Archief - Barriere 200GB linux?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cinosten

Legacy Member
Jow,

Ik heb een nieuwe, extra harde schijf gekocht (Diamondmax 10 van Maxtor 200GB). Ik heb ze nog niet geformateerd, windows herkent momenteel maar 128GB. Maar ik heb begrepen dat je XP SP1 (of 2000 SP3) moet hebben en dat windows die dan wel volledig zou kunnen herkennen. Dus moet ik eerst SP1 installeren en dan kan ik die formateren vanuit windows? Ik veronderstel met Computerbeheer, of gebruik ik beter het progje van Maxtor: Maxblast 3 of zoiet?

Als ik die geformateerde schijf dan zou benaderen via een windows 2000 (SP1) herkent die dan ook alleen maar 128GB?

Ik zou die graag willen gebruiken voor linux. Heeft linux hier ook problemen mee met die barriere? Ook als ik vershillende partities maak?

Die barriere is me niet erg duidelijk ...
Alvast bedankt...
Greetz

shimbayi

Legacy Member
Linux heeft daar geen problemen mee. Ik heb er in ieder geval toch nog niets van gemerkt.

Burnout

Legacy Member
Opletten!!! NTFS kan je in linux alleen lezen, niet schrijven. Je gebruikt dan beter een linux bestandsysteem vb ext3.

eLex

Legacy Member
Je kan via linux ook schrijven naar NTFS via bepaalde tools (geen freeware).
Kan ni op naam komen van prog momenteel, stond in nieuwste C'T.

Perfusion

Legacy Member
Burnout zei:
Opletten!!! NTFS kan je in linux alleen lezen, niet schrijven. Je gebruikt dan beter een linux bestandsysteem vb ext3.
pakt ge dan ni beter fat32?
dan kunt ge in linux én windows op die schijf schrijven.

eLex

Legacy Member
perfusion zei:
pakt ge dan ni beter fat32?
dan kunt ge in linux én windows op die schijf schrijven.

FAT32 is zowa het meest unsecure en crappy fs da er bestaat dus da is nooit aan te raden.

G|N|

Legacy Member
je kan in de kernel instellen dat je op NTFS kan schrijven en het werkt perfect!

dark wizzard

Legacy Member
Je kan in de kernel instellen om naar NTFS te schrijven, bij 2.6.9 kan je schrijven naar NTFS op voorwaarde dat de file die je schijft een exact even grote file overschrijft en dit werk idd perdect.
Andere schrijfmogelijheden naar NTFS zijn er niet.
Lezen van NTFS is geen probleem
reden hiervoor NTFS ligt onder patent, en is eigendom van MS die dit niet vrijgeeft.

FAT32 is niet het meest crapy fs dat er bestaat, het is enkel voor grotere partities totaal niet meer bruikbaar (FAT16 al helemaal niet meer).
De beste manier om bestanden uit te wisselen tussen win en *nix is een FAT32 partities aanmaken van een paar gigabyte, en de rest van win op NTFS en *nix op fs naar keuze (ext2,3,...).

dJeez

Legacy Member
eLex zei:
FAT32 is zowa het meest unsecure en crappy fs da er bestaat dus da is nooit aan te raden.
Tenzij je makkelijk en direct bestanden wil uitwisselen tussen Linux en Windows. Het is 1 van de meest gebruikte en beproefde filesystemen trouwens (de meeste USB Mass storage devices gebruiken niet voor niks FAT).

tha_rippa1be

Legacy Member
kweet niks van linux maar om u schijf 200 gig (189 effectief) te laten hetkennen in windows moet ge sp 1 installeren, en dan van de maxtor ite een programmatje big drive enabeler downloaden. dat uitvoeren, rebooten en klaar. (dit heb ik gedaan met een diamondmax 9 & 10 op NTFS)

edit
heb het op mn server gezet.
big drive enabeler

Cinosten

Legacy Member
Thx for the info guys

Met da programmatje heb ik mijn schijf kunnen formateren. En da gaat supersnel, had het eerst in windows gedaan, en dat duurde een eeuwigheid. Met Maxblast 3 enkele minuten, en heb verschillende partities kunnen maken. Die kleiner zijn dan 100GB zodat ik die SP niet nodig heb!
Ik ga nu Yoper eens installeren zie, heb van ne maat gehoord dat dit wel een coole distro is

Greetz guys.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan