S:
dit zijn partities van om en bijde 15G per partitie, zit ook een cd schrijver bij, en dan 3 virtual drives.
er zijn dan nog een 4 network drives W: X: Y: Z:

dus de letters T: U: en V:
A: B: voor disk drives ma die steken er niet in.
deze zijn nog vrij, dus hier kan het niets mee te maken hebben.

iemand een idee waar het dan wel mee kan te maken hebben?
en iemand een idee wat er gebeurd als je meer partities hebt dan dat er letters zijn in het alfabet.

mvg
da laatste deel gaat nooit nog eens 50 gb kunnen zijn hoogstens 40 ofzo.
dat komt omdat da anders berekend wotrd die groottes. dus bv: mijn 200GB schijf is maar effectief 189 GB .

Tzyko

Legacy Member
Dus je wilt zeggen dat ik met die andere 50G niks ben...

mmm ja, ik weet dat het niet precies 250G is omdat de eerste keer dat ik de HD in stak was het maar een 233G. nuja ik ken er niet al teveel van. maar als ik in computerbeheer ga zijn naar die hardeschijf staat er ook 233G en dan een stuk van
48G ongepartitioneerd.

dJeez

Legacy Member
Je kan maximaal 4 primary partitions maken, wellicht is dat het probleem. Wat je dus moet doen is minstens 1 extended partition maken en daar dan 2 (of meer) logische partities in aanmaken.

Maar A: (en B: ook dacht 'k) ga je nooit kunnen toewijzen aan een HDD, die zijn default steeds voor floppies.

Waarom heb je eigenlijk in godsnaam al zoveel kleine partities? Enkel C: tem Z: zijn beschikbaar, dus als je enkel T:, U: en V: vrij hebt zal je enkel deze nog kunnen gebruiken en de rest mogen vergeten (tenzij je via NTFS een partitie zou mounten in een lege folder op een reeds in gebruik zijnde HDD, want dat kan daar ook mee dacht ik - zelf nog nooit gedaan).

Skratz

Legacy Member
ff muggeziften, tzijn logische stations (niet logische partities) en ook c: d: enz zijn stations (niet partities).

voor de rest helemaal eens met dJeez...

dJeez

Legacy Member
Skratz zei:
ff muggeziften, tzijn logische stations (niet logische partities) en ook c: d: enz zijn stations (niet partities).
Je mag wel muggeziften, maar toch zijn 't logische partities waaraan daarna een logisch station werd toegekend :p. MS zorgt gewoon ("zoals gewoonlijk") voor spraakverwarring.

Tzyko

Legacy Member
Waarom ik zoveel partities (logische stations,logische partities, whatever) heb is gewoon omdat ik alles graag appart hou en alles mooi op orde...
Zo heb ik alleen C: voor windows en daar komen geen kleine programma's of iets anders op, partitie voor programma's, games, muziek, films, gedownloade programmakes,patchen van het een of het ander, isos van programma's, isos van games, VMware images (op apparte partitie): windows 2003 server, en linux... enzo vanalles... ,vandaar :)...
Dit eenerzeids uit veiligheid, (pruts nogal veel met mijn computer en als er dan eens een partitie verloren gaat dan ben ik toch ni direct alles kwijt),
voor als ik windows wil installeren dan moet ik maar 1 kleine partities formateren ipv 1 grote. en nog zo vanalles ...

nuja ik ga dan eens een extended partition proberen :) denk dat dat wel gaat gaan.

thx

mvg

[edit]
Met die extended partition is het dus gelukt.
thx voor de hulp :)
[/edit]

Skratz

Legacy Member
dJeez zei:
Je mag wel muggeziften, maar toch zijn 't logische partities waaraan daarna een logisch station werd toegekend :p. MS zorgt gewoon ("zoals gewoonlijk") voor spraakverwarring.
hebt ge mischien een betrouwbare link die dat duidelijk uitlegt? ik heb niet direct uitsluitsel kunnen vinden of logische partities al dan niet bestaan.

maar c: d: enz zijn alvast zeker stations, dus helemaal mis was ik toch niet.

Skratz

Legacy Member
mja, dat had ik wel al gedaan, vandaar mijn vraag.
ik zie wel dat er regelmatig mensen die het over logical partitions hebben verbeterd worden dat het eigenlijk logical drives moet zijn. maar dus niet altijd, en andersom ben ik nog niet tegen gekomen (dat drives verbeterd werd naar partition).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan