Archief - Zware bassen VS harde schijf

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Psyt3k

Legacy Member
Dit is misschien een rare vraag, maar kunnen basstrillingen ervoor zorgen dat uw harde schijf beschadigd raakt (krasjes ed)?

Ik heb net 2 zware speakers gekocht en deze staan op dezelfde bureau als deze waar mijn pc in staat (pc staat vanonder en speakers een paar planken hoger). Ik heb altijd met een stereoketen of met een 2.1 systeem gewerkt en die woofer stond toen ook telkens op mijn bureau en heb er nooit problemen mee gehad.. Maar toch vraag ik me dit af. Ik denk niet dat ik die speakers + versterker veel luider zal laten spelen dan ervoor, maar kwil toch geen risico lopen!

Psy

Legacy Member
De trilling zozeer niet, maar omwille van het magnetisch veld rond speakers is het sowieso geen goed idee om dicht in de buurt van hardware te zetten imo.
Met in de buurt bedoel ik dan een paar centimeter, vanaf ge al een halve meter tot een meter afstand zit zal dat wel geen problemen geven, aangezien speakers & dergelijke tegenwoordig wel een deftig 'shield' bevatten dat niet veel magnetisme doorlaat.

This is a matter not much "clear" or "well defined". Since hard disks use magnetic fields to set "0s" and "1s" in micro locations at the surface of the recording media is most probable that the data will be affected by a powerful magnetic field. The damage will be restricted to the data itself since no physical damage happen.

The real concerning is a powerful DC magnetic fields ( like the materials used in speakers ) that can traverse the metal shield of the hard disk. AC magnetic fields will be greatly "consumed" ( under the form of parasitic current in the surface of the metal ) by the metal shield of the hard disk and will not harm the data.

Aap

Legacy Member
Psyt3k zei:
Ik denk niet dat ik die speakers + versterker veel luider zal laten spelen dan ervoor, maar kwil toch geen risico lopen!

Ik zou eerder denken aan je buren. Die zullen eerder klachten hebben dan je harde schijf.

TrsH

Legacy Member
Aap zei:
Ik zou eerder denken aan je buren. Die zullen eerder klachten hebben dan je harde schijf.


Fuck da buren :D openzetten die handel.
Kan idd geen kwaad, zolang uw pc per bass geen 10cm de lucht invliegt moet je daar niet mee inzitten


Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk

MrZodiac

Legacy Member
Euh, trillingen van Bass en Subs kunnen wel degelijk uw hdd beschadigen... Raar da iedereen zegt van niet :wtf:

Het is wel afhankelijk van de speakers die je gebruikt. Ik heb menig HDD zien defect gaan tijdens optredens en DJ sets.

Daarom trouwens da men SSD's gebruikt voor alles wat gebruikt word op fuiven/festivals etc...

nu voor zo een 2.1 setje denk ik niet dat het zoveel kwaad kan.

Nighthawk

Legacy Member
MrZodiac zei:
Euh, trillingen van Bass en Subs kunnen wel degelijk uw hdd beschadigen... Raar da iedereen zegt van niet :wtf:

Het is wel afhankelijk van de speakers die je gebruikt. Ik heb menig HDD zien defect gaan tijdens optredens en DJ sets.

Daarom trouwens da men SSD's gebruikt voor alles wat gebruikt word op fuiven/festivals etc...

nu voor zo een 2.1 setje denk ik niet dat het zoveel kwaad kan.

we spreken hier dan ook niet over dezelfde basskasten die op fuiven staan he+het zijn er geen 15
denk dat ge daar ook wel rekening mee moet houden

op youtube heb ik eens een filmke gezien waar ze 2 laptops op een trilplaat bevestigd hadden
1 met hdd en de andere met ssd
het duurde toch nog redelijk lang eer de hdd crashte en die trilling is niet te vergelijken met de trilling van bassen dus volgens mij kan het niet echt kwaad

Aap

Legacy Member
morfer zei:
Als da voor 22 uur is kunnen ze u niet zoveel doen ze ;) :D

Ik zou toch oppassen. Met een goeie advocaat geraak je ver en die kan wat truken bovenhalen om toch een rechtszaak te hebben. En als je een strafblad hebt, dat is het mogelijk dat je moeilijker aan werk kunt geraken. Toch best even denken aan de consequenties in plaats van er zo achteloos er mee om te gaan.

Cranberry

Legacy Member
Aap zei:
Ik zou toch oppassen. Met een goeie advocaat geraak je ver en die kan wat truken bovenhalen om toch een rechtszaak te hebben. En als je een strafblad hebt, dat is het mogelijk dat je moeilijker aan werk kunt geraken. Toch best even denken aan de consequenties in plaats van er zo achteloos er mee om te gaan.

Jaja 't is goed :niceone:

EclipX

Legacy Member
Nooit rechstreeks uw woofer op uw bureau zetten en daarbij een pc. Ik heb in al die jaren altijd mijn woofer op wat karton gezet om zo weinig als mogelijk trillingen te hebben

gunnie

Legacy Member
morfer zei:
Als da voor 22 uur is kunnen ze u niet zoveel doen ze ;) :D

Het gerecht mss nog niet maar de politie kan zeker eens aan uw deur komen, als dat meerdere keren voorvalt zullen ze een dB meting doen en dan zijt ge verder van huis. :p

Edit: dat van 22u is trouwens bs, hier hebben ze ooit om 19.00 en ergens in de namiddag aan de deur gestaan voor te luide muziek. (jaja die jaren zijn voorbij) :D
Tussen 08.00 en 22.00 is het buurtoverlast, tussen 22.00 en 08.00 is het nachtlawaai.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan