Archief - Mandrake 8.1 beginnersvraag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gerto

Legacy Member
Ik ben dus nog maar juist begonnen met linux en kzit al met de eerste problemen , ik krijg mijn resolutie niet veranderd :confused:

volgens het euhm 'configuratiescherm' (sorry , ik gebruik hier even de windows benamingen want ik zit atm onder windows want kan onder mandrake nog niet op internet)
zit ik op 800x600 (het lijkt meer op 640x480 tbh maarja).
Dus ik selecteer daar 1024*768 , maar dan vind ik de knop om dit te bevestigen niet want niet heel het venster past op het scherm :crazy:.
Maar via tab kom ik uiteindelijk wel terecht in een scherm waar hij zegt dat je opnieuw moet inloggen om de instellingen te laten werken:
als ik daar op enter duw gaat hij terug naar het 'configuratiescherm'.
Als ik dan op tab duw en dan op enter logt hij uit, en als ik dan terug inlog, zit ik weer op de 800*600 resolutie :sad:
ik heb al vanalles geprobeerd, maar het feit dat ik de knoppen vanonder niet zie helpt natuurlijk ook niet echt.

Ik heb ook al gezocht op dit forum / google, maar heb hierover nog niets gevonden.
Ik weet dat dit echt een n00bvraag is en ik zou het apprecieren als iemand mij hiermee kan helpen,
TIA

Bubbling Zombie

Legacy Member
je kan eens proberen met ctrl+alt++ en ctrl+alt+-

zo cycle je door je resoluties en kan je al alles deftig lezen :)

G|N|

Legacy Member
log je aan als root en kijk eens in het bestand /etc/X11/XF86Config wat er staat bij:

Code:
Section "Screen"
        Identifier "Screen0"
        Device     "Videocard0"
        Monitor    "Monitor0"
        DefaultDepth     24
        SubSection "Display"
                Viewport   0 0
                Depth     24
                Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
EndSection

waarschijnlijk zal je die "1024x768" er nog bij moeten zetten of je kan eens proberen de andere resoluties als commentaar te zetten door er een # voor te zetten.

Bubbling Zombie

Legacy Member
G|N| zei:
log je aan als root en kijk eens in het bestand /etc/X11/XF86Config wat er staat bij:

Code:
Section "Screen"
        Identifier "Screen0"
        Device     "Videocard0"
        Monitor    "Monitor0"
        DefaultDepth     24
        SubSection "Display"
                Viewport   0 0
                Depth     24
                Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
EndSection

waarschijnlijk zal je die "1024x768" er nog bij moeten zetten of je kan eens proberen de andere resoluties als commentaar te zetten door er een # voor te zetten.
dat zou ik dus _niet_ doen, want als hij dan die 1024*768 niet wilt laten zien dan gade volgens mij heel vieze crashkes krijgen

maar uw xorg.conf nakijken is idd nie zo'n stom gedacht :F

gerto

Legacy Member
G|N| zei:
log je aan als root en kijk eens in het bestand /etc/X11/XF86Config wat er staat bij:

Code:
Section "Screen"
        Identifier "Screen0"
        Device     "Videocard0"
        Monitor    "Monitor0"
        DefaultDepth     24
        SubSection "Display"
                Viewport   0 0
                Depth     24
                Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
EndSection

waarschijnlijk zal je die "1024x768" er nog bij moeten zetten of je kan eens proberen de andere resoluties als commentaar te zetten door er een # voor te zetten.

ik heb nergens een section screen gevonden in dat bestand :confused:
wel een section monitor

Bubbling Zombie

Legacy Member
mmm, vroeger stond daar persies meer in :F

ik zou dan alles becommentiarieren in de sectie monitor behalve hetgene dat echt van toepssing is op jou systeem - het kan (zal) wel crashen, maar dan kom je nog maar eens terug é :F

(da's dus alles behalve
ModeLine "1024x768" 65 1024 1032 1176 1344 768 771 777 806 -hsync -vsync)

Genious

Legacy Member
heb je al je gfx kaart drivers geïnstalleerd?
of probeer eens eerst xf86config uit te voeren (staat misschien zo weinig in omdat ge dat nog niet gedaan hebt :unsure: )

sla me niet dood als ik geen gelijk heb hé, maar aangezien het hier over iets grafisch gaat kan ik me wel inbeelden dat dit kan helpen

jeroen_hoefkens

Legacy Member
kijk is of ge geene XF86config-4 hebt ?
mijne XF86config ziet er ook zo uit maar die section screen staat in XF86config-4
mss kan je die ook eens posten
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan