Archief - ntbackup naar netwerkshare

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dustar

Legacy Member
Hoi allemaal,

ik heb een Windows2003 SBS staan waarvan de tapestreamer, waarop de backupfiles geplaatst werden, defect is.
Dit heb ik opgelost door elke dag de backups te laten plaatsen op een USB schijf, die aan een workstation hangt. Deze schijf heb ik dan gedeeld zodat de server, over het nertwerk, hier zijn .bkf file kan wegschrijven. In totaal wordt er ongeveer 90 GB weggeschreven en dit in 5 - 6 uurtjes ( = een full backup ).

Probleem is echter dat sinds enige tijd de backupprocedure meer dan 20-25 uur in beslag neemt. De hoeveelheid data is thans nog hetzelfde gebleven.
Op het workstation kwam ook de melding dat de USB schijf nog maar aan USB 1 snelheid werkt.

Uiteindelijk heb ik dus een NAS aangeschaft en deze aan het netwerk gehangen en een map erop geshared.
Maar ook nu nog steeds hetzelfde liedje: backup maken duurt zolang dat ie soms al bezig is met de volgende backup terwijl de andere nog niet afgerond is. Niet erg goed voor de serverperformance uiteraard.

Iemand een idee wat het kan zijn? Opzoekingswerk leert me dat ntbackup niet gemaakt is om over het netwerk te werken. Kan dit?

Server is een HP Proliant 3.2 met 2 GB RAM.

Thanks in advance

FLT

Legacy Member
Heeft niets te maken met ntbackup

Wie in godsnaam neemt om de 6u een FULL backup?? Daarvoor zijn incrementele en differentiële. Misschien toch maar even je backup en disaster recovery strategie herzien want dit ga je met gelijk welk backup programma hebben.

Dustar

Legacy Member
FLT zei:
Heeft niets te maken met ntbackup

Wie in godsnaam neemt om de 6u een FULL backup?? Daarvoor zijn incrementele en differentiële. Misschien toch maar even je backup en disaster recovery strategie herzien want dit ga je met gelijk welk backup programma hebben.

Niet om de zes uur hé, het nemen van de backup duurt 6 uur.
Starttijd is elke dag om 2u; rond 8u ( wanneer de drukte echt op gang komt ) heeft ie dan gedaan.
Vrijdag heb ik 2 GB extra geheugen in de server gestoken. Backup naar NAS zou 21 uur duren. Ik heb toen een USB schijf aan een workstation gehangen en deze geshared. Toen ik de backup startte, gaf ie ongeveer 6 uur aan als tijdsduur.
Misschien heb je wel gelijk en kan ik beter elke zaterdag en zondag ( één maal per week plaats ik de backup op een tweede usb schijf) een volledige backup maken en door de week dan een incrementele.

@ ShPonGle : Antivirussoftware is al jaren dezelfde ( AVG SBS ).

FLT

Legacy Member
Dustar zei:
Niet om de zes uur hé, het nemen van de backup duurt 6 uur.

Aha ok, verkeerd begrepen dan :$

Dustar zei:
Misschien heb je wel gelijk en kan ik beter elke zaterdag en zondag ( één maal per week plaats ik de backup op een tweede usb schijf) een volledige backup maken en door de week dan een incrementele.

Je moet eens kijken hoeveel het verschil tussen een incrementele (gemiddeld) en een differentiële (op een vrijdag) is. Als het verschil klein genoeg is voor jou ben je natuurlijk beter af met differentiële.

Dan neem je op zaterdagmorgen een full en zondagnacht kopieer je de full naar een andere locatie via een script bvb.

RpR

Legacy Member
Hangt van een aantal zaken af maar ik denk dat je een goedkope commerciële nas hebt gebruikt. Probleem is dat die dus meestal niet de gigabit speed halen.

Maar zoals de rest reeds had gezegd kijk eens naar incrementele of differentiële backups.
Kijk ook eens naar shadowcopies: Working with the Windows Server 2003 Volume Shadow Copy Service

Hierdoor kan je bv 1x per dag een full backup nemen en dan de shadow copy gebruiken om verkeerd gedelete bestanden te restoren. Hou er wel rekening mee dat shadow copy geen backup is in de zin van: server crash en ik zal de backup eens terug zetten met shadow copy!

Shadow copy heeft ook overhead maar de voordelen zijn het waard!

Dustar

Legacy Member
Thx allemaal; ga het allemaal eens naast elkaar leggen. Dit probleem moet toch opgelost worden; een backup is uiteraard uiterst belangrijk.

@RpR; NAS is idd niet van de duurste: Iomega Storecenter ix2.

Amadeke

Legacy Member
en wat staat er in de logfiles van de backup?
mss blijft hij elke open file oneindig veel keer proberen en staan er ergens files open waar je het niet van vermoedt

Dustar

Legacy Member
De logfiles zien er eigenlijk goed uit. Moet ze nog eens helemaal nagaan, maar op't eerste zicht lijkt alles in orde. op de lange tijdsduur na dan :-).
Maar je hebt wel een goede opmerking, aan open files heb ik niet egdacht. Ik meende dat het niet uitmaakte als bestanden open stonden tijdens het backuppen.

ShPonGle

Legacy Member
volgens mij maakt dat niet uit, zolang de shadow copy service maar runt tijdens het backuppen.

Dustar

Legacy Member
Die loopt inderdaad tijdens het backuppen. Dus aan open files ligt het dus ook niet.
In het weekend zijn twee backups gelopen ( naar de NAS ). Duurtijd: +/- 23 uur elk. Dus het was niet zo een rustig weekend voor de server.
Dadelijk nog eens proberen naar de externe USB schijf een backup te schrijven. De laatste keer was dit wonderwel goed gelopen: op +/- 6 uur was een volledige backup voltooid.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan