Archief - Aanhangwagen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Riverdale27

Legacy Member
Dag forumvrienden,

Stomme vraag misschien, maar waar doe je eigenlijk een goeie deal als je een nieuwe aanhangwagen wil kopen? (regio Limburg)

Hubo?
Auto5?
Online websites?
Andere zaken?

Hubo is zo'n typische zaak waar je quasi alles aan 30% meerprijs betaalt t.a.v. een vakzaak, dus daar twijfel ik wat over. De rest kan ik moeilijk inschatten.

Thanks!

oxbow1

Legacy Member
Hangt ervanaf of je een hobby aanhangertje wil of iets deftiger.

Koop bij voorkeur een 2 asser. En lengte van minstens 2,5meter.

Accu en Co in testelt hebben wij er meerdere van. Zeer tevreden.

Caracalla

Legacy Member
Gewoon kijken voor een deftig merk zoals een Saris of een Hapert en een verdeler in de buurt zoeken.

Riverdale27

Legacy Member
oxbow1 zei:
Hangt ervanaf of je een hobby aanhangertje wil of iets deftiger.

Koop bij voorkeur een 2 asser. En lengte van minstens 2,5meter.

Accu en Co in testelt hebben wij er meerdere van. Zeer tevreden.

Gewoon hobby hoor. Als ik daar één keer per maand mee weg moet zal het OK zijn.
Waarom een twee-asser met die minimale lengte dan?

Mauw

Legacy Member
oxbow1 zei:
Koop bij voorkeur een 2 asser. En lengte van minstens 2,5meter.

Hou er rekening mee dat je in sommige containerparken niet binnen mag met laadruimtes > 2.5 meter
Waarom heb je een dubbelasser nodig voor een hobby-aanhanger? Je mag toch maar 750kg laden.
Als je niet wilt dat je aanhangwagen klinkt heb je voor 25 euro een neuswiel, en een enkelasser wringt minder tegen.

Ik zou zoals reeds aangeraden zeker naar een lokale dealer zoeken. De mijne komt uit Gent maar werd omv Corona gratis geleverd :D

Riverdale27

Legacy Member
Goed punt inderdaad, een enkel-asser kan meer lading hebben, wettelijk gesproken.

Plutus

Legacy Member
Ik heb altijd met dubbele as gereden dus kan niet meteen zeggen of een enkele beter zou zijn. Last heb ik er echter ook niet mee, dat werkt gewoon goed.
Laadruimte +-2,5m vind ik wel handig. Zeer praktisch: OSB-platen passen daar net perfect in :p en tegelijk is het ook niet te lang.
Korter zou me storen maarja, omgekeerd kan je ook redeneren: hoe vaak heb je die lengte nodig. Uiteindelijk hangt het ook af van waar je de aanhangwagen kan zetten.

Waar ik echter vooral héél veel deugd van heb is een huif, dat is echt al zo vaak van pas gekomen.

Jack-in-the-box

Legacy Member
oxbow1 zei:
Hangt ervanaf of je een hobby aanhangertje wil of iets deftiger.

Koop bij voorkeur een 2 asser. En lengte van minstens 2,5meter.

Accu en Co in testelt hebben wij er meerdere van. Zeer tevreden.

Dit vooral, een dubbelasser manouvreert een pak gemakkelijk, en 2,5 meter is een comfortabele lengte. Houten platen kunnen er net op, je kan er een zeten in z'n geheel mee vervoeren.
Een huif en loofrekken zijn ook zeker het overwegen waard als die ook voor het containerpark wilt gebruiken.

Riverdale27

Legacy Member
Plutus zei:
Ik heb altijd met dubbele as gereden dus kan niet meteen zeggen of een enkele beter zou zijn. Last heb ik er echter ook niet mee, dat werkt gewoon goed.
Laadruimte +-2,5m vind ik wel handig. Zeer praktisch: OSB-platen passen daar net perfect in :p en tegelijk is het ook niet te lang.
Korter zou me storen maarja, omgekeerd kan je ook redeneren: hoe vaak heb je die lengte nodig. Uiteindelijk hangt het ook af van waar je de aanhangwagen kan zetten.

Waar ik echter vooral héél veel deugd van heb is een huif, dat is echt al zo vaak van pas gekomen.

Ik heb altijd met eentje van 1,25 op 2 gereden en ik heb MDF of multiplex platen er altijd gewoon opgelegd ipv ingelegd en dan vastgebonden aan de rails. Grootte is niet echt een issue maar een plaat er gewoon in leggen is natuurlijk gewoon makkelijker.

Zijn er nadelen denk je aan een enkelasser van 1.3 x 2.5 ? Daar past alles netjes in.

Mauw

Legacy Member
Ik heb ook eentje van 2m25 op 1m30 alles wat langer is leg ik op het rek vanvoor, geen idee hoe het heet maar dat steekt uit boven de rest van de remork.
Nog geen enkele keer plaatsgebrek gehad en ik rijd er 1 a 2 keer per week mee rond.

Wat wel wat vervelend is is maximale belading, als je cement of zand gaat halen moet je wel wat heen en weer rijden. Maar beter dat dan elk jaar naar de keuring met een geremde BE aanhanger ..

Riverdale27

Legacy Member
Mauw zei:
Ik heb ook eentje van 2m25 op 1m30 alles wat langer is leg ik op het rek vanvoor, geen idee hoe het heet maar dat steekt uit boven de rest van de remork.
Nog geen enkele keer plaatsgebrek gehad en ik rijd er 1 a 2 keer per week mee rond.

Wat wel wat vervelend is is maximale belading, als je cement of zand gaat halen moet je wel wat heen en weer rijden. Maar beter dat dan elk jaar naar de keuring met een geremde BE aanhanger ..

Denk inderdaad dat je wel gelijk hebt. Breedte is vooral belangrijk, zodat platen er gemakkelijk tussen kunnen. Gewoon op de "rek" leggen vanvoor als ze te lang zijn, en goed vastbinden, kan niks mee gebeuren he.

Misschien aangewezen om zo'n 2 a 2.2 op 1.3 te pakken, ipv een langere.

Waar heb je de jouwe gekocht? Merk?

Mauw

Legacy Member
Ik raad wel aan om net iets meer dan 2m00 te nemen dus idd bv 2m20 voor als je bv ook matrassen etc denk te vervoeren, dat is wel zo handig dat dit er net wel in past ;)

Hier komt de mijne vandaan:
https://www.garagejv.com/productpagina/weytens-enkel-as-220-x-130

Merk is Weytens, prijs/kwaliteit vind ik dit super. Voor nog betere kwaliteit heb je bv Saris of Anssems etc maar die zijn echt veel duurder en dat is eerder voor tuiniers/bouwondernemers..
Van de Hubo/Auto5 versies zou ik wegblijven, daar zijn de verticale structuren "gewoven" plaatstaal om materiaal te sparen.

Remake

Legacy Member
Jack-in-the-box zei:
Dit vooral, een dubbelasser manouvreert een pak gemakkelijk, en 2,5 meter is een comfortabele lengte. Houten platen kunnen er net op, je kan er een zeten in z'n geheel mee vervoeren.
Een huif en loofrekken zijn ook zeker het overwegen waard als die ook voor het containerpark wilt gebruiken.

Que? Waarom da?

Jack-in-the-box

Legacy Member
Remake zei:
Que? Waarom da?

Mijn indruk is dat die minder rap de neiging hebben om te scharen en ook beter reageren op uw stuurcorrecties.
Ik kan er ook fijner en beter mee parkeren en manouvreren.

Mauw

Legacy Member
Jack-in-the-box zei:
Mijn indruk is dat die minder rap de neiging hebben om te scharen en ook beter reageren op uw stuurcorrecties.
Ik kan er ook fijner en beter mee parkeren en manouvreren.

Dat is dan waarschijnlijk omdat de kleinste dubbelasser langer gaat zijn dan de kleinste enkelasser. Met heel korte aanhangwagens/dissels heb je hetgeen je beschrijft idd voor

Jack-in-the-box

Legacy Member
Mauw zei:
Dat is dan waarschijnlijk omdat de kleinste dubbelasser langer gaat zijn dan de kleinste enkelasser. Met heel korte aanhangwagens/dissels heb je hetgeen je beschrijft idd voor

Tgoh, dat klopt ook inderdaad, maar een dubbelasser (zelfs de lange van 7m) manouvreren vrij gemakkelijk door de dubbele as.

MrKend54l

Legacy Member
Ik kan u zeggen dat zo een korte aanhangwagen echt een merde is om mee achteruit te rijden en te manoeuvreren. Ik kan niet heel goed met een aanhangwagen rijden, maar zo een kleine is echt een ramp. Dat schaart bij mij echt onmiddellijk.

Remake

Legacy Member
Jack-in-the-box zei:
Tgoh, dat klopt ook inderdaad, maar een dubbelasser (zelfs de lange van 7m) manouvreren vrij gemakkelijk door de dubbele as.

Nee, die manoeuvreren makkelijk door de lengte.

Jack-in-the-box

Legacy Member
Remake zei:
Nee, die manoeuvreren makkelijk door de lengte.

MrKend54l zei:
Ik kan u zeggen dat zo een korte aanhangwagen echt een merde is om mee achteruit te rijden en te manoeuvreren. Ik kan niet heel goed met een aanhangwagen rijden, maar zo een kleine is echt een ramp. Dat schaart bij mij echt onmiddellijk.

De lengte is inderdaad van invloed, alsook de afstand tussen uw achteras en uw bol en de afstand tussen uw bol en de as van de remork.
Een bootremork is ook nog wel pittig om te manoevreren :p

Riverdale27

Legacy Member
Het is uiteindelijk een Rova dubbelasser geworden. 131 breed, 257 lang. Gekocht bij Accu & Co en eigenlijk heel tevreden van die mannen, supervriendelijk, binnen het uur klaar, zeer behulpzaam. Iets van een 1100 euro inclusief vlakzeil.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan