Archief - Auteursrechten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

s.p.a.w.n.

Legacy Member
Ik heb al meerdere liedjes gemaakt op mezelf, (ook al met opname in studio) en vraag me soms af hoe het zit met de auteursrechten hierop, moet je die aanvragen registreren, kost dat geld? Waar moet je dat eventueel doen?

(dit omdat ik soms terughoudend ben ze op internet te laten horen om die reden, daar ik nog niet optreed noch een band heb)

zo zou ik wel willen meedoen aan het guitar hero II contest, maar hebbik geen solo's in die nummers en zou er bvb iemand een solo kunnen opzetten, maar vrees ik dan ergens voor plagiaat (ok mijn liedje is er mss niet goed genoeg voor, maar het kan altijd)

QplQyer

Legacy Member
Zoals gezegd, vanaf je een creatie hebt gemaakt bezit je de auteursrechten zonder formele verplichtingen die volbracht moeten worden.
Het bewijzen achteraf is dan inderdaad nog een andere zaak.

Je hebt een paar mogelijkheden waarmee je kan bewijzen dat jij die nummers hebt gemaakt:
- bij een notaris (duur)
- laten deponeren bij het ministerie van economische zaken (gaat niet voor CD's en ook duur).

Een niet zo denderende, maar wel gebruikte manier is ook om het nummer op CD te branden, die CD naar jezelf aangetekend op te sturen. Dan heb je een datum waarop je die envelop dan hebt ontvangen/verstuurd.

Het zou kunnen dat ik nog een methode ben vergeten, maar voor gewoon wat nummertjes die je gemaakt hebt is het echt de moeite niet waard ...

Tr@nCe

Legacy Member
Dacht da ne maat van mij die gewoon bij sabam liet registreren. Betaalde een klein bedrag voor.

QplQyer

Legacy Member
Tr@nCe zei:
Dacht da ne maat van mij die gewoon bij sabam liet registreren. Betaalde een klein bedrag voor.
En je ziel (en de auteursrechten liggen dan bij Sabam, dat is verre van ideaal).

NinjaTune

Legacy Member
QplQyer zei:
Een niet zo denderende, maar wel gebruikte manier is ook om het nummer op CD te branden, die CD naar jezelf aangetekend op te sturen. Dan heb je een datum waarop je die envelop dan hebt ontvangen/verstuurd.
dan staat er idd een datum op die envelop, maar toch niet op DIE cd?

QplQyer

Legacy Member
LexiC zei:
dan staat er idd een datum op die envelop, maar toch niet op DIE cd?
Je doet die envelop uiteraard niet open tot wanneer het ooit nodig zou zijn (als bewijsstuk voor een rechtszaak ofzo) en dan blijft de CD dus in een envelop zitten met een stempel van die datum op, is bijna hetzelfde als een stempel op de CD (de mogelijkheid tot gesjoemel met de envelop hierbuiten gelaten).

Maar het is net daarom onder andere inderdaad geen waterdichte methode, maar het is de goedkoopste en gemakkelijkste procedure (en aangezien ik geen jurist ben weet ik niet in hoeverre ze al succesvol gebruikt is bij rechtszaken).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan