Archief - Roland MC-808 Groovebox

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SKoTN

Legacy Member
Iemand die ervaring heeft met een groovebox van Roland, nl de MC-808 ?

Wat kan je er mee maken van muziek ? Alles ?
Gebruiksvriendelijk?

Kan je dit gewoon aansluiten op een boxenset van bv. Logitech?

Ik ken er niks van ... maar heb er wel interesse in.

Stabby

Legacy Member
Het is veel geld, dus ik zou aanraden om zoveel mogelijk op te zoeken. Als je meer wilt weten moet je gewoonweg de naam van het product in google invoeren + het woord "forum". Dan vind je topics op andere fora met veel meningen.

Persoonlijk vind ik een workstation een veel betere investering, je kan er creatiever mee te werk gaan en je hebt 61 toetsen. Met de ingebouwde sequencer kan je met het grootste gemak complexe tracks maken en ze hebben een performance modus (Yamaha) of combi's (Korg) waardoor je helemaal geen goede toetsenist hoeft te zijn. Er zijn honderden realistische klanken als piano, e-piano, strings, synth, bells, bass en veel meer. Alles dat je nodig hebt en je kan muziek maken in elk mogelijk genre. Daarnaast duizenden drum sounds.

Paar voorbeelden van goede workstations in de prijsklasse van de MC-808:

Yamaha Motif Classic (2dehands €750)
Korg M50-61 (nieuw €925)
Yamaha MO6 (nieuw €999)

Zoek die eens op Youtube op, misschien overtuigt dat je wel :)

Rider

Legacy Member
een groovebox is imo echt veel te duur voor de mogelijkheden. Het probleem is dat ge echt beperkt zit met de mogelijkheden van de hardware & de geluiden die er voorgeprogrammeerd inzitten.
Ook zit er allerhande "brol" op, zoals die D beam controller.... ziet ge u al staan geven à la Regi? een gewoon draaiknopke is misschien toch beter voor goeie controle over de te manipuleren parameter :D

Ge bent de dag van vandaag volgens mij gewoon veel beter af met een hoop software en een deftige midi controller.
Een USB midi controller van 100 euro met paar schuiven & rotary encoders + fruity loops is denk ik stukken veelzijdiger en 5 a 10 keer zo goedkoop.

't is natuurlijk niet gezegd of ge al dan niet zelfs met software wil werken :D

Kwa aansluitingen kunt ge perfect uw logitech setje aansluiten. een groovebox heeft zowiezo midi in/out, RCA out en minstens 2 lijnuitgangen met jack.

SKoTN

Legacy Member
Okay tot nu toe bedankt voor de reactie's.

Dus met een groovebox zit je de dag van vandaag een beetje verveeld met de weinige 'hedendaagse' samples. Dus om hedendaagse techno (tekstyle) te maken zou het nie lukken in feite?
Denk dan aan bv. muziek zoals Manu kenton, Max Walder, ...

ByT3 Me

Legacy Member
ik heb er mij eentje in de week gekocht voor 500€ 2de hands van 1.5jaar oud.
Ik kende er ook de balle van.
Voor hedendaagse/eigen samples, die kun je er zelf inladen met de sample editor.
Je kan er elke muziekstijl mee maken
Ik heb gekozen voor een groovebox omdat je er gemakkelijk live mee kunt werken en omdat met hardware gemaakte songs voor mij niet zo plat klinken als met software en ruwer zijn.
maar ja, da's ieder zijn goesting .

hier wat links :
FAQ : MC-808 FAQ
Roland Clan Forums > MC-808

SKoTN

Legacy Member
ByT3 Me zei:
ik heb er mij eentje in de week gekocht voor 500€ 2de hands van 1.5jaar oud.
Ik kende er ook de balle van.
Voor hedendaagse/eigen samples, die kun je er zelf inladen met de sample editor.
Je kan er elke muziekstijl mee maken
Ik heb gekozen voor een groovebox omdat je er gemakkelijk live mee kunt werken en omdat met hardware gemaakte songs voor mij niet zo plat klinken als met software en ruwer zijn.
maar ja, da's ieder zijn goesting .

hier wat links :
FAQ : MC-808 FAQ
Roland Clan Forums > MC-808

Klinkt toch wel interessant, ja ik vind hardware toch ook sjieker of software eerlijk gezegd.

SKoTN

Legacy Member
Enig idee of Roland in de toekomst nog plannen heeft om nieuwe modellen uit te brengen van Groovebox?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan