Archief - [MS Access] facturatieprogramma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

whoopie

Legacy Member
Voor ons eindwerk doen wij stage bij een bedrijf gedurende 14 dagen.
Voor dit eindwerk moeten we verschillende opdrachten omtrent ons bedrijf maken.
Voor informatica moeten we onder andere een facturatieprogramma of een voorraadbeheerprogramma maken.
Aangezien ik in een autogarage werk, heb ik gekozen voor een facturatieprogramma.

Access is ondertussen alweer een tijdje geleden, en ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet veel meer van afweet.

Mijn bedrijf focust zich op 3 zaken: verkoop nieuwe voertuigen, verkoop tweedehandsvoertuigen, en reparaties.
Deze 3 zaken wil ik dan ook in mijn facturatieprogramma integreren.

Wanneer ik mijn database open wil ik dus een welkomstvenster krijgen met de volgende opties:
-Nieuwe wagens
-Tweedehands voertuigen
-Onderhoud & herstellingen

Is er nog iets dat misschien best onmiddellijk in het welkomstvenster hoort?

Wanneer men op één van deze opties klikt, opent er passend formulier.

Maar hiervoor heb ik een tabellenstructuur nodig.

Ik had gedacht aan:
-tblKlant, met alle klantengegevens
-tblPostcode, een tabel die alle postcodes bevat, en die een relatie krijgt met tblKlant, zodat men de postcode

gewoon selecteert, en er geen foute gegevens komen.
-tblFactuur
-tblFactuurRegel, met de meer specifieke gegevens van het factuur uit tblFactuur
-tblProduct, met een omschrijving van de producten, deze zal dan gelinkt worden met tblFactuurRegel
-eventueel tblProductCategorie

Wanneer een formulier volledig ingevuld is moet het factuur ook afgedrukt kunnen worden. Ik had gedacht aan een

rapport met de lay-out van mijn bedrijf.

Wat zou ik hier best nog bijdoen?
Wat ben ik vergeten?
Hoe kan ik dit verwezenlijken?

Alvast bedankt.

TiZon

Legacy Member
Ik zou het even anders doen.

Tabellen:
tblKlanten
tblProducten
tblFacturen
tblFacturenSub

Frm:
frmProducten
frmKlanten
frmFacturen (met subformulier frmFacturenSub)

rpt:
rptFactuur (met subrapport rptfacturenSub)
rptKlanten (om een overzicht van je klanten te kunnen afdrukken)
rptProducten (om een overzicht van je producten te kunnen afdrukken)

In je welkomstvenster zou ik dan volgende zetten:
-&Klantenbeheer
-&Prodctenbeheer
-&Factuurbeheer

In je formulieren voorzie je dan een knop 'afdrukken' die dan (evt via een querry) je je een afdrukvoorbeeld v/h rapport geeft.
Best zet je ook bovenaan een formulier een dropdown met alle klanten/facuren/producten.
Zet ook enkele mooie navigatieknoppen.

Zorg er voor dat doorheen heel je database goede relaties hebt.
in tblFactuurSub moet BV een verwijzing naar tblKlanten en naar tblFactuur, voorzie hiet dus velden voor!

Als je ergens niet aan uit geraakt, laat het weten,

Bart

whoopie

Legacy Member
maar wat doe ik dan met die 3 soorten facturen?

nieuwe wagens
tweedehands voertuigen
onderhoud en herstellingen

elk van hen heeft een verschillend soort factuur, maar een gezamelijke klantenlijst?

kan ik u toevoegen op msn?

TiZon

Legacy Member
Ikben nu wel ni thuis, vanavond wel ;)

Wat is het verschil tussen die 3 soorten?
Ik zou dat als een product zetten.

Verkopen 2de handswagen
Herstelling
Onderhoud
Vrkoop Nieuwe Wagen
Motor Olie 1/2L Extra
Motor Olie 1/4L Normal
...


Dat zou ik dan als Producten zetten.

Je kan dan bv, bij een herstelling, de motor olie op een factuur er nog bij zetten etc..

whoopie

Legacy Member
das een idee.

maar is da dan algemeen?

want er moet bv toch opstaan welke wagen verkocht werd, ipv gewoon verkoop tweedehands wagen?

TiZon

Legacy Member
Mijne is wel nog lang neit af ;)

Met nog veeeeel werk doen, (subklanten envan die zaken)

whoopie

Legacy Member
kheb al een welkomstvenster :p

en een deel van een rapportje waarop factuur afgedrukt kan worden

en klantenbestandje


das al :s
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan