Archief - Synthesizer voor Beginners

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Iorys

Legacy Member
Kan iemand een synthesizer aanbevelen voor een absolute beginner, geen notenleeservaring, maximum budget ±0-200€.
Heb onlangs gitaar gespeeld en dat was nix voor mij, dus probeer nu synth.
Alvast bedankt.

felixdraait

Legacy Member
Voor die prijs vind je geen deftige synthesizer, zelfs niet voor een beginner.

Trek je budget op naar €350 en koop je een MicroKorg of een Alesis Micron (laat je vooral niet misleiden door de afmetingen van die laatste, dat is een heel mooi VA-synthje).

Trek je budget op naar €500 en koop je een Roland SH-201: een hele geschikte synth voor beginners (heel duidelijk tov de Micron of de MicroKorg bijvboorbeeld, very hands-on).

Een mooi alternatief bestaat eruit je een MIDI-keyboardje te kopen en een VST-synth te kopen (aanraders: NI Massive, Sylenth, Circle, Arturia-synths, zelfs met de ingebouwde synths van Live, Cubase, Logic, Pro Tools, etc kan je heel mooie dingen doen).

Persoonlijk zou ik voor het laatste opteren, tenzij je echt het instrument-gevoel wil, dan ga je best voor de Roland. Voor €200 ga je echter geen deftige hardsynth vinden (tenzij eventueel tweedehands?).

felixdraait

Legacy Member
Nog iets: een instrument wordt pas leuk als je er effectief ook iets kan mee doen. 't Is normaal dat je een gitaar niet zo leuk vindt als je alleen Smoke on the Water kan spelen bijvb. Dat geldt echter ook voor synths (al zijn synthlijnen over 't algemeen veel makkelijker te spelen, cfr. Kraftwerk ofzo).

kelexys

Legacy Member
Ik zou zoals hierboven als gezegd is geweest je budget iets opschroeven. Microkorg(heel veelzijdig) en Juno D van roland zou ik zeker eens bekijken, 2de hands vind je deze synths mss wel rond jouw prijs

Anoniem05

Legacy Member
Hoi, ik bump deze thread even omdat ik een vraag heb ivm synths en Fruity Loops.

Ik ben net begonnen met knoeien in Fruity loops en kan er nu wel mee werken, maar ik zou graag een synthesizer aanschaffen om op m'n pc aan te sluiten en zo riffs rechtstreeks in te kunnen spelen in Fruity Loops.

Moet ik hiervoor dan simpelweg een synth aanschaffen en aansluiten, wordt deze dan automatisch door Fruity gedetecteerd?

Alsjeblief geen commentaar op Fruity Loops, ik weet dat de mainstream hype programma's zoals Ableton en Reason zijn, daar gaat deze vraag niet over.

Alvast bedankt!

felixdraait

Legacy Member
Ik heb peroonlijk nog niet met FL gewerkt, heb wel al opgevangen dat het een vrij volwaardige DAW is. Je koopt je een synth, dan heb je alleen nog een audio-interface nodig waarop je die aansluit. Je DAW kan dan gewoon het signaal van je synth opnemen zoals je bijvoorbeeld een microfoon zou opnemen. Het gaat hier uiteraard om een audiosignaal, niet om MIDI-data.

Anoniem05

Legacy Member
^Bedankt!

En wat is het verschil met MIDI ? Bestaan er midi'keyboards' ?

Die audio interface, wat bedoel je daar juist mee? (sorry, total layman :p)

felixdraait

Legacy Member
Een audio-interface is in principe een externe (of interne) geluidskaart voor je pc met vrij veel aansluitmogelijkheden. Je kan er gitaren, microfoons, synths, etc op aansluiten en zo kan je die instrumenten opnemen met de pc. Meestal werken ze met USB2 of Firewire, maar je hebt er uiteraard ook interne op PCI.

MIDI-data zijn gegevens die je DAW vertellen welke noten er worden aangeslaan, aan welke snelheid, met welke pitch en modulation, etc. Stuur je die gegevens door een synth (hard- of soft-) dan krijg je audio (muziek). MIDI op zich maakt dus geen geluid, tenzij je het door een instrument stuurt.

Voor MIDI-keyboards verwijs ik naar mijn eerste post. Deze zijn uiteraard véél goedkoper omdat ze geen geluid produceren, alleen noten. Het zijn de Virtuele Instrumenten op je pc die het geluid produceren.

Wezenlijk verschil: met een 'echte' synthesizer kan je geluid produceren zonder pc, want het is de synth die het geluid produceert (door FM, additive synthesis, subtractive synthesis, etc) dmv oscillators. Een MIDI-keyboard werkt op exact dezelfde manier, alleen geeft het de noten door aan je pc, die virtuele oscillatoren laat trillen en op die manier geluid produceert. Met een MIDI-keyboard heb je dus een instrument of een pc nodig om geluid te produceren.

Rider

Legacy Member
=[BwU]=Jackass;12174248 zei:
Hoi, ik bump deze thread even omdat ik een vraag heb ivm synths en Fruity Loops.

Ik ben net begonnen met knoeien in Fruity loops en kan er nu wel mee werken, maar ik zou graag een synthesizer aanschaffen om op m'n pc aan te sluiten en zo riffs rechtstreeks in te kunnen spelen in Fruity Loops.

Moet ik hiervoor dan simpelweg een synth aanschaffen en aansluiten, wordt deze dan automatisch door Fruity gedetecteerd?

Alsjeblief geen commentaar op Fruity Loops, ik weet dat de mainstream hype programma's zoals Ableton en Reason zijn, daar gaat deze vraag niet over.

Alvast bedankt!


Midi controller = enkel voor aan de PC (USB aansluiting)

Ik heb net hetzelfde gedaan vorige week.
Heb uiteindelijk M-audio Axiom pro gekocht, en was zo goed als plug & play.
Bepaalde controlls moet ge wel kunnen instellen op dat keyboard zodat uw transport functies deftig werken (play, stop record & zo).

Alle native Fruity instrumenten, effecten & whatnot zijn controlleerbaar via zo'n midi keyboard. simpelweg rechterclick -> "link to controller" en draaien aan de knop waar je aan wilt binden.
Het is iets moeilijker voor sommige VST instrumenten maar via de fruity wrapper krijgt ge toch nog zogoed als elke functie/knop/slider gelinkt aan uw midi synth.

Ben er zelf nog maar net mee bezig maar met goeie kennis van FL & uw midi controller kunt ge echt wel ver gaan.

Iorys

Legacy Member
:DHeb effies opgezocht en zowat iedreen vindt de Alesis Micron beter dan de Microkorg, dus ik heb mn keuze gemaakt, tyvm yall
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan