Archief - Welk instrument?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stabby

Legacy Member
Ik hou enorm veel van muziek, nu speel ik piano, maar ik zou er graag een instrument bij doen voor meer variatie. Ik ben een liefhebber van jazz, daarom speel ik vooral jazz op mijn piano.

Eerste overweging is de trompet. Ik ben daar zowat verliefd op geworden door o.a. Louis Armstrong. Nadeel hiervan is dat je elke dag moet oefenen omdat je lippen anders verzwakken. Op sommige dagen heb ik ofwel geen zin of tijd (door bv examens).

Dan zijn er (elektronische) drums. Dit is ook goed om mijn ritme te trainen, dat zal dus ook helpen om beter piano te spelen. Ik kan niet direct een nadeel vinden, behalve dat het veel plaats in beslag neemt op mijn kamer.

Tenslotte de basgitaar. Ik heb een akkoestische gitaar gehad (geen bas), dat lag me niet echt, maar een bas is wat anders. Met een multi-effectenbak heb je veel sounds, dat is leuk voor wat variatie.

Aan alle 3 de instrumenten zou ik veel plezier beleven, ik zou dus niet weten wat het leukst is. Ik begin al zeker met een paar privélessen voor drums, maar het wordt moeilijk om dat voor alle instrumenten te doen. Het kan al snel €300 kosten voor ik weet wat mij het best ligt.

Stabby

Legacy Member
shiftyke zei:
ik dacht dat ge een drumstel ging kopen?

Ik was van plan dat met die afbetaling (doe ik uiteindelijk niet) op 1 juli te doen. Ik had gehoopt dat ik binnen 2 weken mijn beslissing zou kunnen maken. Ik zei maar drumstel omdat er anders nog meer kritiek zou krijgen op het feit dat ik nog niet eens mijn beslissing had gemaakt.

*DeFees* zei:

Lijkt mij wel tof, maar te duur :)

Plutus

Legacy Member
Stabby zei:
Nadeel hiervan is dat je elke dag moet oefenen omdat je lippen anders verzwakken. Op sommige dagen heb ik ofwel geen zin of tijd (door bv examens).
Lippen of niet, elk instrument moet je dagelijks oefenen... Alleen zo boek je de beste vooruitgang :)

Recipe4hate

Legacy Member
Da's toch puur persoonlijke smaak? Ik kan jou maar moeilijk zeggen welk instrument je moet kiezen. Als ik dat toch doe, zou ik voor basgitaar gaan. Ik denk dat je daar het meeste in kunt in de jazz.

Stabby

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Da's toch puur persoonlijke smaak? Ik kan jou maar moeilijk zeggen welk instrument je moet kiezen. Als ik dat toch doe, zou ik voor basgitaar gaan. Ik denk dat je daar het meeste in kunt in de jazz.

Idd persoonlijke smaak, maar ik vind elke instrument nu eenmaal geweldig :p

Ik zoek ook wel tips om beter mijn keuze te kunnen maken. Bv een paar lessen nemen van elk instrument, maar dat is te duur.

SeppeSeppe

Legacy Member
Ik heb een akkoestische gitaar gehad (geen bas), dat lag me niet echt, maar een bas is wat anders. Met een multi-effectenbak heb je veel sounds, dat is leuk voor wat variatie.
een gewone basgitaar heeft ook maar 1 sound. Je spreekt hier over een elektrische basgitaar. Een elektrische gitaar (geen bas) heeft ook effectenbakken en dus diverse sounds. Je hebt zelf specifieke elektrische jazzgitaren.

de 'sax' is toch een typisch jazz instrument?

Stabby

Legacy Member
SeppeSeppe zei:
een gewone basgitaar heeft ook maar 1 sound. Je spreekt hier over een elektrische basgitaar. Een elektrische gitaar (geen bas) heeft ook effectenbakken en dus diverse sounds. Je hebt zelf specifieke elektrische jazzgitaren.

Dat weet ik ook wel hoor.

de 'sax' is toch een typisch jazz instrument?

Trompet boeit me veel meer dan sax.

Bongobong

Legacy Member
Contrabas is wel degelijk een aanrader.
Maar het kan wel leuk zijn om een ietwat melodischer instrument te kiezen omdat de piano in jazz veelal een ritmische functie inneemt en basgitaar/contrabas niet echt melodisch is.

Basgitaar vind ik wel af te raden als je in jazz wilt gaan. Dat gaat wel, maar dat wordt vooral gebruikt in fusionjazz toestanden.

Er zijn nog andere instrumenten die veel gebruikt worden in jazz; viool, gitaar, trombone, klarinet, mondharmonica...

Ik dacht dat jij nog maar juist was begonnen met piano? Te veel tijd? :D

Stabby

Legacy Member
Ik ben gewoon graag bezig met muziek :) Ik wil niets anders meer in mijn vrije tijd, ik game ook al niet meer dus ja.

Ik wil contrabas wel overwegen, maar dat is zo een duur instrument he. Kan je een goede contrabas vinden voor minder dan €1000? Alles behalve Stagg btw.

Homer`

Legacy Member
Ik speel zelf drum (slagwerk) (10jaar) en basgitaar (maar een jaar les gevolgd en dan gestopt, leraar lag me niet) en piano van toen ik klein was op mezelf (maar kan ik dus niet goed) ik moet zeggen dat ik van al deze instrumenten drum het liefst doe. Waarom?

- Geweldig om je af te reageren :D
- Zoals gezegd, goed om je ritme voor andere instrumenten te verbeteren
- Goed om andere maatsoorten te leren correct spelen
- Handig om op andere instrumenten (vooral ritmisch dan) te improviseren

Maar daar tegenover staat gewoon slagwerk (ik denk aan marimba/xylofoon/vibrafoon) Ik ken veel pianisten die op de jazzy speelwijzes van vibrafoon verliefd zijn geworden. Als je van Jazz houdt zou ik ZEKER voor marimba/vibrafoongaan. Jazz op drums is ook fijn en zo, maar dat vind ik (persoonlijk) een minder leuke stijl om te drummen.

Misschien helpt deze subjectieve keuze je een beetje. ^__^

EDIT: mooi voorbeeldje wat je na een paar (ehum levenservaring) wel kan spelen: klikky...

Moet ik ook kunnen spelen in een percussie ensemble dat ik in zit, samen met een vriend afgewisseld.. En ik kan het nog altijd niet.. :p

Bongobong

Legacy Member
Stabby zei:
Ik ben gewoon graag bezig met muziek :) Ik wil niets anders meer in mijn vrije tijd, ik game ook al niet meer dus ja.

Ik wou dat ik dat enthousiasme kon opbrengen.

Stabby zei:
Ik wil contrabas wel overwegen, maar dat is zo een duur instrument he. Kan je een goede contrabas vinden voor minder dan €1000? Alles behalve Stagg btw.

neen, toch niet in nieuwstaat.

Misschien dat je aan een trompet wel meer gaat hebben. Als je niet in een band zit is een contrabas misschien nogal saai?

Bongobong

Legacy Member
Homer` zei:
Ik ken veel pianisten die op de jazzy speelwijzes van vibrafoon verliefd zijn geworden.

Wie is die oude bekende jazz vibrafonist weer die altijd yeah roept tijdens zijn solos?

nvm, lionel hampton dus.

Stabby

Legacy Member
Vibrafoon/marimba/xylofoon ga ik niet aan beginnen. Te groot/duur, en ik heb een vibrafoon geluid in mijn piano :p

Misschien dat je aan een trompet wel meer gaat hebben. Als je niet in een band zit is een contrabas misschien nogal saai?

Ik heb dat gevoel ook wel. Geen contrabas dan maar.

Wordt drums ook niet een beetje saai als je alleen jazz wil spelen? De basgitaar en trompet lijken meer variatie te bieden. Al heeft drums heel wat voordelen voor het ritmegevoel, en natuurlijk afreageren waar ik vaak nood aan heb :p

Homer`

Legacy Member
(Tiens.. Als je een drum kan zetten kan je (zeker) ook een vibrafoon zetten :))

Bwah, ik denk dat je je met jazz alleen wel 4~5jaartjes kan bezighouden zonder dat het saai wordt. Daarna kan je dan goed imrpoviseren e.d. (en ja, variaties op jazz (funk bv) zijn ook mss iets voor jou)

Trompet voordelen, volgens mij: klinkt heel mooi, duurt wel langer (denk ik) eer dat je er iets 'degelijk' uitkrijgt. Bij drum gaat dat zeer vlot, als je zowiezo al een ander instrument hebt gedaan.)

Ik heb het niet voor blaasinstrumenten.. :p maar dat is persoonlijk.
Aja, en ik zou géén elektronische drum kopen.. Serieus, dat ding dat daar in de muziekschool stond heeft niet lang overleefd..

Stabby

Legacy Member
Ik heb enkel plaats voor elektronische drums, en ik moet dan een compact setje kopen (Roland HD-1). Lijkt mij op zich geen probleem. Een Roland V-drums set zal wel wat langer overleven dan hetgeen in je muziekschool stond :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan