Flipkikker
Legacy Member
Situatie:
Vaste pc met Windows Vista (Home Premium 64bit) enkel op kot gebruikt, geen draadloze verbinding,
aangeschakeld op een router op kot zelf die aangeschakeld is op de netwerkkabel van de gemeenschappelijke router in de gang.
Laptop met Windows 7 (Home Premium) op kot, thuis en op school gebruikt, kabel op kot, draadloos thuis en op school.
Vaste pc heeft 1 account, administrator en is strikt persoonlijk. Hierbij wil ik de volledige D-schijf delen, énkel met mijn laptop.
Laptop heeft meerdere accounts, administrator van mijzelf, enkel de map "Documenten" wil ik gedeeld zien.
Ik wil niet dat mijn kotgenoten aan men bestanden kunnen op men vaste pc of men laptop, ook op school wil ik niemand die in men bestanden kan neuzen. Hoe kan ik men netwerk instellen zodat ik bestanden tussen men laptop en vaste pc kan delen?
Op men vaste pc is ook een printer aangesloten, die ik ook (enkel) wil delen met men laptop.
Dummy-proof stappenplan is welkom, want met netwerken instellen hebk altijd al miserie gehad.
Als bonus is het misschien ook af en toe nodig om tijdelijk (!) een andere laptop toegang te geven tot mijn netwerk om tijdens groepswerken vlot bestanden te kunnen delen. Hoe pak ik dit het beste aan?
Een aparte gedeelde map waar men dan aan bestanden kan, of is dit niet mogelijk? (dit kunnen laptops zijn met windows xp, vista, windows 7 of macbooks...)
Als er nog specifieke informatie nodig is...
edit1: account op men laptop is enkel toegankelijk met wachtwoord en heeft zelfde username als op men vaste pc (zonder wachtwoord).
edit2: intussen kan ik vanuit vista naar 7 en terug, alsook de printer gebruiken vanuit de laptop MAAR ik denk dat iedereen er nu in kan? (nergens een wachtwoord ofzo ingesteld voor zover ik weet) Functionaliteit is er dus al, maar de beveiliging nog niet...
Virusscanner net geïnstalleerd op laptop met 7: AVG
Virusscanner op vaste pc met vista: Kaspersky
Vaste pc met Windows Vista (Home Premium 64bit) enkel op kot gebruikt, geen draadloze verbinding,
aangeschakeld op een router op kot zelf die aangeschakeld is op de netwerkkabel van de gemeenschappelijke router in de gang.
Laptop met Windows 7 (Home Premium) op kot, thuis en op school gebruikt, kabel op kot, draadloos thuis en op school.
Vaste pc heeft 1 account, administrator en is strikt persoonlijk. Hierbij wil ik de volledige D-schijf delen, énkel met mijn laptop.
Laptop heeft meerdere accounts, administrator van mijzelf, enkel de map "Documenten" wil ik gedeeld zien.
Ik wil niet dat mijn kotgenoten aan men bestanden kunnen op men vaste pc of men laptop, ook op school wil ik niemand die in men bestanden kan neuzen. Hoe kan ik men netwerk instellen zodat ik bestanden tussen men laptop en vaste pc kan delen?
Op men vaste pc is ook een printer aangesloten, die ik ook (enkel) wil delen met men laptop.
Dummy-proof stappenplan is welkom, want met netwerken instellen hebk altijd al miserie gehad.
Als bonus is het misschien ook af en toe nodig om tijdelijk (!) een andere laptop toegang te geven tot mijn netwerk om tijdens groepswerken vlot bestanden te kunnen delen. Hoe pak ik dit het beste aan?
Een aparte gedeelde map waar men dan aan bestanden kan, of is dit niet mogelijk? (dit kunnen laptops zijn met windows xp, vista, windows 7 of macbooks...)
Als er nog specifieke informatie nodig is...
edit1: account op men laptop is enkel toegankelijk met wachtwoord en heeft zelfde username als op men vaste pc (zonder wachtwoord).
edit2: intussen kan ik vanuit vista naar 7 en terug, alsook de printer gebruiken vanuit de laptop MAAR ik denk dat iedereen er nu in kan? (nergens een wachtwoord ofzo ingesteld voor zover ik weet) Functionaliteit is er dus al, maar de beveiliging nog niet...
Virusscanner net geïnstalleerd op laptop met 7: AVG
Virusscanner op vaste pc met vista: Kaspersky
