Archief - zwaardere PSU = meer verbruik in zelfde pc?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sjoepap

Legacy Member
Voor een overigens identieke PC, gaat het vervangen van een 500watt voeding door een 750watt voeding het stroomverbruik doen stijgen?

T-T

Legacy Member
neen, als de pc stel nu 550watt verbruikt van alle componenten die in de pc zit zal em ook maar 550watt vragen van die voeding, dus die zal niet constant 750watt uit het net trekken.

scipicore

Legacy Member
Een opmerking die ik altijd krijg wanneer ik een nieuwe voeding heb.
"950W?? zijt ge zot! Weet gij wel wat dat verbruikt!?"
- Oh, I don't know... 90W in idle? :')

Zoals al gezegd is dat puur door de efficiëntie van de voeding (cfr. bronze/silver/gold/platinum certificates)

Sjoepap

Legacy Member
ok prima, dus als ik een minder efficiente 450watt voeding vervang door een meer efficiente 850watt voeding in een overigens identieke pc zal mijn pc dus gemiddeld minder verbruiken?


dank aan allen voor de antwoorden

mdgf

Legacy Member
ok prima, dus als ik een minder efficiente 450watt voeding vervang door een meer efficiente 850watt voeding in een overigens identieke pc zal mijn pc dus gemiddeld minder verbruiken?
Enkel als die 850W voeding efficienter is bij de behaalde wattages, moderne voedingen zijn altijd het meest efficient rond de 50% load, dus daar kijk je best naar als je een voeding kiest, als je systeem maar 80W ofzo verbruikt 80% van de tijd moet je geen 850W voeding kopen, de kans zit er wel in dat de efficientie ineen stuikt onder de 10% load.

Maar over het algemeen valt dat goed mee en zal een 80+ of hoger gerate voeding altijd wel deftige efficienties halen boven de ~10%.

RpR

Legacy Member
Voedingen werken nog steeds het best op 80% load. Heb je minder load op uw voeding dan zal uw verbruik hoger van uw voeding hoger liggen dan de benodigde wattage. Vandaar dat een 950Watt voeding in een pc die slechts 80 watt verbruikt energie verspilling is.

Smashy

Legacy Member
RpR zei:
Voedingen werken nog steeds het best op 80% load. Heb je minder load op uw voeding dan zal uw verbruik hoger van uw voeding hoger liggen dan de benodigde wattage. Vandaar dat een 950Watt voeding in een pc die slechts 80 watt verbruikt energie verspilling is.
Zowat elke voeding van Corsair waarvan ik efficiency bekijk komt uit op 50% zoals mdgf zei.

Professional Series
92% op 50% load
~91.2% op 80% load

Ecos Plug Load Solutions
Ze testen op 20% en 100% omdat dat meestal de slechtste loads zijn voor voeding qua efficiency, op 50% zijn voeding meestal het best.

Als je systeem zo'n 300W verbruikt en je wil een voeding die zo weinig mogelijk gebruikt dan moet je een 80 plus gold of platinum voeding zoeken van +/- 600W

Het hangt er dus vooral vanaf wat je nu in je systeem hebt steken qua hardware, als die 500W voeding nauwelijks werd belast (200W) dan doe je een slechte zaak door een 750W voeding te steken tenzij die nieuwe voeding gold of platinum is tegenover een bronze of niet eens 80+ 500W voeding

mdgf

Legacy Member
Voedingen werken nog steeds het best op 80% load. Heb je minder load op uw voeding dan zal uw verbruik hoger van uw voeding hoger liggen dan de benodigde wattage. Vandaar dat een 950Watt voeding in een pc die slechts 80 watt verbruikt energie verspilling is.
Dat was inderdaad zo bij "oude" psu's, nu is dat "gelukkig" verschoven naar 50% :). Bij deftige psu's is er natuurlijk wel geen zo'n gigantisch verschil tussen de efficientie bij bv 20% of 50% of 80%.

Die oude psu's hadden ook veel meer stroom zitten op de 3.3V en 5V lijnen terwijl quasi alles tegenwoordig op de 12V rail(s) zit.

Ik heb normaal nog ergens een mooie grafiek zitten die de efficientie curves toont van oude psu's met ernaast die van moderne psu's. Daar zag je heel mooi dat de top vroeger rond de 75-85% ofzo lag terwijl dat nu rond de 50% ligt. Als je goesting en tijd hebt kun je wss wel iets soortgelijks vinden via google.

Het voordeel lijkt me dat 50% bv het wattage kan zijn van je pc in idle (wat meestal voorkomt lijkt me) en 80% ofzo het verbruik van je pc onder redelijke load (minder voorkomend). Op zich zuiniger dus (maar voedingen zijn uiteraard gewoon in het algemeen veel zuiniger geworden ook).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan