start VirtualDubMOD
- menu File - Open video file - selecteer het AVI-bestand
(krijg je een melding ivm VBR Audio, kies dan Nee)
optioneel: ondertiteling in videospoor 'inbranden'
- menu Video - Full Processing mode
- menu Video - Filters - Add - Textsub 2.23 - Ok
(zie je deze niet staan, dan moet je VobSub nog installeren)
- Klik op de knop Open en selecteer je ondertitelingsfile (srt/sub/ssa)
- klik op de knop Styles om lettertype/kleur/grootte/... te kiezen
(bv Arial Narrow - Vet - 24 punten)
- klik op OK tot je terug in het hoofdscherm van VirtualDubMod bent
- menu Options - zet een vinkje bij Swap input/ouput panes
- klik onderaan op de play-knop
de film wordt nu in 2 vensters afgespeeld (linker: met ondertitels - rechter: het origineel zonder ondertitels)
controleer of de opmaak van de ondertiteling naar wens is en verander indien gewenst de lettertype-instellingen
- menu Video
- menu Video - Full processing mode
- menu Video - Compression
selecteer de Xvid-codec en klik op het knopje Configure :
klik onderaan eerst op "Load Defaults" en verander dan volgende settings:
Encoding type = kies tussen
-> een redelijk snelle encodering -> Single pass
-> een kwalitatievere encodering -> Twopass - 1st pass
klik op het knopje more achter Profile @ Level en dan tabje Profile
B-Vop's (= b-frames) -> max = 1
Packed Bitstream = neen
klik op OK en ga terug naar het hoofdscherm van Xvid
klik op de knop "Advanced Options"
- Turbo ;-) = ja
- Cartoon Mode = ja indien je een animatiefilm gaat encoderen (opgelet: niet gebruiken voor Japanse anime-films)
klik op OK en ga terug naar het hoofdscherm van Xvid
+++
Als ja daarnet Single Pass hebt gekozen, klik dan op het knopje "calc..." en geef volgende in:
- Target Size: je kiest hier best voor hetzelfde als de bron-avi (716800 = 700 MB)
- Video : geef de speelduur van de bron-avi in (zie Gspot "Runtime")
- Audio: geef de audiobitrate in (zie Gspot "Audio Bitrate" of als je audio ook laat hercoderen: de bitrate die je geselecteerd hebt)
Klik OK tot je terug in VirtualDubMod bent
menu File - Save As
- kies nieuwe naam en locatie
-> verwerk je geen ondertitels, kies dan onderaan bij Video mode : Fast recompress
-> verwerk je ook ondertitels, kies dan onderaan bij Video mode : Full processing mode
- Opslaan
EINDE
+++
Als je daarnet Twopass - 1st pass hebt gekozen, klik dan op OK tot je terug in VirtualDubMod bent
menu File - Save As en kies een naam en locatie (bv 1st-pass.avi)
-> verwerk je geen ondertitels, kies dan onderaan bij Video mode : Fast recompress
-> verwerk je ook ondertitels, kies dan onderaan bij Video mode : Full processing mode
Zet een vinkje bij "Don't run this job now, add it to job control..." - Opslaan
menu Video - Compression
selecteer de Xvid-codec en klik op het knopje Configure :
Selecteer nu Encoding type = Twopass - 2nd pass
klik op het knopje "calc..." en geef volgende in:
- Target Size: je kiest hier best voor hetzelfde als de bron-avi (716800 = 700 MB)
- Video : geef de speelduur van de bron-avi in (zie Gspot "Runtime")
- Audio: geef de audiobitrate in (zie Gspot "Audio Bitrate" of als je audio ook laat hecoderen: de bitrate die je geselecteerd hebt)
Klik OK tot je terug in VirtualDubMod bent.
menu File - Save As en kies een naam en locatie (bv 2nd-pass.avi)
-> verwerk je geen ondertitels, kies dan onderaan bij Video mode : Fast recompress
-> verwerk je ook ondertitels, kies dan onderaan bij Video mode : Full processing mode
Zet een vinkje bij "Don't run this job now, add it to job control..." - Opslaan
menu File - Job control... (in het venster dat verschijnt zou je 2 jobs moeten zien staan (de 1st en 2nd pass)
Druk op de Start-knop om het encoderen te laten starten
EINDE
** wat heb je nodig:
Gspot
VirtualdubMod 1.5.4.1 (of recentere versie + AC3 ACM codec + MP3 lame ACM codec)
Xvid-codec
Subtitle Workshop
VobSub
Te vinden op google natuurlijk

**