Archief - Vraagje over SABAM

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TIIMM

Legacy Member
Hey,

Ik ga morgen me ne maat gaan draaien op een trouwjubileum, en ik ging paar cd's meedoen.

Ik heb dus Clubland 13 , maar de 3de cd is ooit zoek geraakt (doosje heb ik wel nog) , mag ik deze downloaden en op cd branden? Of niet? De andere 2 cd's heb ik nog..

Xavez

Legacy Member
Naar de letter van de wet (en zoals SABAM die wet interpreteert) mag dat niet: je hebt enkel het recht om de muziek zoals je die op de originele drager gekocht hebt te bezitten. Een kopie is dus zoals zij dat interpreteren altijd "illegaal".

En dan is er de praktijk: nobody gives a fuck en SABAM mag niet in jouw cd-map zitten als je aan't spelen bent :). Dat mag enkel op gerechterlijk bevel. Tegen dat het zo ver is heb je die cd dus al lang uit het raam gegooid =]. (en het komt zo goed als zeker nooit zo ver).

TIIMM

Legacy Member
Mogen ze dat niet?

Het is toch hun job als ze controleren om de cd's te bekijken?

Kweet nog op een fuif dat die plots voor de booth stonden.. en zonder boe of ba de cd's begonnen te controleren..

Xavez

Legacy Member
Dat mogen ze inderdaad niet. Om in iemands spullen te neuzen heb je een huiszoekingsbevel nodig. En dan nog is alleen de politie of de gerechterlijke recherche bevoegd om zo'n "huiszoeking" uit te voeren. Sabam-medewerkers zijn gewone burgers die werken voor een privé-organisatie en je mag ze inderdaad zonder veel tralala naar huis sturen of gewoon weigeren om je spullen te doorzoeken--doe dat wel altijd met een glimlach :). Het zijn ook slechts mensen die "hun job uitvoeren" ;).

BongZrGooD

Legacy Member
Kan een trouwjubileum niet als privéaangelegenheid geïnterpreteerd worden? Dan hebben ze er al helemaal niets te zoeken...
En anders, Xavez heeft helemaal gelijk, ze hebben het recht niet zonder bevel ook maar iets van je te doorzoeken.
Maar weldegelijk vriendelijk blijven, big smile!

Groetjes,
BongZ

sinas7

Legacy Member
bijna overal war ge muziek draait moet ge betalen, tis schandalig geworden.

op t werk moete ze zelf betale om nen kleine radio te laten draaien.

normaall gezien controleren ze het nie, die hebben elke week zo'n 1000 gelegenheden die ze zouden moeten controleren. op mijn fuif zijn ze ook nie gekomen, en wij hebben nog serieus wa dingen gedaan die da nie mochten zenne

TooChé

Legacy Member
Volgens de nieuwe wet heeft sabam wel het recht om in uw cd bakken te zitten

dit jaar ingevoerd geweest dacht ik


echter, een cd case die gesloten ligt mogen ze niet openen

Progrezz

Legacy Member
dark_elf90 zei:
En is het daarom een reden om er grof tegen te doen ?

Daar ging het totaal niet over. Het gaat er om dat het niet goed te praten is wat ze doen.

profound

Legacy Member
Lightke zei:
echter, een cd case die gesloten ligt mogen ze niet openen

Muh?
Bron?

Tis maar als ze mij controleren da ek mij ni belachelijk maak alsek me zo'n argument afkom.
Overigens ben ek enorm anti-sabam-minded...
Misere da ge daarmee hebt, jezus....
Woude zelfs ne maat van mij voor de rechtbank slepen omdat hij niet geantwoord had op een brief van sabam, waar ze uitleg vroegen waarom hij een fuif wou geven en welke cd's er zouden worden gedraait lol, waar houde die hun mee bezig?!

:applause:

Anoniem09

Legacy Member
Xavez zei:
Dat mogen ze inderdaad niet. Om in iemands spullen te neuzen heb je een huiszoekingsbevel nodig. En dan nog is alleen de politie of de gerechterlijke recherche bevoegd om zo'n "huiszoeking" uit te voeren. Sabam-medewerkers zijn gewone burgers die werken voor een privé-organisatie en je mag ze inderdaad zonder veel tralala naar huis sturen of gewoon weigeren om je spullen te doorzoeken--doe dat wel altijd met een glimlach :). Het zijn ook slechts mensen die "hun job uitvoeren" ;).

Ergens een linkje waarin dat uitgelegd staat? Volgens mij mogen ze dat wel degelijk doen hoor. Security mag toch ook in uw rugzak zitten? Waarom zou Sabam dan niet in uw cd koffer mogen zitten? Ik denk dat die overal mogen inzitten dat gebruikt wordt om muziek mee af te spelen.

NinjaTune

Legacy Member
Staat in het laatste poppunt magazine omtrent de dj-licentie, online raad te plegen om poppunt dacht ik.

Anoniem09

Legacy Member
Mja kheb het gelezen, interessant, maar in dat artikel gaat het uitdrukkelijk over het 'in beslag nemen van ..', niet over het 'controleren van ..'. Maar goed, ze zullen wel hetzelfde bedoelen hoop ik.

Dark Hellspawn

Legacy Member
koenpje zei:
Ergens een linkje waarin dat uitgelegd staat? Volgens mij mogen ze dat wel degelijk doen hoor. Security mag toch ook in uw rugzak zitten? Waarom zou Sabam dan niet in uw cd koffer mogen zitten? Ik denk dat die overal mogen inzitten dat gebruikt wordt om muziek mee af te spelen.

Neen, security mag dat niet. Natuurlijk, die mannen vragen dat aan de mensen en die doen dan hun zak open. Maar als ge die niet wil opendoen hebben ze niets te zeggen.
Indertijd verschillende keren voorgehad in de media markt dat ik met mijn rugzak naar binnen ging en de security bij het naar buiten gaan eiste om mijn zak open te doen. 1e keer zonder morren gedaan, maar die mens heeft alles daar zo in overhoop gehaald en toen ik hem attent maakte dat hij wat kalmer mocht zijn begon die nog kwaad te worden ook. 2e keer vroeg die mens dat nog niet eens beleefd en zei ik dus ook dat hij dat niet mocht. Die mens werd kwaad en vroeg waarom hij niet in mijn zak mocht kijken. Ik heb hem geantwoord dat hij geen zaken had met wat er in mijn zak stak, waarop hij zei dat ik zou wel liet uitschijnen dat ik iets gepikt had. Heb dan gezegd dat hij de politie moest laten komen, die konden mijne zak dan openen, maar dat hij wel moest verklaren dat hij mij een dief noemde, dat ik daar niet mee gedient was en dat ik hem zou aanklagen wegens valse beschuldegingen. Mocht plots doorgaan. Ok, was een beetje de ambetanterik uithangen, maar was het zo beu dat ze overal in uwe zak willen neuzen.

Progrezz

Legacy Member
Het controlleren in rugzakken mag idd niet zonder toestemming. Maar je hebt in dat geval 2 keuzes; 1. Je weigert je spullen te laten zien en je gaat naar huis. 2. Je wil de festivalweide op dus heb je weinig keuze en laat je hen in je rugzak zien. Vergelijk het met disclaimers op forums. Als je de website op wil moet je akkoord gaan en zal je de regels ook moeten opvolgen. Bij een festival is dat net hetzelfde, je gaat akkoord met hun regels eens je de weide bent betreden ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan