Archief - Zelf Ram upgraden van een Dell Vostro 3550

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Lang verhaal kort: Ik surfde deze morgen naar de site van Dell met het plan om me er een Dell Vostro 3500 te bestellen voor €600 inc. BTW, om opeens de nieuwe Dell Vostro 3550 aan te treffen, gelijkaardig aan de Dell Vostro 3500 uiteraard, maar dan met de nieuwe Sandy Bridge processoren en de optie om er een betere grafische kaart in te steken, en blijkbaar ook USB 3.0 aansluitingen.

Nu: ik zou dan uiteraard gaan voor de Sandy Bridge versie aangezien deze sneller behoort te zijn, echter voor van 2GB Ram naar 4GB Ram te gaan rekent Dell zomaar even €115 excl. BTW(!!!) euro aan, terwijl je in de winkel voor pakweg €20-30 incl. BTW een latje van 2GB ram kan kopen...

Nu is mijn logischerwijs daaropvolgende vraag: kan ik een latje 2GB ram - of meer - van dezelfde snelheid uiteraard gaan kopen in de winkel en installeren in een laptop? Of voorziet Dell blokkages in zijn systemen tegen dergelijke "oneigenlijke" upgrades?

EDIT: voor €25 kan je een 2GB module voor de "oude" Dell Vostro kopen, bijvoorbeeld.

stefan3006

Legacy Member
hou er wel rekening mee dat dell mogelijk(meestal zo) 2 x 1GB gebruikt om dual channel te gebruiken. Als je dan wil upgraden naar 4 moet je dus zelf 2 x 2GB kopen. is dan uiteraard nog goedkopen dan bij dell 4GB te nemen.

KnightOfCydonia

Legacy Member
In de beschrijving van de aankoop staat 1*2GB, ik ga er uiteraard vanuit dat ze niet liegen, maar dan nog is &#8364;40 < &#8364;115*1,21 (BTW).

EDIT: En hoe "moeilijk" is deze upgrade? Ik veronderstel gewoon laptop openschroeven en dat latje in een sleuf steken en eventueel vastschroeven? Of komt er meer bij kijken?

En aan de informatica kant? Detecteert het Bios en/of besturingssysteem dit automatisch of ook hier nog aanpassingen vereist?

sneax

Legacy Member
Gewoon de correcte ramlatjes kopen (dit is een standaard, dus is overal wel te vinden). Dan gewoon paneeltje openvijzen, ramlatjes zitten vast met een klik/klemsysteem, ge zult wel zien, gewoon uithalen en het nieuwe erin klikken.

Al de rest gaat vanzelf.

KnightOfCydonia

Legacy Member
En er is geen kans dat Dell software blocks installeert om dit te voorkomen?
Of proberen ze gewoon ongeïnformeerde mensen erin te luizen met een dergelijk prijsverschil aan te rekenen voor iets relatief goedkoops?

daFour

Legacy Member
Of proberen ze gewoon ongeïnformeerde mensen erin te luizen met een dergelijk prijsverschil aan te rekenen voor iets relatief goedkoops?

Tuurlijk doen ze dat,geld verdienen.
Zoals sneax zei gaat lukken :niceone:

Yank

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
En er is geen kans dat Dell software blocks installeert om dit te voorkomen?
Of proberen ze gewoon ongeïnformeerde mensen erin te luizen met een dergelijk prijsverschil aan te rekenen voor iets relatief goedkoops?
1) nee
2) min of meer ja, 't is niet illegaal om iets duur te verkopen

Jack

Legacy Member
reken erop dat zelf iets vanbinnen aan je Dell PC vervangen automatisch je garantie en ondersteuning null & void maakt.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Ik kan het er achteraf toch ook uithalen :P? Door iets bij te steken "vervang" ik ook niets?

Yank

Legacy Member
geheugen vervangen is geen probleem. zolang je geen stickers moet verbreken waarop staat dat de garantie verloopt (en die zijn er zelf helemaal niet bij de recente dells die ik al opengesmeten heb), is er geen probleem.

sneax

Legacy Member
De reden waarom al die dingen zo duur zijn is simpelweg omdat dat echt zo duur is.
- Uw laptop wordt opgestuurd en moet terug geleverd worden
- Daar is een hele administratie rond die betaald moet worden
- Aankoop hardware
- Gij betaald een persoon die opgeleid en betaald wordt om redelijk technische dingen uit te voeren, zelfs al moet hij/zij nu maar een ramlat vervangen, die persoon blijft aan Dell evenveel kosten
- Ook al vervangt ge maar een ramlatje toch maakt uw computer gebruik van de gebouwen, infrastructuur etc... waar toch wel complexere dingen gebeuren
- Ze moeten er dan nog iets deftig op verdienen ook, uiteraard :)

Trouwens, Dell verbied u niet om het zelf te doen, hoe ge een ramlat moet vervangen staat zelfs in de handleiding van de meeste van hun laptops.

EDIT: OP herlezen en ik zie dat het gaat om een aanpassing bij bestelling. Dat is inderdaad wel geldklopperij :P Meestal hebben ze wel verschillende pre configured models, staat er daar geen tussen met 4gig ram?

KnightOfCydonia

Legacy Member
Ja, ook ongeveer evenveel duurder :P, vond dat verassend veel verschil voor een miezerige 2GB Ram, vandaar dat ik dacht dat er meer achter zat.

De prijsverschillen tussen de ingebouwde harde schijven zijn ook absurd, voor 180GB extra intern geheugen bij de Dell Laptop, koop je bijna een externe harde schijf van 1TB...

Tja, als dit hun business model is komt het mij vrij goed uit eerlijk gezegd, ik kan een goedkoper basismodel krijgen en zelf een latje bijsteken, en andere dommere/rijkere mensen kunnen het kant en klaar kopen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan