Archief - Mounten in linux

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Carnage007

Legacy Member
Hallo.
Ik ben van vrijdag trug eens begonne met die linux handel
ik had linux al eens geprobeert red hat 8.0 en die viel mee maar der is ter vergelijking met windows veel meer werk aan een installatie van eender welk produkt misschien dat ik dan ook niet alle programa's ken om het me makkelijker te maken zoals yum en dergelijke maar ok ik heb me nu fedora core 2 derop gegooit en die is min of meer hetzelfde verhaal enkel dat er no enkele uitbreidingen inzitten. zoals open office.

Nu mijn probleem :) linux communiceert niet standaard met ntfs schijven dus maar gezocht achter een ntfs driver late we zeggen, deze installed nu kon ik mijn schijven nog niet zien.
Ik moet dus mounten maar volgens linux kan ik dit enkel met root access dus ik mount mijn schijf met de root super user.
(C: = /dev/hdc1 = ntfs)
mount -t ntfs /dev/hdc1 /home/carnage/Desktop/C-DRIVE
(D: = /dev/hdd1 = ntfs)
mount -t ntfs /dev/hdd1 /home/carnage/Desktop/D-DRIVE
(E: = /dev/hdc5 = fat32)
mount -t vfat /dev/hdc5 /home/carnage/Desktop/E-DRIVE
(F: = /dev/hdc6 = fat32)
mount -t vfat /dev/hdc6 /home/carnage/Desktop/F-DRIVE
(G: = /dev/hdc7 = fat32)
mount -t vfat /dev/hdc7 /home/carnage/Desktop/G-DRIVE

Dit werkt prima als ik er via men root aanga, via mijn user account kan ik nog altijd niet aan mijn bestanden op de ntfs schijf.
Er is momenteel heel weinig documentatie i.v.m. mounten van een ntfs schijf

Wat ben ik vergeten of wat moet ik veranderen ?
En hoe laat ik dit telkens met de boot automatisch gebeuren ?
Is er een soort van config.sys of autoexec.bat in linux waarin ik dit kan plaatsen ?

Dank bij voorbaat. :help:

shimbayi

Legacy Member
Je moet dat instellen in /etc/fstab. Op deze site kan je wat info vinden over dit bestand. Om als user aan je harde schijven te kunnen moet je bij de opties nog hetvolgende meegeven.
uid='username'
gid='groupname'
Voor de rest zou defaults moeten volstaan.

Burnout

Legacy Member
Mounten van een ntfs partitie BIJVOORBEELD in de fstab:
Code:
/dev/hda1               /mnt/windows    ntfs            noauto,users,ro,umask=0222      0 0
Voor vfat doe je iets gelijkaardigs, alleen vfat ipv ntfs en laat je de ro (read only) weg omdat deze wel beschrijfbaar is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan