Archief - centos 5.4 server dhcp server opzetten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tyger

Legacy Member
Hallo,
Ik heb dus via yum dhcp erop gezet.
Daarna de config ingestelt en dhcpd zo gezet dat hij start on boot.
/etc/dhcpd.conf:
Code:
ddns-update-style interim;
ignore client-updates;

option domain-name "home.local";
option domain-name-servers ns1.home.local;

default-lease-time 14400;
max-lease-tim 43200;

subnet 192.168.112.1 netmask 255.255.255.0 {
  option routers 192.168.1.1;
  option subnet-mask 255.255.255.0;
  range dynamic-bootp 192.168.1.2 192.168.1.100;
}
DHCPDARGS=eth0

Dan dit is dit nog een probleem, ik moet dus een static ip instellen, maar moet ik hem dan 192.168.1.1 geven? omdat dit de dhcp server is? of een nummer tussen 2 en 100?

ifcfg-eth0:
Code:
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=dhcp
HWADDR=00:16:D4:A9:A6:86
ONBOOT=yes
TYPE=Ethernet

En moet ik met /etc/sysconfig/dhcpd ook iets doen?

InFerNo

Legacy Member
Geen nummer tussen de 2 en de 100 want dat is nl de range die de server moet uitdelen. Als hij zelf al een ip heeft dat in die range ligt kan hij ooit per ongeluk zo zijn eigen ip uitdelen met conflicten tot gevolg. Ik zou 1 nemen :)

RpR

Legacy Member
Ook uw dhcp server kan zelf voor zijn eigen ip niet gebruik maken van dhcp.
Je moet een vast ip instellen voor eth0

Tyger

Legacy Member
Code:
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=none
HWADDR=00:16:D4:A9:A6:86
ONBOOT=yes
TYPE=Ethernet
IPADDR=192.168.1.1
NETMASK=255.255.255.0
USERCTL=yes
IPV6INIT=no
PEERDNS=yes

dus als ik dit zo nog in de ifcfg-eth0 zet zou de dhcp moeten starten?
Maar dat doet hij niet hij zegt heel de tijd dat het mislukt, en eth0 = 192.168.1.1

Weet er iemand wat dit nog kan zijn?

InFerNo

Legacy Member
Heb je een tutorial gevolgd en is dit het resultaat of is dit een eigen probeersel?

Tyger

Legacy Member
sorry voor de dubbel post,
de log zegt:
/etc/dhcpd.conf line 9: semicolon expected.
Jan 20 13:12:25 localhost dhcpd: max-lease-tim 43200;
Jan 20 13:12:25 localhost dhcpd: ^
Jan 20 13:12:25 localhost dhcpd: /etc/dhcpd.conf line 16: semicolon expected.
Jan 20 13:12:25 localhost dhcpd: DHCPDARGS=eth0
Jan 20 13:12:25 localhost dhcpd: ^
Jan 20 13:12:25 localhost dhcpd: Configuration file errors encountered -- exiting

Wat betekent dit?

m-be

Legacy Member
dat er iets mis is op lijn 16 van uw /etc/dhcpd.conf, hij verwacht daar een puntkomma maar krijgt er geen.

Tyger

Legacy Member
nu zegt hij:
/etc/dhcpd.conf line 9: semicolon expected.
Jan 20 20:16:27 localhost dhcpd: max-lease-tim 43200;

en dit staat in de config:

Code:
ddns-update-style interim;
ignore client-updates;

option domain-name "home.local";
option domain-name-servers ns1.home.local;


default-lease-time 14400;
max-lease-tim 43200;

subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
  option routers 192.168.1.1;
  option subnet-mask 255.255.255.0;
  range dynamic-bootp 192.168.1.50 192.168.1.250;
}

Tyger

Legacy Member
Wat is daarmee? ik begrijp het niet hij zegt dat hij een punt komma verwacht en dat staat er toch achter??

Lord Kveldulv

Legacy Member
Is het nu zo moeilijk om te proberen en zelf de syntax eens op te zoeken en te vergelijken?

Tyger

Legacy Member
Eigelijk doe ik niks anders en ik zie overal in de tutorials hetzelfde, heb max lease er even uit gehaald en dan werkt het wel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan