Archief - [GZ] gitaarakkoorden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

m-be

Legacy Member
Weet iemand een goede site waar ik gitaarakkoorden kan afhalen van bekende nummers? Niet voor mij maar voor een vriend die gitaar aan het leren is. Het werkt blijkbaar allemaal met letters. Juist weet ik het ook niet, het is niet echt mijn ding, maar goed.

Iemand suggesties?

Ik weet bijvoorbeeld dat hij zoekt achter Freefall (van BigBrother dit jaar).


Bedankt alvast.

Hondengans

Legacy Member
Zoals hier wat boven,
Ik gebruik altijd 911Tabs, die verwijst naar al dezen hé ;).
De meesten toch :p.

Wat wel stom is, de meesten van Tablatures.tk waar hij naar linkt,
Ook al staat er Guitar Tabs naast, meestal is het Bass :p.

BongZrGooD

Legacy Member
Het nummer bestaat uit drie (3), trois, three, drei akkoorden for god's sake!
Si mol of La kruis
Sol kruis of La mol
en Fa

Dus B mol, G kruis, F mineur

En ja, ik ben slecht gezind aangezien ik net te horen heb gekregen dat onzen drummer een zware rug operatie moet ondergaan en we minstens 3 maanden buiten spel liggen. Alle zomer optredens net gecancelled...
Maar ik word soms ook slechtgezind van zogezegde muzikanten die zelfs zoiets simpel niet kunnen uitzoeken... En om het nog makkelijker te maken, want waarschijnlijk is het nummer gepitched kan je het met de volgende akkoorden ook spelen... Ik ga zeker geen tabs uitschrijven maar gewoon de akkoorden geven.

Dus om het nog makkelijker te maken, speel het gewoon La, Sol, Mi mineur
Dus, A, G, Em...
Heel het nummer door worden die drie akkoorden gebruikt, geen brug, geen ander refrein geen toon hoger op het laatst, die 3 akkoorden...:ironic:
Come to think of it, het nummer is van hetzelfde niveau als het programma...
Een akkoordencombinatie die op 30 jaar tijd al voor meer dan 100 hits heeft gezorgd.. Een goede akkoordencombinatie dus maar ooo zooo ff'in cheap...
Even recapituleren :

B mol
G kruis
Fm

Om het nog makkelijker te maken :
A
G
Em

Groetjes,
BongZ

m-be

Legacy Member
BongZrGooD zei:
ik word soms ook slechtgezind van zogezegde muzikanten die zelfs zoiets simpel niet kunnen uitzoeken

Tja... tis ng mar een beginner... eh maar misschien hebt ge wel gelijk :p


BongZrGooD zei:
Om het nog makkelijker te maken :
A
G
Em

Moet te doen zijn :p

Okej dan, merci allemaal al in alle geval!

BongZrGooD

Legacy Member
M-BE zei:
Tja... tis ng mar een beginner... eh maar misschien hebt ge wel gelijk :p




Moet te doen zijn :p

Okej dan, merci allemaal al in alle geval!

Geen dank...

Maar zeg em dan even, bij wijze van raad...
Als beginner is het minstens even belangrijk om te "luisteren" naar muziek. Probeer eerst een nummer uit te zoeken door er naar te luisteren, lukt het niet; dan kan je nog altijd de tab raadplegen.
Maar als je puur op tabs afgaat leer je heel goed kopieëren, muzikaal gaat het je geen bal vooruit helpen.
Zeker als een nummer zo simpel is als dit, naar mijn mening komt dit heel ongemotiveerd over. Natuurlijk kan het ook onwetendheid zijn, vandaar mijn reply.
Voor sommigen is muziek wiskunde en daar zit waarheid in, veel huidige muziek is wiskunde; simpele 1+1 wiskunde. Maar muziek moet echter een taal blijven, een taal leer je het best spreken door je te begeven onder mensen die die taal spreken. Of op zijn minst door naar de taal te luisteren, er is een groot verschil tussen iemand die in België germaanse heeft gestudeerd, of iemand die een paar jaar in Engeland heeft gestudeerd.
Beiden kennen ze de taal, maar ga maar eens naar Engeland... Dan weet je meteen wie de taal "spreekt"...
Theorie is een geweldig goede basis, maar het blijft een basis.
Een tab zegt niks over de manier waarop je het nummer speelt, het geeft een paar vage aanwijzingen. Maar het nummer leer je uiteindelijk pas spelen door er naar te luisteren en het te interpreteren.

Voila...

Groetjes,
BongZ

Thorens

Legacy Member
Je wordt oud, hé BongZ. M'n bompa moet ook altijd zo over de jeugd van tegenwoordig kunnen ranten... :D

Grapje é ;)

Pomme

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Voor sommigen is muziek wiskunde en daar zit waarheid in, veel huidige muziek is wiskunde; simpele 1+1 wiskunde. Maar muziek moet echter een taal blijven, een taal leer je het best spreken door je te begeven onder mensen die die taal spreken. Of op zijn minst door naar de taal te luisteren, er is een groot verschil tussen iemand die in België germaanse heeft gestudeerd, of iemand die een paar jaar in Engeland heeft gestudeerd.
Beiden kennen ze de taal, maar ga maar eens naar Engeland... Dan weet je meteen wie de taal "spreekt"...
Theorie is een geweldig goede basis, maar het blijft een basis.
Een tab zegt niks over de manier waarop je het nummer speelt, het geeft een paar vage aanwijzingen. Maar het nummer leer je uiteindelijk pas spelen door er naar te luisteren en het te interpreteren.

Voila...

Groetjes,
BongZ

Mijn pa (muzikant van beroep) kan ook altijd zo pissig worden als er iemand afkomt met "muziek ? Da's pure wiskunde man, en ik ben goe in wiskunde", om krak dezelfde uitleg als gij hierboven geeft :) Zelfs wiskundig magistrale muziek, zoals Bach er zoveel gemaakt heeft (cfr de "bachgetetallen"), was niet veel meer dan een stel noten op een blad geweest moest die kerel niet één geweest zijn met wat hij bezig was.

Laat staan dat een modaal streepje muziek voor mij aantrekkelijk kan klinken als de uitvoerder niet verder denkt dan zijn partituur..

Hellrabbit

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Geen dank...

Maar zeg em dan even, bij wijze van raad...
Als beginner is het minstens even belangrijk om te "luisteren" naar muziek. Probeer eerst een nummer uit te zoeken door er naar te luisteren, lukt het niet; dan kan je nog altijd de tab raadplegen.
Maar als je puur op tabs afgaat leer je heel goed kopieëren, muzikaal gaat het je geen bal vooruit helpen.
Zeker als een nummer zo simpel is als dit, naar mijn mening komt dit heel ongemotiveerd over. Natuurlijk kan het ook onwetendheid zijn, vandaar mijn reply.

kijk, das allemaal heel waar enzo
maar als ge nog nooit een instrument in uw handen hebt gehad en ge hebt nog nooit een noot muziek/ nen tab gelezen en ge moet dan beginnen is het wss wel handig da richtlijnen krijgt he

ge kunt moeilijk zomaar beginnen tokkelen tot ge het toevallig gevonden hebt he
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan