Archief - RMP Radio in Vlaanderen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Moet er in Vlaanderen een RMP radio komen?


  • Totaal aantal stemmers
    11
  • Opiniepeiling gesloten.

The Sim

Legacy Member
Hier in Vlaanderen heb je keuze tussen Qmusic(pop), MNM(pop), Radio2(pop), Nostalgie(pop) en JoeFM(pop).. mm zie je de trend. Buiten dat heb je maar één alternatieve zender: Studio Brussel (die nog heel wat pop of gwn slechte muziek afspeelt).

Waarom is er nog steeds geen echte rock, metal en punk radio zender?! :s
En dan heb ik het niet over een nummertje van Coldplay dan een nummertje van Tokio Hotel en dan weer een nummertje van REM.
Maar wel een nummertje van Billy Talent, dan een nummertje van Queens of the Stone Age en dan eentje van Mastodon. (en dan noem ik enkel de bekenden, zodat iedereen weet wat ik bedoel).

Rock, Metal en Punk zijn toch vrij populair. Waarom dan geen eigen zender?!
K'zou hier dus ook graag te weten komen wat er zoal nodig zou moeten zijn, om zoiets te realiseren. Over welke bedragen spreken we hier? En welke licenties moet je van de overheid krijgen?

K'heb het hier dus niet over een 2tal uren radio op één of andere zender. Maar een 24/24 zender over heel vlaanderen.

djXeeder

Legacy Member
Een radiozender die zich richt op één soort muziekstijl is gedoemd om onder te gaan. De enige die het min of meer lukt is Topradio, al zien die "dance" soms wel heel erg breed.

Je mag niet vergeten dat een radio heel wat kosten met zich meebrengt, en om kosten te dekken moet je populariteit/luisteraars hebben. Je mag dan nog denken dat Rock, Metal en Punk vrij populair zijn, toch zal dit hoogst waarschijnlijk nog steeds niet voldoen.

Er is een reden waarom allemaal die radio's ongelofelijk veel commerciële dingen draaien en met top100 of ultratop of wat dan ook voor lijsten werken. Gewoon omdat dit voor populariteit zorgt. Je mag niet vergeten dat je niet alleen bent in Vlaanderen, dat er ook andere mensen zijn met een andere wens kwa muziek.

Radio's zijn ook erg afhankelijk van advertenties en dergelijke. Als je je enkel richt op een specifiek doelpubliek zal je ook veel minder mensen bereiken, en dus ook minder interesse opwekken voor advertenties via jullie radio zender, een belangrijke bron van inkomsten! Het enige dat je dan zal hebben zijn doelgerichte advertenties, en daarmee kom je er niet.

Ik weet ook niet precies om wat voor bedragen het gaat, en wat je er precies voor nodig hebt. Maar ik denk dat je dit zeker niet mag onderschatten.

Alleen al de kosten voor promo en dergelijke zijn volgens mij ongelofelijk immens bij radio's. En dan komt daar nog een hele boel bij kijken ook.

Sowieso kan je dat niet op je ééntje klaar krijgen, je hebt een groot team nodig, investeerders, sponsors, connecties, en noem maar op...

Ik raad het je dus af om daar tijd in te steken ;). Er zijn al ongelofelijk veel radio's, het heeft geen zin om daar tegen op te concurreren, dat lukt toch niet ;).

Implar

Legacy Member
Aan de ene kant vind ik het wel een goed idee, de genres spreken me volledig aan.
Toen ik het las was mijn eerste gedacht "Super!, Dat moet er zeker komen!".

Echter, na eventjes nadenken kom ik tot de vaststelling dat ik er zo goed als nooit zou naar luisteren. Waarom? Ik zit met een relatief grote music library in iTunes. Ik kan die ook op shuffle zetten en zo naar dezelfde muziek luisteren, maar dan zonder reclame.

En zoals Xeeder hier al zei, het zou enorm veel kosten met zich meebrengen, kosten die je waarschijnlijk niet zal kunnen betalen.

EDIT: ik heb dus niet gestemd, ik zou op "Nee, is commercieel niet haalbaar" klikken.

Obi-Jan

Legacy Member
Implar zei:
Aan de ene kant vind ik het wel een goed idee, de genres spreken me volledig aan.
Toen ik het las was mijn eerste gedacht "Super!, Dat moet er zeker komen!".

Echter, na eventjes nadenken kom ik tot de vaststelling dat ik er zo goed als nooit zou naar luisteren. Waarom? Ik zit met een relatief grote music library in iTunes. Ik kan die ook op shuffle zetten en zo naar dezelfde muziek luisteren, maar dan zonder reclame.

En zoals Xeeder hier al zei, het zou enorm veel kosten met zich meebrengen, kosten die je waarschijnlijk niet zal kunnen betalen.

EDIT: ik heb dus niet gestemd, ik zou op "Nee, is commercieel niet haalbaar" klikken.

What he said, maar dan itunes vervangen door winamp.

The Sim

Legacy Member
In de VS heb je er enkele. In Europa is het zeer schaars. In Zweden heb je Bandit Rock 106.3, en die zijn bij de mannen zeer populair natuurlijk.
Dus wanneer je enkel mannelijke collega's op het werk hebt kun je zoiets op zetten. ;)
Voor de rest zijn er nog plaatsen zoals in de auto of wanneer je thuis aan het werken bent.
Ik vind het dus wat kortzichtig om te zeggen van... nu beluister ik alles op m'n pc, dus heb ik geen radiozender met goede muziek nodig.
Het gaat hier heus ni om meteen op m'n eentje een radiozender neer te poten. Zo naief ben ik ni. T'is mss wel nodig om er eens een duw aan te geven in de goede richting, en om hier de informatie verzamelen voor andere nieuwsgierige.
En Rock, Metal en Punk zijn zo ruim dat je toch wel een groot publiek moet kunnen aanspreken. Wie is er nu tevreden met de radiozenders van nu?! De presentators vallen mee, maar wat is da toch met die zelfde rothitjes op al die zenders. Mijn mening, voila!

Yngwie

Legacy Member
Internetradios genoeg in dat genre.

Kinkaardschok is een die ik regelmatig beluister en daar gaat ge de drie bands die ge daar opnoemt af en toe wel eens horen passeren. Voor de rest kan het daar gaan van Obituary/deicide/death over metallica/slayer/megadeth tot sabaton/wasp/edguy

edit: http://www.kinkfm.com/kinkaardschok/

Recipe4hate

Legacy Member
Ik ben voor!
Waarom mag ik niet stemmen in de enquete? :sad:

TRFluffy

Legacy Member
Zoals Xeeder zij. De enige reden dat die radio's bestaan is omdat er reclame is die ze in de lucht houden. Ook al is het populair, en ken je "veel volk" dat er zou naar luisteren... Tis nog steeds te nichematig voor adverteerders. :) Ik luister zelfs in m'n auto naar m'n eigen iPod, net zoals op openbaar vervoer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan