Archief - Zalman 7700 AlCu, gevaarlijk voor mobo?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

V_A_L

Legacy Member
Ik heb een Zalman 7700AlCu (met 120mm fan).
Momenteel hangt die Zalman aan een fan controller en ik kan de rpm controleren. Welnu, op max is die rpm 1700, maar volgens de site van Zalman kan die max 2000 rpm aan. Dus conclusie: fan controller geeft niet de volle 12V. Om het verlies aan voltage door die fan controller te vermijden, wou ik die fan aan mijn mobo aansluiten.
Is het wel veilig om die op het mobo aan te sluiten?
Ik had s ergens gelezen dat het aansluiten van een 120mm fan op het mobo een snelle manier is om een mobo om zeep te helpen.

Exit

Legacy Member
waarom zou dat zo zijn?
onboard fan stekkers leveren gewoon ook 12V ...
ik heb hier 3 fan's op mobo hangen, toerental + voltage vanop mobo ...

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik denk dat eerder het gewicht van dat mormel een gevara is dan de stroom. bij mij hangt nu die 7000 aan dat plastic frame van men 478. /me gaat voor een platte kast kijken want ik ga me waarschijnlijk ook die 7700 kopen

presser

Legacy Member
Wordt er niet bedoeld dat de heatsink vastmaken aan de socket gevaarlijk is door het hoge gewicht van die zalman?

Op sommige, zoniet alle, moederborden is er een maximaal gewicht vastgesteld voor de heatsink, als die vasthangt aan de socket.

V_A_L

Legacy Member
Exit zei:
waarom zou dat zo zijn?
onboard fan stekkers leveren gewoon ook 12V ...
ik heb hier 3 fan's op mobo hangen, toerental + voltage vanop mobo ...

Zijn dat 120mm fans?
Want 120mm fans vragen mer ampere dan 80 of 92mm.

Exit

Legacy Member
da's zever ... ze zijn groter en daardoor draaien ze trager dus veel meer zullen die zeker niet nodig hebben ... wa staat erop van verbruik?

Crazy

Legacy Member
tgaat em er gewoon over da em vrij veel ampére trekt(al die stroom moet door het moederbord dan en is nie geschikt voor zo'n smalle geleidertjes), ge kunt em toch ook gewoon aan een molex hangen. dan moet je daar al nie mee inzitten. Het gewicht is dan je grootste zorg zoals hier al is gezegt :D

Davion

Legacy Member
Exit zei:
da's zever ... ze zijn groter en daardoor draaien ze trager dus veel meer zullen die zeker niet nodig hebben ... wa staat erop van verbruik?


das de waarheid...

Overal wordt aangeraden vna nen 120mm'er NIET op u mobo aan te sluiten.. en rechtsreeks op de MOLEx en gij gaatd at hier tegenspreken ?

Exit

Legacy Member
heb zelf geen 120mm fans maar dat die zoveel meer zouden verbruiken .... zal ik eens nazien ...

V_A_L

Legacy Member
Exit zei:
heb zelf geen 120mm fans maar dat die zoveel meer zouden verbruiken .... zal ik eens nazien ...

Op de site van loveno pak ik er 2 papst fans uit:
papst 120mm(4412F2/GL): 1.25Watt
papst 80mm (412 N/2GL): 0.6Watt

aangezien beiden op 12V werken, moogt ge dus wel aannemen dat een 120mm papst fan 2 keer meer ampere trekt dan een 80mm fan.

eniac

Legacy Member
computer xp zei:
Ik denk dat eerder het gewicht van dat mormel een gevara is dan de stroom.

Was ook mijn eerste gedacht, toen ik thread titel nog maar had gelezen.

Dat beest weegt enorm veel om verticaal aan je mobo te hangen. Ik zou het zelfs niet overwegen om dat aan mijn mobo te hangen.

Exit

Legacy Member
80mm fan geeft dan 20mA
120 geeft 100mA ... moet een mobo gerust aankunnen ...

hoeveel stroom trekt een agp poort enzo wel niet ...

calimero

Legacy Member
Ik heb de 7700cu en de cooler is geen gevaar voor je mobo als je alles goed volgens de instructies bevestigd, je moet natuurlijk niet u case teveel verzetten ofzo, als je er af blijft kan dat geen kwaad :).

Waarom zou je geen fan aan je mobo kunnen bevestigen? In je mobo boekje staat er hoevaal amp je fan mag zijn dus check dit eerst eens, normaal mag dit geen probleem zijn.

Op mijn mobo (asus p4c800e) kan er: 350mA~~740mA(8.88W max) per fan connectror ( ter vergelijking: mijn vantec trekt 9.1W of 0.76 amp als em vollenbak draait, dus deze zalman zeker niet meer dan 8 :p)
Het zou dus niet aan te raden zijn om deze vantec vollenbak te laten draaien als em op u mobo is aangesloten maar de zalman mag geen probleem zijn!

Mijn fan draait ook maar aan 1700, bij zware inspanningen stijgt de rpm beetje en op de site staat er: Speed : 1,000 ~ 2,000rpm ¡¾ 10% dus het is perfect mogelijk dat em maar 1700 rpm draait.

Ik zou de fan niet aan een fanbus hangen omdat
1) een fanmate is bijgeleverd die er bij hoort.
2) voor de veiligheid, kabeltjes komen gemakkelijk los.

Kortom steek em op u mobo ,tenzij je al andere zware fans op je mobo hebt hangen, trouwens zeer goede cooler :applause:

Davion

Legacy Member
Exit zei:
80mm fan geeft dan 20mA
120 geeft 100mA ... moet een mobo gerust aankunnen ...

hoeveel stroom trekt een agp poort enzo wel niet ...

Het zou verre van den eerste zijn die zijn fan connectors op zen mobo naar de zak trekt met zo nen fan..

BraveHeart

Legacy Member
Zalman CNPS7xxxAL-CU reeks is goed, als je je voorzorgen neemt en geen jojo gaat spelen met je case en je laat je pc staan op een vaste plaats kan er niet veel gebeuren.
Moet je verbouwen, moet je iets aan je pc doen, doe dat dan als deze af staat en hanteer je case (het kantelen van staande naar liggende stand) met voorzorg, als je rustig die case plat legt kan daar niet veel verkeerd gaan.
Natuurlijk als je het ding gaat omduwen heb je zeker prijs, en dan is het buiten het socket ook je harde schijf die er aan gelooft.

V_A_L

Legacy Member
Nieuwe vraag:

wie heeft er een zalman 7700 Cu of AlCu en de 120mm fan aangesloten op zijn mobo?
Wat is dan de afgelezen rpm van die fan?
Al problemen gehad door te veel stroom getrokken?

calimero

Legacy Member
+-1700rpm da s normaal, en mijn voeding kan dat wel trekken tzou spijtig zijn.

Bramboogie

Legacy Member
voor een P4 is ge gerandeerde maximum gewicht van een koeler zo'n 450gr dacht ik... een 7000Cu (700gr?) en een 7700Cu zitten daar ruim over

als em stil staat zal da nie veel kwaad kunnen denk ik... maar leg em wel plat (op de kant van het moederbord) als ge hem gaat vervoeren

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik heb nu mijn 7000 vervangen door een 7700 en heb hem toch ook op zen kant gelegd. +- 1 Kg aan dat plastic frame van die 478 is volgens mij zoeken naar problemen. En moest ie naar beneden komen trekt ie gegarendeerd de halft van u pc om zeep.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan