Archief - Noob: FC3 Unknown Monitor

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vleesklak

Legacy Member
ik heb net FC3 geïnstaleerd , maar max. res is 800x600. Moet ik hier drivers voor zoeken? Hoe gaat dat dan op Linux?

Nog een vraagje, waar installeer je typisch proggies onder linux? bvb. ik download firefox, waar moet ik dat dan best zetten?

traffixxx

Legacy Member
eerst en vooral FC 3 heeft zo'n handige installer :p
yum
als je meer wilt weten dan moet je
Code:
man yum
tijpen
je moet daarvoor root zijn dus
Code:
su

voor je X het zal wel xorg zijn zekers (ze zullen wel meegaan)
post anders je /etc/xorg.conf :)

heb je een nvidia? Download dan de driver en runt die in console
Code:
sh NVIDIA-installer.sh
tenzij yuminstaller een nvidia-driver kan installeren


voor de rest als er vragen zijn wil je anders eens gedetailleerder zijn en mss hebben we een oplossing voor je
en google is your friend :)

grtz

Drydope

Legacy Member
Ga naar de console, log in als root. Gedit (of kedit) /etc/X11/XF86Config-4 (of xorg.conf).
Scroll wat naar beneden tot je de resoluties ziet.

Code:
    Subsection "Display"
        Depth       24
        Modes       "1024x768" "800x600" "640x480"

Bv.

Zorg dat de eerste resolutie diegene is die je wil gebruiken, sla het bestand op en reboot.

Edit: Linux kiest zijn installatiemappen zelf meestal wel, jij moet niets doen.

Vleesklak

Legacy Member
kga het eens proberen se, tis nen ATI dat erin zit (laptop)
alvast bedankt

ik kan via een window wel 1024 kiezen, maar dat ziet er fucked up uit

dit is mijn xorg.conf
Code:
# XFree86 4 configuration created by pyxf86config

Section "ServerLayout"
	Identifier     "Default Layout"
	Screen      0  "Screen0" 0 0
	InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
	InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
	InputDevice    "Synaptics" "AlwaysCore"
EndSection

Section "Files"

# RgbPath is the location of the RGB database.  Note, this is the name of the 
# file minus the extension (like ".txt" or ".db").  There is normally
# no need to change the default.
# Multiple FontPath entries are allowed (they are concatenated together)
# By default, Red Hat 6.0 and later now use a font server independent of
# the X server to render fonts.
	RgbPath      "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
	FontPath     "unix/:7100"
EndSection

Section "Module"
	Load  "dbe"
	Load  "extmod"
	Load  "fbdevhw"
	Load  "glx"
	Load  "record"
	Load  "freetype"
	Load  "type1"
	Load  "synaptics"
	Load  "dri"
EndSection

Section "InputDevice"

# Specify which keyboard LEDs can be user-controlled (eg, with xset(1))
#	Option	"Xleds"		"1 2 3"
# To disable the XKEYBOARD extension, uncomment XkbDisable.
#	Option	"XkbDisable"
# To customise the XKB settings to suit your keyboard, modify the
# lines below (which are the defaults).  For example, for a non-U.S.
# keyboard, you will probably want to use:
#	Option	"XkbModel"	"pc102"
# If you have a US Microsoft Natural keyboard, you can use:
#	Option	"XkbModel"	"microsoft"
#
# Then to change the language, change the Layout setting.
# For example, a german layout can be obtained with:
#	Option	"XkbLayout"	"de"
# or:
#	Option	"XkbLayout"	"de"
#	Option	"XkbVariant"	"nodeadkeys"
#
# If you'd like to switch the positions of your capslock and
# control keys, use:
#	Option	"XkbOptions"	"ctrl:swapcaps"
# Or if you just want both to be control, use:
#	Option	"XkbOptions"	"ctrl:nocaps"
#
	Identifier  "Keyboard0"
	Driver      "kbd"
	Option	    "XkbModel" "pc105"
	Option	    "XkbLayout" "be"
EndSection

Section "InputDevice"
	Identifier  "Mouse0"
	Driver      "mouse"
	Option	    "Protocol" "IMPS/2"
	Option	    "Device" "/dev/input/mice"
	Option	    "ZAxisMapping" "4 5"
	Option	    "Emulate3Buttons" "yes"
EndSection

Section "InputDevice"
	Identifier  "Synaptics"
	Driver      "synaptics"
	Option	    "Device" "/dev/input/mice"
	Option	    "Protocol" "auto-dev"
	Option	    "Emulate3Buttons" "yes"
EndSection

Section "Monitor"
	Identifier   "Monitor0"
	VendorName   "Monitor Vendor"
	ModelName    "Unknown monitor"
	HorizSync    31.5 - 37.9
	VertRefresh  50.0 - 70.0
	Option	    "dpms"
EndSection

Section "Device"
	Identifier  "Videocard0"
	Driver      "radeon"
	VendorName  "Videocard vendor"
	BoardName   "ATI Radeon IGP330M/340M/350M"
EndSection

Section "Screen"
	Identifier "Screen0"
	Device     "Videocard0"
	Monitor    "Monitor0"
	DefaultDepth     24
	SubSection "Display"
		Viewport   0 0
		Depth     16
		Modes    "800x600" "640x480"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Viewport   0 0
		Depth     24
		Modes    "800x600" "640x480"
	EndSubSection
EndSection

Section "DRI"
	Group        0
	Mode         0666
EndSection

Drydope

Legacy Member
Dat is eigenaardig, zeker dat dit juist is?

Code:
	HorizSync    31.5 - 37.9
	VertRefresh  50.0 - 70.0

Je hebt je xorg.conf toch wel aangepast met die resolutie?

Vleesklak

Legacy Member
damn sorry dacht dak gepost had dat in orde was maar blijkbaar ni gesubmit :doh:

met 1024 erbij te zetten ist gelukt

die refresh rates da ken ik ni

thx voor de fc3 tutorial, kga die zeker eens doornemen
kvind hem alvast ni slecht FC3

ah, nog een vraagske, is da normaal dat em menne PC ni uitzet, na halt komt er nog iets van acpi power of zoiets?

Tyfius

Legacy Member
mmz, ik heb fc3 wel op m'n laptop draaien, en als ik daar voor shutdown kies, dan gaat die wel volledig uit. Je kan eens proberen bij je services (start - system settings - server settings - services) acpi aan/uit te zetten.

Vleesklak

Legacy Member
ff proberen, ah en nog iets terwijl dak bezig ben
die yum en apt, wat is da juist, zou ik da doen zoals beschreven in de link van Tyfius

Tyfius

Legacy Member
Yum en apt zijn 2 manieren om programma's te downloaden en te installeren. Apt-get is de debian manier, terwijl ik Yum alleen nog bij fedora ben tegengekomen. Persoonijk gebruik ik alleen yum en m'n console.

# su
# yum search <iets>
# yum install <juistenaam>
meer werk is't ni.

Op http://tyfius.be/linux staan trouwens mijn yum config files, moeste die u interesseren. Wel zien da ge dan nog de juiste key import, die staan trouwens op die site die ik eerst heb gegeven.

Evil_Homer

Legacy Member
Dan moet je eerst die key ergens opslaan op je harde schijf, denk ik
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan