Archief - Mening over koppel-en vermogenscurve Ford Focus ST 2013 (voor + na chiptuning)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thaii

Legacy Member
Focusje laten chippen, maar vraag mij af wat jullie van deze waarden en curves vinden?

Specificaties volgens Ford: 250 pk en 340 nm
Gemeten waardes op de testbank: 249,9 pk en 430 nm

Iemand een verklaring voor het sterk verhoogde standaard koppel? Ze mikken namelijk op 420 nm NA chiptuning.

Gemeten waardes na de chiptuning: 286,9 pk en 472 nm

En hieronder de bijhorende grafiek. Maximum vermogen reeds op 4600 rpm? :oink:

https://imgur.com/yI3MUbw

[LRRP]

Legacy Member
Thaii zei:
Focusje laten chippen, maar vraag mij af wat jullie van deze waarden en curves vinden?

Specificaties volgens Ford: 250 pk en 340 nm
Gemeten waardes op de testbank: 249,9 pk en 430 nm

Iemand een verklaring voor het sterk verhoogde standaard koppel? Ze mikken namelijk op 420 nm NA chiptuning.

Gemeten waardes na de chiptuning: 286,9 pk en 472 nm

En hieronder de bijhorende grafiek. Maximum vermogen reeds op 4600 rpm? :oink:

https://imgur.com/yI3MUbw

Max vermogen op 4600 dus doortrekken tot rood is onnodig!
In den tijd bij mijn ibiza tdi had ik max vermogen op 3500 (steeg nog marginaal weinig tot 4000)

Veel hangt af wanneer de chiptuning gebeurd. Hoe kouder, hoe meer vermogen er behaald kan worden

lasportiva

Legacy Member
Lijken me toch normale te verwachten waardes... Wat had je zelf in gedachte?

Caracalla

Legacy Member
Is dat niet typisch voor kleine turbo's?
Snel spoolen, maar op't eind wat zonder adem zitten.

Grotere turbo's hebben dan vaker last van het turbogat omdat ze langer moeten spoolen, maar gaan dan wel meer adem hebben naar de rode lijn toe.

WeedJunk

Legacy Member
Gezien het hoge koppel 'stock': geen Eco tuning gehad al van een vorige eigenaar?

Thaii

Legacy Member
lasportiva zei:
Lijken me toch normale te verwachten waardes... Wat had je zelf in gedachte?

De winsten vallen een stuk beter uit dan wat de tuner zelf opgeeft, ik ben dus helemaal blij. Maar vooral het hoge koppel vóór de tuning vind ik opmerkelijk. Afwijkingen zullen er altijd zijn, maar een waarde die 26% hoger ligt dan opgegeven vind ik behoorlijk.

Caracalla zei:
Is dat niet typisch voor kleine turbo's?
Snel spoolen, maar op't eind wat zonder adem zitten.

Grotere turbo's hebben dan vaker last van het turbogat omdat ze langer moeten spoolen, maar gaan dan wel meer adem hebben naar de rode lijn toe.

Die uitleg kan ik gedeeltelijk volgen, maar ik heb volgens mij nog nooit een maximum vermogen gezien dat al op 4600 rpm wordt bereikt. Toch niet bij een benzinewagen, ook al is deze voorzien van een turbo.

WeedJunk zei:
Gezien het hoge koppel 'stock': geen Eco tuning gehad al van een vorige eigenaar?

Hier dacht ik ook meteen aan. Volgens de vorige eigenaar nooit getuned, maar dat is natuurlijk slechts een woord.

Thaii

Legacy Member
Thaii zei:
Die uitleg kan ik gedeeltelijk volgen, maar ik heb volgens mij nog nooit een maximum vermogen gezien dat al op 4600 rpm wordt bereikt. Toch niet bij een benzinewagen, ook al is deze voorzien van een turbo.

Ha, even mijzelf quoten. Nog wat verder opzoekwerk verricht en wel degelijk een aantal benzine turbomotoren gevonden die rond ditzelfde toerental zitten met hun piekvermogen. :shy:

MrKend54l

Legacy Member
Die tuning doet toch ook niet veel dan.
Oké je hebt iets meer koppel, maar dat loopt al bij al nog af.

Merk je dat hij getuned is? Ik zou denken van niet.

Zou mij heel sterk lijken mocht deze met deze waarden van Ford gekomen zijn.

poeperman2

Legacy Member
MrKend54l zei:
Die tuning doet toch ook niet veel dan.
Oké je hebt iets meer koppel, maar dat loopt al bij al nog af.

Merk je dat hij getuned is? Ik zou denken van niet.

Zou mij heel sterk lijken mocht deze met deze waarden van Ford gekomen zijn.

37 pk en 40Nm extra... alsof je dat niet voelt?

Thaii

Legacy Member
MrKend54l zei:
Die tuning doet toch ook niet veel dan.
Oké je hebt iets meer koppel, maar dat loopt al bij al nog af.

Merk je dat hij getuned is? Ik zou denken van niet.

Zou mij heel sterk lijken mocht deze met deze waarden van Ford gekomen zijn.

Ze gaan niet ver qua extra vermogen voor de boel een beetje veilig te houden, dit blok zit zonder verdere aanpassingen al vrij dichtbij zijn limiet.
Er werd mij een winst van +-25 pk beloofd, wat er dus uiteindelijk 37 zijn geworden. Voelbaar is dit zeker, maar een wereld van verschil kan je het natuurlijk niet noemen. Ook de respons van het gaspedaal is verbeterd.

De waarden vóór de tuning vind ik ook straf. 249,9 pk met een koppel van 430 nm. Om even te vergelijken, een standaard Golf R zit aan 300 pk en "slechts" 380 nm koppel (ook een 2 liter blok). :wtf:
Ik vind het haast een beetje ongeloofwaardig. :unsure:

MrKend54l

Legacy Member
poeperman2 zei:
37 pk en 40Nm extra... alsof je dat niet voelt?
In normale omstandigheden?
Nee die beperkte winst in normaal toerengebied ga je niet echt merken.

Ik durf erop te wedden dat als je pre-tune en post-tune zou vergelijken in een blinde test dat je het niet zou kunnen bepalen. Die 40Nm is piek. Pre-tune had hij in bepaalde toeren voorheen zelfs meer (niet veel maar toch) koppel. De curve vertoont ook hetzelfde verloop, alleen stijgt hij iets langer door en houdt hij daarna iets langer piekkoppel vast.

ikbenben

Legacy Member
Thaii zei:
Ze gaan niet ver qua extra vermogen voor de boel een beetje veilig te houden, dit blok zit zonder verdere aanpassingen al vrij dichtbij zijn limiet.
Er werd mij een winst van +-25 pk beloofd, wat er dus uiteindelijk 37 zijn geworden. Voelbaar is dit zeker, maar een wereld van verschil kan je het natuurlijk niet noemen. Ook de respons van het gaspedaal is verbeterd.

De waarden vóór de tuning vind ik ook straf. 249,9 pk met een koppel van 430 nm. Om even te vergelijken, een standaard Golf R zit aan 300 pk en "slechts" 380 nm koppel (ook een 2 liter blok). :wtf:
Ik vind het haast een beetje ongeloofwaardig. :unsure:

Misschien eens op een andere bank laten testen als je zeker wilt zijn of het resultaat klopt?

Die waardes van de Golf R zijn ook de opgegeven waardes. De 2.0TSi heeft meestal ook wat meer dan op papier.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan