Archief - Hoe mijn technicsen terugschroeven naar 8%?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Beste mensen

Toen ik mijn technicsen kocht eiste ik dat deze op 16% zouden worden geschroefd... ik vond 8% immers schandalig weinig en aangezien ik graag op hoge pitch draai en mix...

Na even denken heb ik dan toch besloten van terug te gaan naar 8%... voordeel: veel nauwkeuriger mixwerk mogelijk... 16% is soms vervelend.. nadeel: beperkter pitchbereik maarja, toch liever mooier mixen dan meer mogelijkheden die je niet altijd nodig hebt ! (Als iemand hierover nog iets wil zeggen, argumenten voor 8 of 16 zijn welkom hoor)

Nu mijn vraag en probleem: zelf ken ik niets ervan, van hoe dat moet.. ook niet meteen iemand in de buurt die dat kan. Ik weet dat je de draaischijf eraf moet halen zodat je dan in de holte zit van de motor. Maar daar houdt het dan ook op...

bepaalde maat schroevendraaier nodig? Wat moet er nu exact gedaan worden en waar? Graag een zo nauwkeurig mogelijke uitleg want het gaat hier om delicate zaken waarmee niet zomaar geëxperimenteerd mag worden he :)

Alvast enorm bedankt! :applause:

Addow

Legacy Member
Buzze,

Ik veronderstel dat we hier reverse engineering gaan toepassen.
Op aboutdj staat de correcte manier uitgelegd om uw pitchbereik aan te passen, dus ik veronderstel dat de omgekeerde weg zeker geen slechte weg is voor je probleem.

Hier vind je de info: http://www.aboutdj.nl/content/view/9/7/

Gl!

Miesjel

Legacy Member
Ik snap echt niet dat 16 procent onnauwkeuriger pitcht. Het is toch gewoon worden aan dat systeem. Ik heb er nog nooit last mee gehad.

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Miesjel zei:
Ik snap echt niet dat 16 procent onnauwkeuriger pitcht. Het is toch gewoon worden aan dat systeem. Ik heb er nog nooit last mee gehad.


niet? :oink: zo tussen dat streepje van 0 en 1 zitten 3 bpm's verschil! Als je altijd minstens naar 4% (8% dus in dat geval) gaat dan is er idd geen enkel probleem... maar als je relatief dicht bij hun originele snelheid blijft zijn er altijd problemen... net te snel, net te traag, en dat kleine milimetertje naar boven of naar onder met de pitch zal het altijd net tè snel of tè traag doen lopen

aan Addow: bedankt, ben het al aant lezen

w00p

Legacy Member
@Miesjel: is wel vrij logisch hoor! :)
Ik vind dat mijn 10% pitch al een beetje te snel reageert. Een halve mm betekent al te snel of te weinig. (het verschil is wel merkbaar)

sebbonny

Legacy Member
mijnen is ook opgepitcht naar 12, da valt nog just mee vinnek :)

Miesjel

Legacy Member
Vrij logisch mss wel, maar van de bijna 10 jaar dat ik draai waarvan 9 met SL's heb ik daar nooit last van gehad. Of die op 8 of 16 staan merk ik zelfs meestal niet, tenzij ik tegen de snelste toerentallen kom omdat dan de zijkanten van de platter niet meer zichtbaar zijn..

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Miesjel zei:
Vrij logisch mss wel, maar van de bijna 10 jaar dat ik draai waarvan 9 met SL's heb ik daar nooit last van gehad. Of die op 8 of 16 staan merk ik zelfs meestal niet, tenzij ik tegen de snelste toerentallen kom omdat dan de zijkanten van de platter niet meer zichtbaar zijn..

niet merken? da's wel straf... :eek:

hoedanook , nog iemand raadgevingen?

thx

Firestyler

Legacy Member
terwijl we hier toch bezig zijn over pitchen, hoe kun je trouwen je Technics nauwkeurig afstellen? want als ie op 6% staat zieje dat dikste bolletje niet stilstaan... dus klopt er iets niet volgens mij

edit: jah volgens je site Addow moet ik die gain aandraaien, dus moet em open, wacht ik wel even kan ik van den 1sten keer groot onderhoud geven want mn massa ruist ook te heftig al is ie aangesloten

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Ik ben een dikke 0 qua technische kennis :$

Dus deze vraag... het lijkt mij dat je, afgeleid van die tekst , Addow, je technicsen op een pitchbereik kan zetten naar eigen wensen ? (tussen 8% en 16% ? of lager of hoger ook?)

m.a.w.

is 16% het maximum?

een tussensprong,bv 10 % of 12% mogelijk?

mvg

Anoniem07

Legacy Member
Ik denk dat 8 & 16 enkel kan, is verdubbele gewoon , maar als ge daar tussen wilt zitten gaade wel zitte frulle vrees ik, of beter gezegt een goede achtergrond elektronica.

NoizeSuppressor

Legacy Member
Oppitchen wil zeggen dat je de platenspelers stukspeelt op een paar jaar...

Ik zou er graag ook ene op 16 zetten maar ik doe 't niet omdat ik mijn sls een jaar terug splinternieuw heb gekocht...

DJ BUZZE retro

Legacy Member
NoizeSuppressor zei:
Oppitchen wil zeggen dat je de platenspelers stukspeelt op een paar jaar...

Ik zou er graag ook ene op 16 zetten maar ik doe 't niet omdat ik mijn sls een jaar terug splinternieuw heb gekocht...

ola :eek: op een paar jaar? Als ge heel veel speelt dan?

en waarom op 16% zetten als het toch veel onnauwkeuriger mixt

Miesjel

Legacy Member
Das een fabeltje, ik heb één van mijn 3 technicsen al jaren op 16 staan en nooit problemen mee gehad? Wel al verhalen gehoord van andere waar het misging. Zal mss van exemplaar tot exemplaar afhangen ofzo...

NoizeSuppressor

Legacy Member
Miesjel zei:
Das een fabeltje, ik heb één van mijn 3 technicsen al jaren op 16 staan en nooit problemen mee gehad? Wel al verhalen gehoord van andere waar het misging. Zal mss van exemplaar tot exemplaar afhangen ofzo...

ge spreekt uw eigen al tegen in uw post

-> fabeltje
-> zal misschien afhangen van exemplaar

Net zoals op die post van mij bij gezochte retro's miss eerst denken of je echt wel weet waarover 't gaat...


Of feesten doen ze dat vaak, een technics als derde ter beschikking stellen die opgepitcht is maar die gaan sowieso niet lang mee... Zie het als in 't rood rijden met uw auto

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Noizesuppressor, is dieje uitleg op dieje gegeven link goed? :)
Of kunde gij het simpeler uitleggen..

groot risico op prutsen, of vrij simpel om te doen? (da terugschroeven naar 8)

Miesjel

Legacy Member
@ Noizesuppressor: het is een fabeltje dat je die na een paar jaar kapotspeelt. Die mislukkingen gingen over technics waar je direct na "de ingreep" iets merkte.

En ik denk wel dat ik weet waarover ik praat. En over die retro's: zoals ik al zei: ik volg het niet meer en die Vip-classics al zeker niet. Sorry dat ik enkel wou helpen hoor...

TRFluffy

Legacy Member
ik denk ook dat het niet echt "kwaad kan". als die platendraaier op 33 toeren of 45 toeren kan draaien, zullen ze wel niet te krap bemeten hebben wat de maximale snelheid (vermogen) van die motor is.

NoizeSuppressor

Legacy Member
awel, ik had het er met darkraver is over gehad op , als die oldschool knallen willen die meestal een opgepitchte en die heeft dat ook gezegd dat die geen lang leven beschoren zijn... + dat uiteraard 'moeilijker' is om die gelijk te zetten maar dat spreekt voor zich natuurlijk.

Xavez

Legacy Member
Het staat in de friggin service manual van Technics zelf dus kwaad kan het niet hé. Trouwens, als het ding z'n levensduur zelfs zou halveren, dan gaat het nog 50 jaar mee ofzo :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan