Archief - Oudste muziekinstrument ooit gevonden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stabby

Legacy Member
Archeologen hebben in Duitsland het oudste door mensen gemaakte muziekinstrument ter wereld gevonden. Het gaat om een 35.000 jaar oude fluit, vervaardigd uit het bot van een vale gier.

De ontdekking werd gedaan in de grot Hohle Fels, een bekende vindplaats in het zuiden van Duitsland. De fluit werd niet in zijn geheel gevonden, maar in twaalf stukken die door archeologen weer aan elkaar zijn gezet. Het instrument is 22 centimeter lang, heeft vijf gaten en een mondstuk.

Foto's: HLN Wetenschap - Oudste fluit ter wereld was van een 'Duitser' (903751)

Ik vind dit echt fascinerend, dat muziek er altijd al geweest is. Ik vraag mij af hoe die fluit klinkt.

Mike_D

Legacy Member
Zo te zien op de foto zal deze fluit niet veel meer doen maar is idd wel fascinerend dat muziek er altijd is geweest.

Skoran

Legacy Member
Zn nieuws vind ik altijd prachtig om te horen :)

Ik vraag mij idd af hoe die fluit klinkt en nog belangrijker: welke nummers ze erop speelde :p

Naradia

Legacy Member
Skoran zei:
Zn nieuws vind ik altijd prachtig om te horen :)

Ik vraag mij idd af hoe die fluit klinkt en nog belangrijker: welke nummers ze erop speelde :p

tzou me verbazen als er effectief muziek werd opgespeeld, ik zou eerder denken dat het fluiten erop een waarschuwing was voor gevaar (wild dier, vijandelijke stam,...)
maja, als 1 of ander mens al die gaatjes begon toe te doen en combinaties begon te maken....

Rivfader

Legacy Member
Dit is pas interessant nieuws, bedankt om het te melden !

Stabby

Legacy Member
garfield007 zei:
tzou me verbazen als er effectief muziek werd opgespeeld, ik zou eerder denken dat het fluiten erop een waarschuwing was voor gevaar (wild dier, vijandelijke stam,...)
maja, als 1 of ander mens al die gaatjes begon toe te doen en combinaties begon te maken....

Met die gaatjes lijkt het mij waarschijnlijk dat er muziek werd gespeeld.

Weet iemand een goed artikel over de oorsprong van muziek? Wikipedia is niet interessant genoeg.

Naradia

Legacy Member
Stabby zei:
Met die gaatjes lijkt het mij waarschijnlijk dat er muziek werd gespeeld.

Weet iemand een goed artikel over de oorsprong van muziek? Wikipedia is niet interessant genoeg.

elke toonhoogte is een ander gevaar zou ook die gaatjes kunnen verklaren :cool:

shiftyke

Legacy Member
wrm zijn ze trouwens zo zeker van dat het om een fluit zou gaan?

Mike_D

Legacy Member
shiftyke zei:
wrm zijn ze trouwens zo zeker van dat het om een fluit zou gaan?

Idd had ik nog niet aan gedacht maar je hebt daar wel een punt :)

In het Oude Egypte speelden muziek en dans een belangrijke rol. De Egyptenaren beschouwden muziek als een manier om vreugde te bevorderen en om zorgen te vergeten. Bovendien diende muziek om godheden te eren: uit de Egyptische oudheid zijn diverse hymnes bewaard gebleven.

Muziek is waarschijnlijk gedurende de hele Egyptische oudheid van belang geweest. Het eerste directe bewijs hiervan stamt echter pas uit ongeveer 31e eeuw v.Chr., toen verschillende reliëfs met dansen werden aangebracht in onder andere tempels en tombes. Muziek kwam in alle sociale kringen voor en werd gespeeld in tempels, paleizen, werkplaatsen, boerderijen en zelfs op slagvelden. De muzikanten die in tempels speelden (meestal vrouwen, zogenaamde shemayets) stonden het hoogst op de sociale ladder. Veel goede, getalenteerde artiesten werden uitgenodigd door de farao om aan het hof te werken en zij werden daarom ook zeer gerespecteerd. Zij die muziek maakten op feesten stonden iets lager in de maatschappij.

bron : Oud-Egyptische muziek - Wikipedia

Avondland

Legacy Member
garfield007 zei:
tzou me verbazen als er effectief muziek werd opgespeeld, ik zou eerder denken dat het fluiten erop een waarschuwing was voor gevaar (wild dier, vijandelijke stam,...)
maja, als 1 of ander mens al die gaatjes begon toe te doen en combinaties begon te maken....

Als men van Neanderthalers weet dat ze begrafenisrituelen hadden, of rituelen tout court denk ik niet dat het onbedenkelijk is dat ze ook muziek speelden tijdens bepaalde gebeurtenissen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan