Archief - Bedraad en draadloos netwerk tegelijk gebruiken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BladeDancer35

Legacy Member
Even een korte situatieschets:

Op het thuisnetwerk zit één en ander aangesloten, gaande van de TV en de Blu-ray tot GSM's en PC's. Soms wireless, soms wired, afhankelijk van hun locatie.
De PC's bijvoorbeeld maken via een draadloze verbinding connectie met internet. So far so good.
Ik heb nu ook een kabel aangesloten tussen twee PC's onderling, om zo hun gigabit adapters te kunnen gebruiken. Vista geeft dan netjes twee verbindingen weer, namelijk 'wireless - local & internet' en 'wired - local only'. De wireless gaat van 270-300Mb/s, terwijl de kabel mooi 1,0Gb/s aangeeft.

Maar vraag is nu, ik wil die snelle verbinding gebruiken als aparte lan tussen die twee PC's. Dit is ideaal om snel wat grotere bestanden over te sleuren, zonder daarvoor de usb of de externe hd uit te halen.

Hoe kan ik Vista nu duidelijk maken dat, als ik iets op de hd zet van de andere PC, er gebruik wordt gemaakt van het gigabit netwerk en niet van de draadloze verbinding. Deze is namelijk een pak trager, zeker voor bestandsoverdracht.

Enige suggestie? :)

RpR

Legacy Member
BladeDancer35 zei:
Even een korte situatieschets:

Op het thuisnetwerk zit één en ander aangesloten, gaande van de TV en de Blu-ray tot GSM's en PC's. Soms wireless, soms wired, afhankelijk van hun locatie.
De PC's bijvoorbeeld maken via een draadloze verbinding connectie met internet. So far so good.
Ik heb nu ook een kabel aangesloten tussen twee PC's onderling, om zo hun gigabit adapters te kunnen gebruiken. Vista geeft dan netjes twee verbindingen weer, namelijk 'wireless - local & internet' en 'wired - local only'. De wireless gaat van 270-300Mb/s, terwijl de kabel mooi 1,0Gb/s aangeeft.

Maar vraag is nu, ik wil die snelle verbinding gebruiken als aparte lan tussen die twee PC's. Dit is ideaal om snel wat grotere bestanden over te sleuren, zonder daarvoor de usb of de externe hd uit te halen.

Hoe kan ik Vista nu duidelijk maken dat, als ik iets op de hd zet van de andere PC, er gebruik wordt gemaakt van het gigabit netwerk en niet van de draadloze verbinding. Deze is namelijk een pak trager, zeker voor bestandsoverdracht.

Enige suggestie? :)

Vista doet dit automatisch.
Vista zal altijd via de kabel gaan als er een kabel tussen zit. Maar ik veronderstel dat je uw netwerk tussen de 2 pc's nog moet instellen :)

BladeDancer35

Legacy Member
Netwerken zijn normaal gezien up and running. Maar als het automatisch zou gaan, mag ik mij toch aan een snelheid verwachten die hoger ligt dan enkele MB/s? Want dit gaat nu toch erg traag, wat mij laat vermoeden dat de overdracht via het draadloze netwerk gebeurt.
Zal vanavond tijdens de bestandsoverdracht eens de kabel uittrekken. Blijft de overdracht lopen, gebeurde het dus niet via de kabel. Primitieve test, maar snel en doeltreffend. :p

Tenzij iemand een ander idee heeft?

EagleEye

Legacy Member
Om er zeker van te zijn dat je van computer A naar computer B gaat over de bedrade verbinding, moet je nagaan wat hun IP-adressen zijn op de gigabit-kaartjes, en via daar verbinden elkaar.

Ik denk dat dit bij Vista by default IPv6 adressen zijn, maar daar valt ook een mouw aan te passen, als dat nodig is (stel dan bijvoorbeeld adressen 10.0.0.1 en 10.0.0.2 in, en gebruik deze telkens als je een high-speed verbinding nodig hebt).

ShPonGle

Legacy Member
het meest eenvoudig is inderdaad de wired kaarten van beide pc's een IP te geven in een apart subnet, zoals bvb 10.0.0.1 en 10.0.0.2 als uw router bvb in subnet 192.168.x.x zit.
windows gaat standaard zijn traffiek doen via de metricwaarde van de netwerkkaart, d.i. een inschatting van de kost die de traffiek zou teweeg brengen, maw de interface met de laagste waarde krijgt voorrang.

wireless heeft in windows altijd een hogere kost dan wired, althans als de automatische metricbedeling aan staat (default zo).
d.w.z dat; indien zowel de wireless als de wired interface zich in hetzelfde subnet bevinden, dat de wired connection automatisch altijd eerst genomen wordt voor het netwerkverkeer

indien de automatische metricwaarde uit staat, en voor beide interfaces is er (manueel dan) dezelfde waarde ingesteld, dan is het de binding order die de weg bepaalt waarlangs er netwerkverkeer gaat. De binding order kun je instellen door naar het menu network connections te gaan, en daar onder 'advanced' --> "advanced settings" de netwerkverbindingen te gaan sorteren, waarbij de bovenste dan de "preferred connection" wordt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan