Archief - 64-bit ziet 4gb, gebruikt er enkel 3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mista Molla

Legacy Member
Hidiho!

Heb onlangs gemerkt dat ik een 64-bit processor heb (Core2Duo).

Daar ik veel werk op Photoshop en Lightroom, en deze bij hun respectievelijke upgrades, véél betere 64-bit support hebben waardoor performance indrukwekkend verbeterd, besloten om over te schakelen!

Heb nu in mijn laptop 4GB ram gestoken (2x2gb), vroeger was er enkel 2GB.
Windows 7 32-bit gedesinstalleerd.
Windows 7 64-bit geinstalleerd.

Nu : probleem :

System ziet de 4GB wél, maar zegt dat er slechts 2,99GB beschikbaar is.
CPU-Z ziet de 4096MB ram ook dus wordt degelijk wel erkend.

http://img824.imageshack.us/img824/5828/system.jpg

Chipset laptop = Intel i945GM die ondersteunt 4GB volgens datafiche dus kan geen probleem zijn.

Iemand een idee? Anders ga ik Windows 7 terugbrengen, of toch proberen.

Yank

Legacy Member
Je kunt eens kijken in de BIOS of je iets vindt van een 'Memory remap' functie en die proberen aan te zetten.
Maar misschien dat het probleem bij je chipset ligt, ik denk dat de Intel 945 chipset een 32-bit geheugencontroller heeft en dat je dus nooit boven de 3GB gaat kunnen gaan.

64-bit programma's kunnen trouwens nog altijd wel een redelijke boost krijgen zonder het extra geheugen, maar geen idee hoe dat in de praktijk zit met Photoshop en Lightroom.

google bevestigt mijn theorie:
http://www.vistax64.com/vista-hardware-devices/207001-vista-64-recognizes-4gb-but-only-uses-3gb.html
http://www.ifrankie.com/?p=70

Mista Molla

Legacy Member
Ja dat zou idd kunnen, nog nooit zo een bondige BIOS gezien. Grosso modo kan ik buiten boot priority order bijna niets veranderen....

Dus het is toch de moeite om 64-bit te behouden als je proc daarvoor gemaakt is? Want stuit hier al meteen tegen nen driver die ni wilt voor mijn ingebouwde kaartlezer, en Sony geeft zoals altijd geen support.

Yank

Legacy Member
BIOS is bij laptops meestal niet veel soeps.

En het zou kunnen dat Photoshop en Lightroom nog altijd een boost krijgen door het gebruik van de x86-64 instructie set (ipv x86), maar daar weet ik niets van in de praktijk.

Bij adobe zelf beweren ze maar een winst van 8 tot 12% (John Nack on Adobe: Photoshop, Lightroom, and Adobe's 64-bit roadmap), wel een post van 2 jaar oud, dus de feiten kunnen al wat anders liggen, maar als ze zelf al geen spectaculaire performancewinst beloven, zou ik er ook niet teveel op hopen en misschien voor het gemak terug naar 32-bit gaan.

The Monopoly Guy

Legacy Member
Khad exact hetzelfde probleem (mss een beetje anders, maar kom): reden -> 1 latje was kapot

Haal ze alletwee eens uit je systeem
En probeer dan te booten op elk latje apart
Het kapotte zal zorgen dat je pc niet opstart^^

iTrader9

Legacy Member
:sleep:


2 replies, 2x mis


Integrated graphics chipset. U hebt 1 gb Ram als videoram ingesteld.
4 -1 = 3

beetje nadenken he mensen.

Mista Molla

Legacy Member
Ik heb persoonlijk niets ingesteld van VRAM , en die is standaard op deze chipset max. 256mb?

ShPonGle

Legacy Member
Mista Molla zei:
Hidiho!

Heb onlangs gemerkt dat ik een 64-bit processor heb (Core2Duo).

Daar ik veel werk op Photoshop en Lightroom, en deze bij hun respectievelijke upgrades, véél betere 64-bit support hebben waardoor performance indrukwekkend verbeterd, besloten om over te schakelen!

Heb nu in mijn laptop 4GB ram gestoken (2x2gb), vroeger was er enkel 2GB.
Windows 7 32-bit gedesinstalleerd.
Windows 7 64-bit geinstalleerd.

Nu : probleem :

System ziet de 4GB wél, maar zegt dat er slechts 2,99GB beschikbaar is.
CPU-Z ziet de 4096MB ram ook dus wordt degelijk wel erkend.

http://img824.imageshack.us/img824/5828/system.jpg

Chipset laptop = Intel i945GM die ondersteunt 4GB volgens datafiche dus kan geen probleem zijn.

Iemand een idee? Anders ga ik Windows 7 terugbrengen, of toch proberen.
de intel 945 chipset ondersteunt hardwarematig idd 4 GB ram (dwz in bios/cpu-z/... zal er 4 gieg herkend worden) maar softwarematig, afhankelijk van het concrete type mobo, tussen de 3 en 3,5 GB. Slechts vanaf intel chipset 965 wordt 4 GB ook in het OS bruikbaar indien 64-bit. Heb hier ooit voor call gelogd bij foxconn, dit was hun uitleg en het bleek tot nu toe altijd te kloppen.

Mista Molla

Legacy Member
Idd, blijkt vast te zitten op 2,99.

Nu, dit is nog altijd beter dan vroeger? Ik vermoed dat 1gig erbij, en 64-bit gebruik van processor wel ietsjes vlotter zal draaien? Nu merk ik er nog niet veel van, want het is een fresh install.

Is het mogelijk dat die overige 1GB dan voor iets anders gebruikt kan worden?

Exit

Legacy Member
eventueel een kleine check doen in msconfig - boot
of daar geen limiet ingesteld staat.
wrs niet maar tis maar een check

Trebby

Legacy Member
Mista Molla zei:
Idd, blijkt vast te zitten op 2,99.

Nu, dit is nog altijd beter dan vroeger? Ik vermoed dat 1gig erbij, en 64-bit gebruik van processor wel ietsjes vlotter zal draaien? Nu merk ik er nog niet veel van, want het is een fresh install.

Is het mogelijk dat die overige 1GB dan voor iets anders gebruikt kan worden?

lol, 1gig erbij ok maar je hebt er voor 2 betaald dus in u plaats zou ik ook graag de volle 2 gig extra benutte:D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan