Archief - Berlingo, Partner, Kangoo, Dokker, ...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FlyingVorstin

Legacy Member
Dag autokenners!

Laat ik maar meteen zeggen: ik hoor niet bij die groep. ;) Mijn huidige auto kocht ik in 2012 omdat 'ie niet duur was, jong genoeg (bouwjaar 2008), maar vooral: "oh kijk, die's rood!" :oink: (Hij reed ook wel prettiger dan de rammelbak van 1999 waar ik op dat moment mee rondbolde en die letterlijk stukken verloor onderweg, hehe.)

Deze Hyundai Getz komt stilletjesaan ook wat aan 't einde van z'n Latijn en mijn behoeften zijn intussen ook wat veranderd, dus denk ik aan een nieuwe auto. Maar als ultieme beginner wil ik het deze keer wel ietsje geïnformeerder aanpakken. :D

Ik zoek een wagen met
  • veel kofferruimte
  • trekhaak voor remorque en fietsendrager
  • niet te dure prijs, dus ik denk direct aan tweedehands?
  • niet te veel foefjes en gedoe
  • een reputatie van niet te veel reparatiekosten

Veel kofferruimte voor mijn twee (kleine) hondjes en ooit wil ik een derde (grote) hond erbij. Mijn massagetafel wil ik er ook gemakkelijk kunnen inzwieren. Geen kids en ook geen kinderwens. (Soms wel babysitkindjes afhalen van crèche/school, maar om daar nu mijn autokeuze door te laten beïnvloeden...)

Dan kom ik bij wagens die blijkbaar ludospaces worden genoemd (woah, ik voel me al meteen slimmer!), zoals de Berlingo, Partner, Kangoo, enz. Ik heb op dit forum het topic al doorgenomen met als titel "Partner, Kangoo of Berlingo?" maar dit is van 2013. (Ik mag de link nu nog niet plaatsen als nieuwe gebruiker.)

Ik heb zelf leren rijden met een oude Berlingo en dat was oké. Partner zou praktisch identiek zijn? (Waar verschillen ze dan in?) Ik heb onlangs in de gloednieuwe Kangoo gezeten van een vriendin en dat ding vertrok telkens zo traag. Maar misschien mag ik die diesel niet vergelijken met mijn klein benzinebakje of met de fancy Audi (diesel bedrijfswagen) van mijn vriend.

Waarom diesel of benzine?
Welke motor en waarom?
Waarom is de Dacia Dokker zo gigantisch veel goedkoper dan de anderen? (Op Vroom staat een lijst met 10 ludospaces als perfect gezinsalternatief voor een SUV, waar de prijzen gingen van €13.440 tot €19.023, maar de Dokker was maar €8.990. :eek:) Als ik zo'n prijsverschil zie, denk ik direct: ja, dat moet dan wel rommel zijn! Maar als Dacia géén rommel is en er een andere verklaring is voor dat bedrag, lijkt mij de keuze wel snel gemaakt dan! :cool:

Hoe begin ik aan de zoektocht? Ik ben gewoon om veel online te doen, maar blijkbaar kan het ook nuttig zijn om persoonlijk bij verschillende garages langs te gaan. Hoe pak ik dat dan aan? Waar moet ik op letten? Welke vragen moet ik stellen?

En - nu mag je echt goed beginnen lachen - hoe werkt dat met autoleningen?
Dit is mijn derde auto; mijn eerste knalgele Saxo kreeg ik van mijn ouders toen ik mijn rijbewijs behaalde (wat hen 2000 euro kostte of zoiets), toen die versleten was, kon ik de Fiat Punto (bleeeeh) van mijn grootvader erven, en daarna kocht ik met spaarcentjes mijn Getz voor €5500 en gaf de garage me nog €500 overname voor de Punto.
Ik heb nu amper spaarcentjes, maar autoleningen zouden best voordelig uitkomen, blijkbaar? Is dat ook gewoon online simulaties vergelijken? Nog specifieke dingen om op te letten of waar je aan moet voldoen?

Laatste vraagje: je kan ook je achterbanken eruit gooien en de wagen inschrijven als lichte vracht, hè? Hoeveel brengt dat concreet op? Als ik dan toch geen kids te vervoeren heb, lijkt het me voordeliger om de ruimte te gebruiken. Ik rijd nu ook rond met de achterbank altijd platgelegd. Meer plaats voor de hondjes. :D

désiré

Legacy Member
Wij hebben 2jaar geleden een nieuwe Kangoo gekocht voor mijn vriendin, nieuw +Kangoo omdat:
- vriendin wou een ludospace
- geen 2dehands want het moest een automaat + naft zijn (je vond toen praktisch enkel diesels met 100k km)
- auto enkel voor kortere afstanden (ik heb bedrijfswagen, zij werkt 1 dorp verder
- Renault had promotie op Kangoo model waardoor standaard een bepaald optiepakket even goedkoop was dan zonde opties, dan wel optie automaat + naft bijgenomen. Kwam ongeveer op 17k uit (voor een auto die zo lang mogelijk zal meegaan, doet nog geen 5k per jaar).
- andere merken geen zulke promoties of te kleine modellen (fiat), of niet nieuw willen kopen (Dacia, ook qua comfort)

Enkele tips:
- naar de garages gaan, auto’s uittesten, testrit, promoties, levertermijnen, ..
- elk merk/model heeft voor en nadelen, altijd ook goed te kijken hoe oud het model/motorblok is,
- als je toch geen achterbank wilt, kan je niet beter direct een camionette type kopen en inschrijven als lichte vracht?
- motorisatie/pk zal veel uitmaken, bedenk wat je nodig hebt, zo hebben wij een (zover we weten) goede motor, auto rijdt vlot bij normale verplaatsingen, we weten dat bij grote gewichten dit minder zal zijn, maar stoort niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan