Archief - ipod connector naar mini jack ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GhostFire

Legacy Member
oi,

ik zit met een probleem. heb hier een ipod video van een jaar of 5 oud en de connector voor de oortjes is stuk (werkt nog mono, de andere kant is wat gekraak...). Wat te hard in mijn koffer gepropt toen de koptelefoon nog aangesloten was...

nu is mijn vraag: bestaan er third party connectors die ik kan aansluiten op de dock-connector (30-pins) waarin ik mijn oortjes/connector kan pluggen?
een kabel 'dock-connector' naar mini jack mag ook.

heb al even rond gezocht op het net, maar ik vind het niet, of gebruik de verkeerde trefwoorden.

Toestel werkt nog perfect afgezien van dit probleem, dus nieuwe kopen is geen optie, en herstellen onmogelijk/te duur.

Iemand een idee ?
alvast bedankt

Yiru_virda

Legacy Member
Je zoekt een LOD. Weet wel, connectors die aangesloten worden op de dock zijn unamped. Geluidsmaniakken vinden dit ideaal, want zo kunnen ze hun eigen versterker gaan kiezen, maar in jouw geval zorgt dit voor een bijkomend probleem ... Je kijkt naar minstens 35 à 50 euro kosten ( LOD + goedkoop versterkertje, bv Fiio E5 )

GhostFire

Legacy Member
hej Yiru, thanks voor je reply,
wat is die LOD juist, want met die afkorting vind ik op google niets zinnigs.
Bestaan er van die mini-versterkertjes die je rechtstreeks in de dock connector kan pluggen?

Yiru_virda

Legacy Member
Als je zoekt op iPod LOD vind je toch wel wat zinnigs, nee ? Op ebay staan er ook een aantal. Maar even afvragen of een 5 jaar oude ipod die investering nog waard is ... Het kan zijn dat er van die mini-versterkertjes bestaan, daar heb ik geen weet van. Misschien kun je de connector van de oortjes zelf repareren ?

Oh ja, een LOD = line-out device. Je signaal komt er langs die kant uit zonder de inwendige versterker te passeren. Dus dat signaal is te zwak om een koptelefoon aan te drijven.

GhostFire

Legacy Member
hej,

als je line-out had getypt had ik het waarschijnlijk direkt begrepen ;-)
kheb op youtube een filmpje gevonden hoe je de jack zelf kan herstellen.
nu enkel nog ergens zo'n tool vinden om het ding open te krijgen.
suggesties ?

Yiru_virda

Legacy Member
Ja, idd, ware duidelijker geweest, maar een simpele zoektocht op 'ipod LOD' gaf ook resultaat hé :). Ze worden veelal onder die benaming verkocht, vandaar dat ik 't zo meegaf, vermits je zelf niets vond :) Op ebay & consoorten zijn normaal wel toolkits te vinden om elektronica open te prutsen, maar als tgc_9012 zegt dat 't zo lukt, dan moet je hem maar es pm'en ;-)

GhostFire

Legacy Member
oi,

ondertussen het beestje open gekregen met een plektrum.
Nu nog een vervangstuk. Heb er eentje gevonden voor 9 euro incl verzending, dus dat valt al bij al nog mee.
Bedankt voor alle replies !!
Dit topic mag van mij afgesloten/verwijderd worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan