Archief - Hulp voor BIOS

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Freak_unleashed

Legacy Member
hallo iedereen,
ik heb een probleempje met mijn computer. Een hacker heeft namelijk met mijn bios zitten prutsen zodat ik mijn pc niet meer zonder de cd-rom van windows xp kan opstarten.
Ik ben niet vertrouwd met de bios en durf niet zomaar iets te veranderen.
Mijn moederbord is een Aopen ax4bs Pro. Ik weet dat ik op del moet drukken om in de bios setup te komen, maar wat moet ik dan doen?

(andere informatie: Ik heb 1 harde schijf C:, ik gebruik windows XP: home edition)

als ik in de BIOS setup ben zie ik een aantal menus.

1 Advanced bios features
Virus warning: Disabled
CPU L1 en L2 cache: Enabled
First boot device: C:
Second boot device: A:
Third boot device: CDROM
Boot other device: Disabled
Swap floppy drive: Disabled
Boot up floppy seek: disabled
Security option: Setup
Apic mode: Enabled
MPS version control for OS: 1.4
OS select for Dram> 64mb: Non OS 2
Show logo on screen: enabled

2 Advanced Chipset features
DRAM selectable: By SPD
Memory frequency for CPU: PC133
System BIOS cacheable: Disabled
Video BIOS Cacheable: Disabled
Videoram cacheable: Disabled
Delayed transaction: Enabled

Er zijn nog meer menus en opties maar ik heb hier enkel de belangrijkste (volgens mij) genoteerd.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven.

roccy

Legacy Member
probeer eens je bios te resetten, als er naast de batterij een jumper staat, voeding uittrekken, en vervolgens 3 seconden verplaatsen...staat er gn, uw batterij 10 sec eruit nemen
zo zet je uw bios terug op fabrieks instellingen
vervolgens uw 1ste boot best terug op hd zetten anders gt hem eerst zoeken naar boot op cd, dvd enz...

haalt dit niets uit, bios updaten

succes

Freak_unleashed

Legacy Member
Hmmm da kan ik denkik zelf ni, kga toch maar eens best naar de winkel.
Thx anyway

$anka

Legacy Member
ge zult da wel zelf kunnen

ge vijst pc open (staat af en powerkabel eruit)
ge zoekt op uz mobo zo'n plat pilleke gelijk da in een horloge steekt
dan kijkte op er vlak naast da pilleke een jumperke staat (met 3 pinnekes normaal)

zo ja
haal dat plastiekske dat over 2 van de 3 pinnekes steekt eraf, en schuif dat 1 plaats op, zodat ge verbinding maakt tussen de 2 andere pinnekes, heel ff laten zitten en terug steken hoe het stak
pc dicht, powerkabel terug in, pc op => klaar

zo nee
pruts da pilleke eruit en ga ff een pintje pakken, steek da pilleke er terug in
pc dicht, powerkabel terug in, pc op => klaar

zo ik hoop dat het nu wel lukt ;)

Exit

Legacy Member
euh, hacker???? kan nie aan BIOS tenzij die op de pc daar ter plekke is geweest ...

als ge nie kunt booten, welke fout geeft ie?
geen os? bad media? wrs is mbr of boot.ini verkeerd ...

Freak_unleashed

Legacy Member
Als hij niet kan booten geeft hij: "Disk boot faillure please enter system disk"

Exit

Legacy Member
voila, da heeft NIETS met bios te zien, dat is dus mbr of boot.ini foutje!

boot met de win cdrom, kies recovery console, kies de xp install, login als admin
type fixboot (of fix boot)
en type exit en reboot (zonder cdrom)

werkt? k, opgelost, anders zelfde maar ook fixmbr (of fix mbr)

Freak_unleashed

Legacy Member
Exit zei:
voila, da heeft NIETS met bios te zien, dat is dus mbr of boot.ini foutje!

boot met de win cdrom, kies recovery console, kies de xp install, login als admin
type fixboot (of fix boot)
en type exit en reboot (zonder cdrom)

werkt? k, opgelost, anders zelfde maar ook fixmbr (of fix mbr)

da kan ik wel doen, maar gaat dit gevolgen hebben?
aléja kan ik iets verkloten als ik het fout doe of verlies ik bestanden ofzo?

*edit
kem nog wa gegoogled en kem gevonde da het probleem dak em toch ni zo eenvoudig is als de meesten zeggen

http://www.pcguide.com/ts/x/sys/booterr-i.htm

zie: disk boot faillure ...


Kem vergete te vermelden da bij startup er geen primary master en slave zijn. Er staat gwn primary master: none, primary slave: none

Exit

Legacy Member
tja, als er niets gevonden wordt hebben die zaken geen zin, (verliest er neits mee)

k, in bios, bij primairy en secondairy, staan op auto?
draaien de hd's nog?

Freak_unleashed

Legacy Member
Kheb fixboot geprobeerd enzo, kben me de bios gaan knoeien, ik denk dak bij de bios meer kwaad dan goed heb gedaan, kem gepartitioneerd.
Tgaat mij een beetje te boven.
Kdenk dak is naar de winkel gaan gaan. Thx anyway

Exit

Legacy Member
in bios gepartitioneerd???? da kunt ge daar niet.
als ge de hd (dos/boot cd) hebt epartitioneerd is alles van de hd af ....

Freak_unleashed

Legacy Member
Exit zei:
in bios gepartitioneerd???? da kunt ge daar niet.
als ge de hd (dos/boot cd) hebt epartitioneerd is alles van de hd af ....
nenee gwn gepartitioneerd. Ne gast van ne winkel zei mij da.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan