Archief - Vragen installatie Telenet ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dmoderation

Legacy Member
As donderdag komt de Telenet installateur onze tv/internet/telefooon aansluiting doen in onze nieuwbouw. Ik heb voor Basic internet gekozen (geen Fibernet).
Mijn vragen :
- Wat voor modem wordt tegenwoordig geïnstalleerd ? Is dit een "all in one" (modem/switch/wifi) ? Heeft iemand de technische specificaties hiervan ?
- Ik heb UTP bekabeling voorzien in 5 ruimtes (in bureau en salon zelfs 2 kabels). Al deze kabels komen allemaal toe in de kelder waar de telenet installatie zal gebeuren. Als ik me niet vergis kan je op de Telenet modem slechts 4 UTP kabels aansluiten ?
Indien ik mijn andere kabels ook wil aansluiten moet ik dus een bijkomende switch hebben. Is die inbegrepen in een standaard Telenet installatie of moet ik die apart kopen ?
-Al de UTP en coax kabels die in de kelder toekomen zijn (nog) niet bestekkerd. Moet ik dit alsnog zelf doen, of gaat de installateur dit doen ?
-Is de wifi modem krachtig genoeg om vanuit de kelder uit te zenden ?

Alvast bedankt voor de info.

Ritzzzll

Legacy Member
De modem is zo'n nieuwe all in one modem (modem + wifi + switch)

De switch zal je zelf moeten kopen (vroeger leverde telenet een modem met maar 1 utp poort. De installatie was dan als volgt => modem - 5-poort switch - 4 poorten die je kon gebruiken, waarvan 1 naar de digibox/corder ging.)
In de nieuwe modem heeft 4 poorten (1 ervan gaat ook naar de digibox/corder)

Wat de wifi betreft... die all in one modem die je krijgt voor basicnet heeft 802.11g wifi... nu niet echt 'state of the art'... ik betwijfel of die een sterk signaal kan uitzenden vanuit de kelder!)

dmoderation

Legacy Member
Ritzzzll zei:
Wat de wifi betreft... die all in one modem die je krijgt voor basicnet heeft 802.11g wifi... nu niet echt 'state of the art'... ik betwijfel of die een sterk signaal kan uitzenden vanuit de kelder!)

Daar vrees ik ook voor, maar is het niet zo dat ze een deftige ontvangst moeten garanderen bij installatie ? Zouden ze dan (gratis) een bijkomende wifi router op het gelijkvloers plaatsen ?

Tonerider

Legacy Member
dmoderation zei:
Daar vrees ik ook voor, maar is het niet zo dat ze een deftige ontvangst moeten garanderen bij installatie ? Zouden ze dan (gratis) een bijkomende wifi router op het gelijkvloers plaatsen ?
't is toch ergens logisch dat ze dat niet gaan garanderen. Zeker met hoe dat tegenwoordig alles geïsoleerd wordt en de hoeveelheid aan eventuele storende elementen die in uw huis staan.

dmoderation

Legacy Member
Sdc zei:
't is toch ergens logisch dat ze dat niet gaan garanderen. Zeker met hoe dat tegenwoordig alles geïsoleerd wordt en de hoeveelheid aan eventuele storende elementen die in uw huis staan.

Ah bon, jij vindt dat logisch ?
Ik denk niet dat een installatie in een kelder uitzonderlijk is (op jouw link wordt er expliciet gemeld dat de kabel in een kelder kan binnenkomen).
Vanaf het moment dat bij een installatie ook wifi aangeboden wordt, vind ik dat ze hiervoor een deftige ontvangst moeten garanderen. Hoe ze dit oplossen is niet mijn probleem.

Tonerider

Legacy Member
een modem heeft maar een bepaald bereik. Het is toch begrijpelijk dat ze als jij je modem in de kelder wil (die groot genoeg moet zijn om in te staan trouwens) en je op zolder gaat zitten met je pc dat ze er geen 7 repeaters gaan tussen plaatsen. Wat ze wel moeten garanderen is dat je binnen een redelijke afstand signaal hebt. En in principe zal hun modem dat wel doen.

Ik ontvang ook nog het signaal van 2 huizen verder. Dus zolang je niet met je pc op zolder kruipt zal het nog wel meevallen.

Exit

Legacy Member
en ivm de stekkers op de kabels, zal wat afhangen van de technieker die komt
heb al bij iemand gehad dat ze het wel doen en bij een andere heb ik ze erop gezet later.

wifi signaal zal wat afhangen van het gebouw zelf ...

en modems die geplaatst worden zijn inderdaad normaal altijd die all-in-one's

Ritzzzll

Legacy Member
dmoderation zei:
Daar vrees ik ook voor, maar is het niet zo dat ze een deftige ontvangst moeten garanderen bij installatie ? Zouden ze dan (gratis) een bijkomende wifi router op het gelijkvloers plaatsen ?

Haha, da's pas een goeie! vergeet niet te vertellen dat ze gierig zijn hé!
Bij mijn meter hebben ze ook basicnet + digi tv + tel geïnstalleerd, de wifi was niet sterk genoeg om tot aan de (vaste) pc te geraken => ja mevrouw, ik zal powerline adapters moeten installeren, voor 80 euro meer...

Zitaki

Legacy Member
Op een bord (of open ruimte?) van 50x50 die jij moet voorzien plaatsen ze de NUI en de all-in one modem/router (draadloos). Via inloggen op mijn telenet kan je desgewenst het wifi uitschakelen.
De coax van de straatkant en degene die vertrekt naar je TV sluiten ze zelf aan op de NUI. Daar hoef je u niets van aan te trekken.
Op de modem/router zijn 4 UTP RJ45 aansluitpunten en 2 RJ11 (telefoon) aansluitpunten.
Uw digitale TV heeft al zeker 1 UTP RJ45 punt nodig dus blijven er nog 3 voor je over. Indien je er dus meer wil, moet je een switch plaatsen. Kan je later zelf doen, of door hun uiteraard tegen betaling.

Binneninstallatie is eigenlijk voor u. Zorg dat je aan minstens 1 PC uw UTP in een RJ45 inbouwdoos van Niko hebt afgemonteerd. Ook je vaste telefoon als je die hebt. Zo kan de installateur uw internet + telefoon op werking controleren. Ook aan uw TV graag de RJ45 UTP monteren. Anders kunnen bepaalde diensten niet gecontroleerd worden. Dat was bij mij het geval, maarja... ik moet de binneninstallatie ook nog afwerken dus ja.

Als jij meerdere internetpunten hebt liggen (wat uiteraard ook goed is!), dien je die eigenlijk zelf af te werken aan beide zijden. In principe gaan ze niet graag meerdere connectors op uw UTP kabels aansluiten dan nodig. Eentje dus sowieso voor uw internet, anders kunnen ze niet testen, tenminste als je via draad surft. Een andere eventueel voor je digitale TV diensten.
Indien je het niet doet via kabel, testen ze het enkel via het draadloos signaal. Op vraag van jou kan bijkomende apparatuur geïnstalleerd worden, tegen betaling uiteraard.
Ik zou dus zelf eerst alles rustig proberen en nadien zelf een routerje (of AP) plaatsen op een UTP punt korter bij uw plaats waar je wil draadloos surfen.

Het enige wat ik aangeschaft heb (2-tal weken geleden) via de installateur is een HDMI kabel van de digi-recorder naar de TV. Scart was gratis en zat erbij maar ja...
Er werd ook gratis een nieuwe COAX kabel geplaatst van op de muuraansluitig naar de digi-recorder (eentje die 'zogenaamd' beter was afgeschermd).

R!|)|)L3R

Legacy Member
dmoderation zei:
Ah bon, jij vindt dat logisch ?
Ik denk niet dat een installatie in een kelder uitzonderlijk is (op jouw link wordt er expliciet gemeld dat de kabel in een kelder kan binnenkomen).
Vanaf het moment dat bij een installatie ook wifi aangeboden wordt, vind ik dat ze hiervoor een deftige ontvangst moeten garanderen. Hoe ze dit oplossen is niet mijn probleem.

Ik vind dat logisch dat ze dat niet garanderen, moest ik dan technieker zijn en bij u langskomen, ik zou vragen of ik door elke verdieping een gat zou mogen kappen, dan is de garantie op een deftig draadloossignaal praktisch opgelost. Dan zetten we alle draadloze aparatuur er rond en probleem opgelost. Ik zou nogal ne goeie technieker zijn se :bow::applause:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan