Archief - WLAN: doelhost niet bereikbaar

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dibo

Legacy Member
Hey

Ik heb een probleem dat ik niet kan verklaren, maar dat voor de kenners misschien iets eenvoudigs is.

We zijn een paar dagen geleden overgeschakeld op Fibernet, de nieuwe draadloze modem incluis. Omdat die werk met ip 192.168.0.1 moest ik het ip-adres van mijn D-Link router aanpassen. Ik heb daar 192.168.2.1 van gemaakt.

Alles leek in orde: ik kon met al mijn apparaten op internet en nu nog steeds.
Ik heb echter wel één irritant probleem: de draadloze apparaten kunnen elkaar niet meer vinden. Als ik ping vanop mijn laptop (wireless) naar de draadloze printer, dan krijg ik de fout: doelhost niet bereikbaar.
Pingen naar de router kan ik wel en naar devices die met een kabel zijn aangesloten ook.

Kan het veranderen van ip hiervan de oorzaak zijn? Zo ja, moet ik nog iets anders veranderen?
Subnetmasker ofzo?

PS: het ligt zeker niet aan de laptop? Ook een andere laptop kon niet pingen naar de draadloze printer, noch naar de eerste laptop.

:help:

Any help would be appreciated!

wartobi

Legacy Member
gebruikt ge wireless van u telenet AP ? of is die volledig uitgeschakeld?
tekent u topologie is uit voor de duidelijkheid

dibo

Legacy Member
Die wireless staat aan, maar wordt niet gebruikt.

Vanuit de wireless Telenet modem vertrekt er een kabel naar een switch.
Vanuit de switch vertrekt er eentje naar mijn router en eentje naar een powerline.

Aan de router vertrekken een paar kabels naar onder andere mijn pc en NAS.
De rest van mijn devices (PS3, laptop, printer, home cinema) is draadloos verbonden met de router.

Pingen van wireless naar wired werkt, maar van wireless naar wireless niet.
Nochtans kunnen ze allemaal wel de router vinden en kunnen ze wel verbinding maken met het internet. Maar dus niet met elkaar...

Ik heb al geprobeerd om de router in de DMZ te zetten van de Telenet modem, maar dat had ook niet veel effect.

De setup is net dezelfde dan vroeger, behalve dan dat ik het ip van mijn router veranderd heb en dat de Telenet modem zo een nieuwe draadloze is.

dibo

Legacy Member
Net nog even geprobeerd om mijn ip te veranderen naar 169.254.0.1 met bijbehorend submask 255.255.0.0 en de router in DMZ: hetzelfde verhaal...

Als ik ping van de router naar mijn printer, dan lukt het.
En als ik ping van mijn laptop naar mijn router, lukt het ook.
1+1 is blijkbaar niet altijd 2.

Ik snap er werkelijk niets van... :sad:

Edit:toch niet, nu krijg ik een time-out.

F!SH

Legacy Member
169.254.x.x wordt toegekend indien geen dhcp beschikbaar is of in mensentaal: dat je computer geen IP adres toegekend wordt (van je router).

DMZ instellen op deze ip-range heeft geen zin.

dibo

Legacy Member
Ah, ik probeer maar wat om zeker geen interference te hebben met die Telenet modem.
Zal het terug op 192.168.2.1 zetten dan.

Als ik mijn wireless gerief achter de Telenet modem zet, kunnen ze elkaar wel vinden. :doh:

[B]Rocketeer

Legacy Member
Over welke D-link router spreken we?
toevallig niet per ongeluk een optie in wireless aangevinkt die zegt dat er geen verkeer tussen de wireless clients mogelijk mag zijn?

P.S.: Uw telenet modem staat toch geconfigureerd als modem en niet als router? (welke ip-adressen krijg je achter de modem, omdat je spreekt dat ze dan elkaar wel kunnen vinden). Want router en router achter elkaar is niet echt aan te raden i.v.m. connectie naar internet toe

dibo

Legacy Member
Voor het router type zou ik vanavond eens moeten kijken, dat weet ik niet vanbuiten.
Ik denk niet dat er een setting verkeerd staat, ik ken ondertussen die settings vanbuiten en heb al vanalles geprobeerd.
Dat configureren van die modem, is dat iets wat ik zelf kan doen?
Die kerel van Telenet heeft alles ingesteld en gezegd dat ik alleen maar mijn ipv van mijn router moest aanpassen. Misschien is dat wel het probleem...

[B]Rocketeer

Legacy Member
Denk niet dat je vele kan instellen op telenet modem.
Telenet setup ken ik niet, zal wel iemand anders kunnen beantwoorden.

Nu als het enkel gaat over wifi via jouw router, dan heeft die telenet modem daarmee niets te zien (als tenminste die wifi uitgeschakeld is)

dibo

Legacy Member
Dat heb ik ook al getest: maakt niet uit of de wifi op de Telenet modem in- of uitgeschakeld is. Ik vind op Google ook geen enkel anders gelijkaardig geval, bizar.

wartobi

Legacy Member
Als ik het goed begrijp is u wired via powerline en zitten deze allemaal op Router 1 terwijl u Wireless allemaal op router 2 zit ?

Zet u powerline op Router 2.

dibo

Legacy Member
Nee, die powerline zit rechtstreeks in de Telenet modem en dient enkel voor digitale tv.
Dat werkt niet als je dat achter een router steekt.

Ik heb ondertussen mijn router er van tussen gehaald. Ik weet nog steeds niet wat het probleem is, maar ik zal dus maar roeien met de riemen die ik heb (zijnde de Telenet modem).

wartobi

Legacy Member
ok, dan is het voorstel van rocketeer het waarschijnlijkst; zoek iets van IPS, (Extra) Wireless Protection of wireless client isolation en vink dit uit.

succes :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan