Archief - Formateren: Hoe best doen? op welke dingen? instellen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fastkiller

Legacy Member
yep,

ik zit namelijk mzt vragen i.v.m formateren. Hoe doe je dit best? Op welke dingen moet je letten? Na formateren, hoe alles terug op punt stellen enzo?
Gewoon dat je computer terug internet en game klaar is:), ale gebruiks klaar :p . (programmas die nodig zijn om te surfen enzo: bv java, ...., laatste drivers,...)

Graag volledige uitleg ;)

Thx

nTFs

Legacy Member
Alles staat in de sticky normaal qua formatteren maar zo gaat het :

Zorg dat alle data die je wil behouden op een ander partitie staat, dus niet diegene die je gaat formatteren.
Alle drivers en programmas die je gaat installeren ook best hiernaar kopiëren.
Stel in je bios in dat je gaat booten van de CD - de XP CD - first boot device dus.
Tijdens de setup eventuele sata drivers voor je harddisk klaarhouden.
Eenmaal windows geïnstalleerd is, eerst de chipsetdrivers van je moederbord installeren daarna DrectX, je videodrivers, geluid, lan, alle andere programmas en games.

Fastkiller

Legacy Member
nTFs zei:
Alles staat in de sticky normaal qua formatteren maar zo gaat het :

Zorg dat alle data die je wil behouden op een ander partitie staat, dus niet diegene die je gaat formatteren.
Alle drivers en programmas die je gaat installeren ook best hiernaar kopiëren.
Stel in je bios in dat je gaat booten van de CD - de XP CD - first boot device dus.
Tijdens de setup eventuele sata drivers voor je harddisk klaarhouden.
Eenmaal windows geïnstalleerd is, eerst de chipsetdrivers van je moederbord installeren daarna DrectX, je videodrivers, geluid, lan, alle andere programmas en games.

wat bedoel je dan met chipsetdrivers van je moederbord ?

miejas

Legacy Member
Pakket met drivers voor chipset (onboard-audio, usb, memory-controller,...)
Laat nForce geen belletje rinkelen?

nTFs

Legacy Member
miejas zei:
Pakket met drivers voor chipset (onboard-audio, usb, memory-controller,...)
Laat nForce geen belletje rinkelen?

nForce is voor Nvidia Nforce chipsets.
Intel chipsets vereisen anders drivers dus.

miejas

Legacy Member
nTFs zei:
nForce is voor Nvidia Nforce chipsets.
Intel chipsets vereisen anders drivers dus.
Ja, en voor VIA heb je Hyperion, maar nForce is ongetwijfeld de bekendste daarmee die vermelding

Fastkiller

Legacy Member
nog mensen die ervaringen hebben ofzo? zeg ze maar gerust ze

Blood_Raven

Legacy Member
Enigste dakik doe is mijn schijve partitionere waarmee ik mijn data schik over de schijven.
Dat zorgt ervoor dat ik wanneer ik format enkel de C:\ moet formattere waardat bij mij alleen Windows opsta.
(kan mss handig zijn om dit aan te leggen nuda ge formatteerd(moest ge nog geen partities hemme))

Voor de rest hebbek een partitie met images(office, etc), progs(ASUS tools) drivers(Catalyst, USB2.0), alles om mennen pc in een klein uurke terug draaiende te krijgen.

Formattere zelf is nix aan:
gewoon format doen(ofwel in DOS, owel me Windows setup, ofwel ander prog: zoals BootIt) en de windows XP cd derin ramme en windows rustig late bolle nada ge alle instellinge hebt ingegeve.
Dan kunde uwen rommel terug gaan installere en zedde weer vertrokke.

« ei »

Legacy Member
Mja, mss iets voor vóór de format:
Een checklist van files die ge normaal backupt:

- Mijn documenten/afbeeldingen/...
- Favorieten (IE/FF/...)
- Ontvangen bestanden bij MSN, mIRC, ...
- Bureaublad (ik sla daar soms wel bestanden op, moet ik eigenlijk afleren maja..)
- Als ge OE gebruikt: uw .dbx bestanden van uw mails dus
- ... vergeet ik nog iets?

Ik durf dus wel meestal ask formatteer 1 van deze dingen te vergeten eh... :angry:
Nuja, der bestaan data recovery proggies, ma toch.. toch liever alles direct backuppen :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan