Archief - Weet ni hoe me rooter beveilig :s

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

blackrain

Legacy Member
Ik juist een nieuwe rooter gekocht een Wireless Broadband rooter
Maar ik heb geen enkel idee hoe ik die Beveillig
Want iedereen down dus van me :s :angry:

bartichello

Legacy Member
euh heb je der geen handleiding bij... mss heeft die router geen hardware firewall he. in dat geval een software firewall op al de pc's zetten.

tenzij je bedoeld dat andere mansen oop je wireless conecten. in dat geval moet ge der een paswoord op instellen maar dat weet ik niet hoe je dat precies doet hoor. ga eens via je ie/ff(webbriowser) naar de ip van je router mss vind je daar iets...

bartichello

Legacy Member
wel weet je de ip van je router(normaal is die je ip van telenet met 1.1 als 2 laatste nr's) daar meot je eens heen gaan met je webbrowser en krijg je een hoop opties... daar kan je volgens mij een mac adres insteken dat enkel toegang krijgt tot je wirelles deel van de router. dus je zoekt je hardwareadres van je draadloos netwerkkaart in je pc of laptop en je steekt die daar in. dan krijgt enkel die netwerkkaart toegang tot je router. dat pw instellen zit daar volgens mij ook ergens in. die weet ik weliswaar niet heel preies zitten.

Lan

Legacy Member
Wireless beveiligen kan via 2 protocols: WEP of WPA.

Als uw router WPA ondersteunt neem dan WPA-PSK. Dit is eenvoudig in te stellen en heel veilig. PSK staat voor Pre Shared Key. Het wil gewoon zeggen dat je zowel op de router als op alle draadloze clients dit paswoord ingeeft. De rest wordt automatisch door het systeem gedaan (periodiek nieuw paswoord, etc ....)

Je kan ook kiezen voor WEP. Dit gebruikt een statisch paswoord dat nooit wijzigt. Is een stuk minder veilig. Kies hier minimum 128bits.

Andere beveiligingen zoals "MAC adress filtering" en "ID broadcasting" instellen heeft weinig zin want biedt weinig tot geen beveiliging.

Je kan het programmatje "network stumbler" gebruiken om te controleren of er in je bereik soms andere draadloze netwerken zijn.

bartichello

Legacy Member
Lan zei:
Wireless beveiligen kan via 2 protocols: WEP of WPA.

Als uw router WPA ondersteunt neem dan WPA-PSK. Dit is eenvoudig in te stellen en heel veilig. PSK staat voor Pre Shared Key. Het wil gewoon zeggen dat je zowel op de router als op alle draadloze clients dit paswoord ingeeft. De rest wordt automatisch door het systeem gedaan (periodiek nieuw paswoord, etc ....)

Je kan ook kiezen voor WEP. Dit gebruikt een statisch paswoord dat nooit wijzigt. Is een stuk minder veilig. Kies hier minimum 128bits.

Andere beveiligingen zoals "MAC adress filtering" en "ID broadcasting" instellen heeft weinig zin want biedt weinig tot geen beveiliging.

Je kan het programmatje "network stumbler" gebruiken om te controleren of er in je bereik soms andere draadloze netwerken zijn.

als je router enkel kijkt naar info die komt van het mac adres van je lan-kaartje dan zou die toch nooit andere wireless-lans mogen toelaten(ieder mac adres is anders)

bartichello

Legacy Member
blackrain zei:

allemaal niet nodig. connect naar je router en daar kan je dat zelf instellen.zoeken bij security ergens of anders gewone wirreless options. is trouwens moeilijk uit te leggen door het enkel maar te typen ook.

donkey_thong

Legacy Member
ik denk da ge die encription bedoelt? dan moet je een ip ingeven(staat in manual), en dan moet je dan op 64 zetten ofzoiet, herinner het vaaaaaag :). Is wel handig hier, voor te surfen: ons telenet en voor te downloaden, telenet van het appartement naast ons :niceone:

*edit* http://users.pandora.be/donkey_thong/ieps/webencrpt.JPG
dat is het dus :)

bartichello

Legacy Member
ik heb vandaag in 10 minuten alles geklaard. ff zoeken in je router naar de settings en weg ben ik :) gewoon wireless router + 2 lan kabels en ik heb 3 pc's on-line(laptop is wireless)

bratislava

Legacy Member
als je router enkel kijkt naar info die komt van het mac adres van je lan-kaartje dan zou die toch nooit andere wireless-lans mogen toelaten(ieder mac adres is anders)
Nog nooit gehoord van mac-address cloning ?
Iemand die uw netwerk wil binnendringen heeft die beveiliging binnen de 5 minuten omzeild. Beste beveiliging voor wireless is Wep, of Wpa, indien beschikbaar.

R@ -= G D D =-

Legacy Member
Geef anders eens je adres, zal eens komen wardriven in je buurt :lol:

Firewall in router aanzetten
WPA beveiliging aanzetten 128 of 256 bits (is beste) of WEP
Mac beveiliging aanzetten
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan