Archief - Aankoop Platenspeler

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gothrek

Legacy Member
Voor mijn vriendin wil ik een platenspeler kopen, maar ik ben niet thuis in dat wereldje. Van den addow hier had ik al enkele goede tips gekregen:

- Type: Belt Drive
- Merk: Reloop, JB System, American Audio of Stageline

Nu heb ik wat liggen rondsnuffelen op new-line.nl en stuitte ik op volgende modellen:
Reloop RP-1000 MK3 s DJ turntable with belt drive (New Line) Reloop
American Audio TT Record MP3 recording turntable (New Line) American Audio
JB Systems Q-10 belt drive Silver (New Line) JB Q10

Het doel is om er vooral oude LP's op af te spelen, niet om te DJ'en zoals de meeste hier op dit forum. Daarom vroeg ik me af of dit degelijke modellen zijn voor dit soort werk? Of is dit reeds overkill? Is het ook een goed idee om een nieuwe goede naald te kopen?

Alvast bedankt

Twizt

Legacy Member
Gewoon wat ronddraaien dus, meer moet het niet kunnen lijkt me? :D Dan is belt drive zeker genoeg. Nog wat goedkoper gaan zou zou zelfs geen kwaad kunnen denk ik. Een simpele naald is genoeg, ze krijgt geen serieuze schokken te verduren als je gewoon de ene plaat op legt en de andere er af haalt denk ik he :D

Gothrek

Legacy Member
Ik ken er niet veel van, maar idd die plaat gaat gewoon ronddraaien :) Geen schokken en dergelijke

Het enige wat nodig is, is een zuiver geluid, vandaar dat ik vroeg naar de naald.

shiftyke

Legacy Member
Mijne platenspeler is onlangs ook gesneuveld maar dat was ene met bijhorende box etc, nu als ik ne nieuwe koop die kan je toch sowieso op een normale stereoketen aansluiten niet? Via een aux kanaal?

BuZz.LiGhTYeAr

Legacy Member
Die dingen die jij daar opsomt zijn geen overkill maar gewoon brol. Als je HiFi wil luisteren koop je ergens een 2de hands oude Dual/Thorens/... of een instap Project platenspeler. Naaldje van 75 euro derop en je hebt jaren plezier.

Platenspelers sluit je zowiezo niet aan via een Aux omdat een P.U. geen line-level uitgang heeft. Je hebt een voorversterker nodig vooraleer je naar de versterker gaat

Gothrek

Legacy Member
BuZz.LiGhTYeAr zei:
Die dingen die jij daar opsomt zijn geen overkill maar gewoon brol. Als je HiFi wil luisteren koop je ergens een 2de hands oude Dual/Thorens/... of een instap Project platenspeler. Naaldje van 75 euro derop en je hebt jaren plezier.

Platenspelers sluit je zowiezo niet aan via een Aux omdat een P.U. geen line-level uitgang heeft. Je hebt een voorversterker nodig vooraleer je naar de versterker gaat

Budget is rond de 100€, waar koop je dan zulke dingen?

enZiiime

Legacy Member
BuZz.LiGhTYeAr zei:
Die dingen die jij daar opsomt zijn geen overkill maar gewoon brol. Als je HiFi wil luisteren koop je ergens een 2de hands oude Dual/Thorens/... of een instap Project platenspeler. Naaldje van 75 euro derop en je hebt jaren plezier.

Platenspelers sluit je zowiezo niet aan via een Aux omdat een P.U. geen line-level uitgang heeft. Je hebt een voorversterker nodig vooraleer je naar de versterker gaat

Meende gij da nu, naaldje van 75 euro? Ge moet ookni overdrijven, met een gewone Ortofon Pro (S) is hij al meer dan genoeg. (en dat is rond de 50 euro).

En zolang je niet mixt maakt welke platenspeler imo weinig uit.

MrZodiac

Legacy Member
Mr_Anderson zei:
Meende gij da nu, naaldje van 75 euro? Ge moet ookni overdrijven, met een gewone Ortofon Pro (S) is hij al meer dan genoeg. (en dat is rond de 50 euro).

En zolang je niet mixt maakt welke platenspeler imo weinig uit.

2'nd this!

trouwens het moet niet dienen om te draaien, maar wat dan wel? vinyl overzetten naar PC of gewoon afspelen van platen?

Al de opgenoemde pickups zijn daarvoor perfect te gebruiken. Enkel de naald bepaald de verkregen geluidskwaliteit. Een stanton of ortofon is zeker meer dan goed genoeg.

Pred

Legacy Member
Gothrek zei:

zo heb ik ene, gekocht met hetzelfde doel als u. Aangesloten op m'n sony stereoketen via een voorversterkerke (kostte 20euro ofzo) klinkt da eigenlijk vrij goed. Aangezien m'n stereoketen verre van HiFi is, had het ook geen zin om een high end platenspeler te kopen..

nu, ne echte hififreak zal hier wel van walgen maar als ge niks beter gewend zijt hoort ge dat ook niet echt ;)

en ik had vroeger ook ne oude Dual speler maar die klonk eigenlijk slechter dan dieje JB systems

Gothrek

Legacy Member
da_diablo zei:
deze heb ik hier nog staan:

Reloop RP-4000 M3D s Direct Drive Draaitafel met reverse + element (New Line)

voor 100€ moogde die komen halen met naald bij. Ik ben van serskamp naast wetteren dus da komt goed uit want das minder dan 15 min rijden voor u :)

Welke naald? In welke staat verkeerd hij? Hoe oud?

Pred zei:
zo heb ik ene, gekocht met hetzelfde doel als u. Aangesloten op m'n sony stereoketen via een voorversterkerke (kostte 20euro ofzo) klinkt da eigenlijk vrij goed. Aangezien m'n stereoketen verre van HiFi is, had het ook geen zin om een high end platenspeler te kopen..

nu, ne echte hififreak zal hier wel van walgen maar als ge niks beter gewend zijt hoort ge dat ook niet echt ;)

en ik had vroeger ook ne oude Dual speler maar die klonk eigenlijk slechter dan dieje JB systems

Zo een voorversterker, waar koop je dat tegen die prijs? Het zou zijn om op PC boxen aan te sluiten, zo met nen jack. Of heb je dan iets anders nodig?

BuZz.LiGhTYeAr

Legacy Member

[EZ]

Legacy Member
Gothrek zei:
Zo een voorversterker, waar koop je dat tegen die prijs? Het zou zijn om op PC boxen aan te sluiten, zo met nen jack. Of heb je dan iets anders nodig?
Vinde wel in een electro-zaak, als ge PC-setje wilt aansluite, zult ge wel nog tussenkabelke nodig hebben ook (maar kost maar een paar euros)

da_diablo

Legacy Member
Gothrek zei:
Welke naald? In welke staat verkeerd hij? Hoe oud?



Zo een voorversterker, waar koop je dat tegen die prijs? Het zou zijn om op PC boxen aan te sluiten, zo met nen jack. Of heb je dan iets anders nodig?

Naald:

Ortofon OM Pro (Zilver) Spherisch DJ element + naald (New Line)

en ik heb trouwens nog een externe geluidskaart met voorversterkers op, nadeel is dat die USB powered is en gemaakt voor aansluiten op pc, niet voor gewoon playback. is wel een top ding hoor.

Link: https://www.beyondgaming.be/archive/music.54/tk-timecode-systeem-mixvibes-u46mk2-djdecks.592255

Prijs valt over te spreken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan