Archief - Beginnen met producen!?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CFK

Legacy Member
Iow gasten,

'k heb vandaag besloten dat'k na twee jaarkes draaien en intensief bezig te zijn met muziek mij er misschien zelf wel eens aan kan wagen qua producen.

Nu had ik nog enkele vragen die jullie (hopelijk) kunnen beantwoorden voor mij:

1. met welke software begin ik best? raden jullie fruityloops aan of denk je dat ik direct met het grotere werk zoals cubase etc etc begin? (welke softwaretitels dan, specifiek)

2. raden jullie tutorials aan, is het beter dat ik contact met iemand zoek die al ervaring heeft of leer ik wel alles van zelf (ben geen software/muziek leek)?

3. aangezien mijn vader piano en keyboard speelt heb ik volgend keyboard ter mijner beschikking:
Roland EM-50

met volgende specificaties:
■ Keyboard 61 keys (with velocity sensitive) ■ Sound Source Conforms to GM/GS ■ Tones 354 + 12 Drum Sets ■ Max Polyphony 24 voices ■ Parts 16 ■ Music Styles 64 + 8 on Flash ROM ■ Memories 64 User Programs (with Style Hold), 8 Custom Style memories (Flash ROM) ■ Disk Drive 3.5" FDD (2DD/2HD) ■ Display Backlit, Custom graphic LCO ■ Connectors Input (RCA;L, R) with LEVEL control, Output (L/Mono, R), Headphones x 2, MIDI (In, Out), Sustain, DC In ■ Power supply DC 12V AC Adaptor ■ Speakers 2 x 10W output power, two way Bass Reflex System ■ Dimensions 1016 (W) x 400 (H) x 142 (D) mm (40" x 15 3/4" x 8 5/8") ■ Weight 8.5 kg (18.7 lbs.)

zou ik dit al direct gebruiken om eigenlijk geluiden/..../... te creeren of eerst nog wat wachten, want imo biedt het veel mogelijkheden.

greetz refuge!

TRFluffy

Legacy Member
fruity loops is goed om te beginnen... ge kunt daar ondanks wat elitaristjes zeggen, HEEEL veel me doen :)

Baloo

Legacy Member
fl studio is heel zeker de beste optie die u kan geven.

Neem eens een kijkje op www.flstudio.com
Dowload de demo en kijk of je er iets mee kan doen.

Voor tutorials en lessen , www.loopy.tk .

Succes en veel geluk in het producen , het is een grote en lastige taak.

Geef aub niet te rap op , en hou je eigen visie in de muziek.
EN PLEASE geen jump :d

Bram

Hyperinsomnia

Legacy Member
als ge toch wa tutorials enzo post, niemand enkele tutorials met hoe ge best begint bij opbouw wat eerst enzo?

'k gebruik Reason al tijke maar 't is altijd handig om te zien wat er het meest gedaan wordt enzo

Anoniem09

Legacy Member
Hyperinsomnia zei:
niemand enkele tutorials met hoe ge best begint bij opbouw wat eerst enzo?


Gewoon wat luisteren naar andere nummers in het genre, en natuurlijk door u eigen laten beinvloeden :) Gewoon iets maken, wat jij goed vind, en dan luister ge daar ff ene, en moet ge objectief zijn en uw eigen afvragen "Als ik dit in een mix zou steken, wat zou der dan moeten veranderen?".

friggelke

Legacy Member
ik heb ook reason en vind eiglijk dat FL studio mits treffelijke vsts er perfect aan kan (goeie mastering gebeurd wel achterna). Ik gebruik zelf FL al een jaar of 3, 5 jaar gewerkt met fasttracker (moehaa! voor de oldskoolers :D)

CFK

Legacy Member
@friggelke: thx, gij komt trouwens bij mijn volgende vraag:

wat zijn VST's? ik lees er zoveel over maar niet echt een idee wat ze zijn, een soort plug-ins, i know, maar wat zijn hun functies/mogelijkheden.

btw, hoe zit het nu met mijn roland?

friggelke

Legacy Member
VST is an acronym for Virtual Studio Technology and simultaneously refers to some versions of the Steinberg Cubase program and to the VST audio software plugin standard.

VST instruments

A VST instrument (or VSTi) is a type of VST plug-in that is generally used to synthesize sound or play-back sampled audio. Types of VST instrument include (among others) virtual synthesizer devices and sampler devices.

VST instruments can be played in real-time when used with an appropriate software and hardware configuration.

wikepedia hihi

Nuja da zin idd plugins die oftewel instrumente zijn ofwel effecte of nog iet anders... meer weetk der ook nie van

bandarlog

Legacy Member
CFK zei:
btw, hoe zit het nu met mijn roland?

Er zit midi op dus als de sound u aanstaat ga je die zonder problemen kunnen gebruiken als instrument. het is nu niet meteen de typische synthesizer voor electronische muziek. Ik zie bijvoorbeeld geen cutoff/res/adsr/lfo etc... Dan om te beginnen raad ik u aan om wat opzoekingswerk te doen over:

- waveforms (sine/square/sawtooth)
- mixen (niet dj-mixen, soundmixen...): eq, compressie en dergelijke
- synthttaaltje: manier waarop een synth ineenzit: envelopes, lfo's, unison detune, arpeggiators, velocities, notelengths etc...
- tutorials van programma's
- vst's en vsti's

en verder:

- veel, heel veel oefenen
- minstens een jaar geduld hebben
- Ervan bewust zijn dat uw dj skills wel iets zullen helpen, maar dat producen eigenlijk totaal los daarvan staat.

CFK

Legacy Member
bandarlog zei:
Er zit midi op dus als de sound u aanstaat ga je die zonder problemen kunnen gebruiken als instrument. het is nu niet meteen de typische synthesizer voor electronische muziek. Ik zie bijvoorbeeld geen cutoff/res/adsr/lfo etc... Dan om te beginnen raad ik u aan om wat opzoekingswerk te doen over:

- waveforms (sine/square/sawtooth)
- mixen (niet dj-mixen, soundmixen...): eq, compressie en dergelijke
- synthttaaltje: manier waarop een synth ineenzit: envelopes, lfo's, unison detune, arpeggiators, velocities, notelengths etc...
- tutorials van programma's
- vst's en vsti's

en verder:

- veel, heel veel oefenen
- minstens een jaar geduld hebben
- Ervan bewust zijn dat uw dj skills wel iets zullen helpen, maar dat producen eigenlijk totaal los daarvan staat.

ok, cava, thx voor de info!

Valk

Legacy Member
friggelke zei:
5 jaar gewerkt met fasttracker (moehaa! voor de oldskoolers :D)
De echte oldskoolers niet beledigen door te zeggen dat we met fasttracker begonnen zijn, wij zijn begonnen met ModEdit en daarna ScreamTracker :) Dit alles in de eerste MS-DOS versies. Het producen bestond erin om rijen hexadecimale getalletjes achter elkaar te zetten.
Kwa hardware was het de roland TB-303 of MC-303 (waarvan ik ook nog trotse bezitter van geweest ben, zaligste synth ooit) die hetzelfde oldskool gevoel gaven van tracks programmeren...
Propellerhead heeft later met z'n Rebirth mij overtuigt dat software synth ook die klanken kan produceren wat m'n 303 kon.
En dat is de reden waarom ik nu nog steeds bij Propellerhead zit en voor Reason kies om te producen.

Xavez

Legacy Member
MC 303 oldskool?
Gimme a break :p


BTW, CFK, Als jij leuke sounds in dat keyboard hoort, kan je die uiteraard altijd gebruiken in Cubase bijvoorbeeld (weet niet of dat mogelijk is in FL, daarvoor zitten er hier FL-experts :)).

CFK

Legacy Member
Xavez zei:
MC 303 oldskool?
Gimme a break :p


BTW, CFK, Als jij leuke sounds in dat keyboard hoort, kan je die uiteraard altijd gebruiken in Cubase bijvoorbeeld (weet niet of dat mogelijk is in FL, daarvoor zitten er hier FL-experts :)).
heb er al regelmatig mee zitten prutsen en er zitten echt wel massas dingen in.
ma morgen kom'k eens samen met een vriend die wel al wat meer kan van fruityloops dan mij
ik snap ondertussen wel hoe het ongeveer werkt maar kan mijn ideen nog niet uitvoeren eigenlijk...

friggelke

Legacy Member
Valk zei:
De echte oldskoolers niet beledigen door te zeggen dat we met fasttracker begonnen zijn, wij zijn begonnen met ModEdit en daarna ScreamTracker :) Dit alles in de eerste MS-DOS versies. Het producen bestond erin om rijen hexadecimale getalletjes achter elkaar te zetten.
Kwa hardware was het de roland TB-303 of MC-303 (waarvan ik ook nog trotse bezitter van geweest ben, zaligste synth ooit) die hetzelfde oldskool gevoel gaven van tracks programmeren...
Propellerhead heeft later met z'n Rebirth mij overtuigt dat software synth ook die klanken kan produceren wat m'n 303 kon.
En dat is de reden waarom ik nu nog steeds bij Propellerhead zit en voor Reason kies om te producen.

screamtracker heb ik ook nog gebruikt alsook impulsetracker modplugtracker en al die shit zelfs renoise nog gebruikt :)

da ware tijde :D

Strawberry

Legacy Member
demos uitproberen dingen uitproberen met je roland
veel uit proberen
als je daar dan gelukkig van wordt
is producen mss wel iets voor jou

sneax

Legacy Member
Ik heb vroeger ook nog fasttracker gebruikt en toffe liedjes mee gemaakt, kwas 13 ofzo :unsure: spijtig genoeg bennek die wel allemaal kwijt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan