Archief - Zelf keyboard/piano leren spelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Therapy

Legacy Member
Hallo,

ik heb een tijdje geleden een midi-keyboard gekocht en zou graag na de examens beginnen met het te leren bespelen. Heb op het forum en google al gezocht maar vind altijd van die domme sites.
Wat is volgens jullie de beste site of het beste boekje om mee te leren spelen ?
Ik heb zeer weinig tot geen kennis van noten btw.

Therapy

Skyscraper

Legacy Member
Mja wat wilt ge kunnen?
Van mijn pianolessen zeer vroeger kan ik niet veel meer.. wel noten lezen enzo maar vloeiend spele zit er niet in. De akkoorden daarentegen blijven zeer hulpzaam, misschien moet ge de akkoorde is leren? (=chords) Dan kunt ge toch al iets.

Therapy

Legacy Member
Ja, is misschien geen slecht idee Berter. Het zou toch alleen maar zijn om electronische muziek te maken en niet om klassieke stukken ofzo te gaan spelen.

Skyscraper

Legacy Member
Welja idd dachtk al, voor zo'n dinge ist gwn handig dage de noten wat weet liggen & ge er akkoordjes met kunt vormen. Zo kunt ge al véél doen, da's gwn wat afgaan op den tast hé.

kelexys

Legacy Member
Leer eerst akkoorden. Majeur akkoorden en mineur akkoorden. Als je piano wil spelen zal je ook de noten moeten weten liggen. Gelukkig zijn het er maar 12. Van de C tot aan de B met alle zwarte toetsen ertussen. Zonder deze basiskennis moet je er niet aan beginnen denk ik. Maar het belangrijkste is volgens mij om zelf te gaan ontdekken. Gewoon spelen op die toetsen en wat goed klinkt onthouden of opschrijven en zo weet je na een tijd wel welke tonen goed bij mekaar passen. En zoveel mogelijk spelen natuurlijk hé. Zoek op youtube, daar staat genoeg materiaal ivm akkoorden en de noten op het keyboard.

Therapy

Legacy Member
Alvast bedankt, maandag laatste examen en derna es beginnen zoeken. :)

Borri

Legacy Member
Ik heb altijd Orgel&keyboard "nieuwe stijl gebruikt" Was wel goed om mee te beginnen maar heel saaie liedjes staan daar wel in, denk dat het wel belangrijk is dat ge liedjes speelt die ge zelf ook goed vind.. :)

Heb gisteren nog Mia-gorki gespeeld, heel simpel liedje maar plezant ;)Gorki - Mia

felixdraait

Legacy Member
Probeer ook zoveel mogelijk liedjes (ofwel vanaf partituur of tab) na te spelen in combinatie met akkoorden- en notenleer. Eens die liedjes in je vingers zitten kan je op basis daarvan heel makkelijk improviseren en ga je na een tijdje patronen zien in wat je kent. Je gaat akkoorden herkennen ganse akkoordenschema's kunnen afgaan.

Dat werkt -naar mijn ervaring- pakken beter dan los akkoorden en scales uit je hoofd leren.

The Sim

Legacy Member
K'zou eens op youtube kijken en beginnen met zoektermen als 'learn keyboard basics' fzo
Daarna kun je iets zoeken als 'learn basic keyboard chords'.
Als je het dan nog niet hebt opgegeven kun je de chromatische toonladder is een paar keer afgaan. Dan zul je het wel beu zijn :)
Je kan ook heel simpel de akkoordenbasis van een blues leren. vb op C... C lage F lage G.
Drie akkoorden en je kan al blues spelen. :) (is ook de basis van de meeste rock en pop)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan