Archief - 2 vraagjes ivm gentoo installatie vanuit knoppix (n00b)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Massis

Legacy Member
ik wil dus al een tijdje gentoo beginnen runnen hierthuis (als eerste linux)

nu heb'k men schijf opgedeeld in 4 partities , 1tje is windows, de 3 anderen zijn linux boot , swap en usr

nu wou ik de filesystems applyen , maar ik krijg telkens bericht "could not stat /dev/sda1px (x is nr van partitie: 2 - 3 - 4) - no such directory"
of iets in dien aard...

wat is het probleem? wat doe ik eraan?


2: 'k heb nu eindelijk drivers gevonden voor men wifi kaartje (realtek r8169) , maar die bestaan uit een r8169.c bestaand en een "makefile" , en ik moet die makefile gebruiken om een r8169.o bestand te maken , maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat moet (via console , ma hoe...)



dees allemaal gebeurd uit knoppix vanop cd btw...

Burnout

Legacy Member
- Hm, voor die filesystems, juiste opties geselecteerd in de kernel??

- Ga in de console naar de directory in kwestie en typ in: make
Dit zorgt ervoor dat er een .o file gecreëerd wordt. Voila :)

dark wizzard

Legacy Member
ge moet voor die drivers wrs
./configure => dit doe wa checks en maakt de makefile
make
make install

denk eraan dat drivers meestal bepaalde opties in de kernel vereisen (voor netwerk drivers bijvoorbeeld support voor netwerken in de kernel (al dan niet als module))

Massis

Legacy Member
nu weet'k wat'k moet doen thnx, maareuh : hoe selecteer'k die opties in de kernel? en welke moet'k dan selecteren? als dat is met de flags , dat doet die makefile vanzelf ...

Burnout

Legacy Member
Wowowowow, ge zijt wel een paar zaken zwaar dooreen aant slaan.
Om te beginnen RTFM (Read The Fucking Manual) met andere woorden, lees eerst eens heel het gentoo userbook eens, dan gaat ge die vragen over de kernel en useflags al niet meer hebben.

Make install moet ge niet doen voor enkel en alleen de .o te maken, normaal zelfs de configure ook niet (tenzij het bestand er staat). Make install zorgt ervoor dat de .o file naar de uiteindelijke dir gekopieerd wordt.

Massis

Legacy Member
hehe, heb grootste deel van de install manual wel al gelezen , de rest echter nog niet, omdat'k liever lees terwijl ik het doe , zodat'k direct kan zien wat ik doe en moet doen...

anyways, aangezien mijn pc veel te raar aan't doen is (random crashes tijdens alle games) ga'k linux voorlopig nog maar wat aan de kant laten liggen... Want ook al weet ik da het nergens op slaat, men pa is lastig da men pc raar doet , omdat ik weer "vanalles aan't installeren ben dat nie moet" (linux dus) en omdat men internet in windows ook al langs geen kanten draait (router valt constant uit, ma men pa blijft volhouden dat er niks mis is met de router)

Massis

Legacy Member
ik ben er net achtergekomen dat'k een WREED grote fout begaan heb....

ik heb namelijk ipv partities bij te maken in /dev/sda , heb'k ze in /dev/sda1 gemaakt

ik ben dus zo ongelofelijk idioot geweest van een windowspartitie op te delen in linux partities ofzoiets

'k heb dus men partition table van die /dev/sda1 veranderd naar :

/dev/sda1p1 grootte x , type 72 (unknown)
/dev/sda1p2 grootte 32M , type 83 (linux)
/dev/sda1p3 grootte 512M , type 82 (linux swap)
/dev/sda1p4 grootte 5000M , type 83 (linux)

totale grootte van sda1 is 163 gb , en da zijn allemaal primary partitions (ofja, delen dervan dus...)

weet iemand toevallig wat die nu terug moeten zijn?(als'k die allemaal naar type 72 verander, is het dan gefixt? )
daar zal dus wel een groot deel van men probleem liggen (al zeker het gedoe met de filesystems)
en hoe ernstig is het?

Burnout

Legacy Member
Euhmmm, awel, ge hebt een probleem.

Ge zou dus uw oude partitietabel moeten kunnen terugzetten EN ge zijt toch zeker da ge ze niet geformateerd hebt?

Massis

Legacy Member
kan niet geformateerd zijn, want ik zit nu in windows... en alles is er nog...

maar ik ken men oude tabel nie, da's het probleem...

ik heb geen partities gewist, maar deeltjes uit een partitie...

/dev/sda is men hdd
/dev/sda1 is men windows partitie
/dev/sda1p1
/dev/sda1p2
/dev/sda1p3
/dev/sda1p4 zitten IN die partitie
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan