Archief - Beveiliging draadloos netwerk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Speedy

Legacy Member
Hallo iedereen,

We hebben thuis een draadloos netwerk, de router staat in de garage (linksys WRT160N) voor de rest hebben we ook een access point (TP-Link TL-WA5110G) omdat het signaal van de router op de kamers boven ondermaats is.
Vroeger had die router een WEP beveiliging maar een 3 weken geleden heeft er een pipo onze wifi gehacked en gans onze limiet opgebruikt.
Toen zijn we overgeschakeld naar WPA2 Personal maar nu blijkt dat die access point niet overweg kan met WPA2.
Het internet op onze kamers boven is dus enorm slecht nu.

Wat zijn de oplossingen hiervoor? Terug naar WEP maar moeilijker paswoord kiezen? Ik had iets gelezen over MAC filteren?

Bestaat er ook geen software die we kunnen installeren zodat we kunnen zien welke computers er proberen toegang te krijgen tot ons netwerk? Zodat we dan kunnen beslissen om ze toe te laten of niet?

Alvast bedankt

Speedy

Exit

Legacy Member
mac filter is ook makkelijk te omzeilen.

verbonden pc => client lijst in de router.

zet ssid uit zodat uw netwerk niet meer zichtbaar is en men enkel kan verbinden als men de ssid kent (verander die ook best naar een ander ssid eerst)

nico

Legacy Member
Exit zei:
mac filter is ook makkelijk te omzeilen.

verbonden pc => client lijst in de router.

zet ssid uit zodat uw netwerk niet meer zichtbaar is en men enkel kan verbinden als men de ssid kent (verander die ook best naar een ander ssid eerst)


Dit zijn naar mijn mening ook maar enkele truucjes om 'leken' geen toegang te laten krijgen tot je netwerk. Als het iemand is met ook maar een beetje verstand van netwerken zal hij het SSID ook snel te weten komen vrees ik.

Eigenlijk kan 'Speedy' weinig extra doen dan de dingen die jij zegt maar of het zal helpen is nog maar de vraag.

Feignasse

Legacy Member
Is WPA geen optie? Misschien niet zo veilig als WPA2 maar toch een stuk beter dan WEP. En anders zou ik gewoon een nieuw accesspoint kopen dat wel betere beveiliging ondersteunt (of een repeater voor het signaal van je WRT160N).

Musk

Legacy Member
nico zei:
Dit zijn naar mijn mening ook maar enkele truucjes om 'leken' geen toegang te laten krijgen tot je netwerk. Als het iemand is met ook maar een beetje verstand van netwerken zal hij het SSID ook snel te weten komen vrees ik.

Eigenlijk kan 'Speedy' weinig extra doen dan de dingen die jij zegt maar of het zal helpen is nog maar de vraag.

Maar als hij een cliënt list voor de router kan instellen, is het naar mijn mening toch veilig hoor.

TiZon

Legacy Member
Musk zei:
Maar als hij een cliënt list voor de router kan instellen, is het naar mijn mening toch veilig hoor.
Niet dus...

Kijk eens of WPA idd geen optie is.
Daarna kan je dan nog met Mac-filtering en SSID-hide gaan werken...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan