Archief - Vraag i.v.m PCi Express

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dslayer

Legacy Member
Denken jullie dat het mogelijk zal zijn om met een PCI-Express mobo je PCI kaarten te gebruiken? (ik dacht hier aan een Audigy 2 ZS)

Kenshi

Legacy Member
Op korte termijn wel, er zullen nog altijd een aantal gewone PCI sloten ter beschikking zijn.
Op lange termijn, kan het natuurlijk zijn dat ze volledig overschakelen op pci-e en de gewone pci er niet meer opzetten ...

d.C.

Legacy Member
Kenshi zei:
Op korte termijn wel, er zullen nog altijd een aantal gewone PCI sloten ter beschikking zijn.
Op lange termijn, kan het natuurlijk zijn dat ze volledig overschakelen op pci-e en de gewone pci er niet meer opzetten ...

Idd, zal ongeveer hetzelfde zijn als met die ISA sloten vroeger. Op pentium 1 en 2 moederbordjes had je PCI sloten, maar onderaan waren er toch nog 1 of 2 ISA sloten. Op de huidige moederbordjes vind je die al lang niet meer. Dus zo zal dat ook gebeuren met de PCI en PCI-e sloten...

BraveHeart

Legacy Member
AGP is wel een ander verhaal, koop je een PCI-E moederbord, zul je ook een PCI-E videokaart nodig hebben, een AGP kaart zal niet meer passen op dat moederbord.
PCI-E is de dood voor de AGP standaard.

PCI-E is aan te raden bij mensen die compleet vanaf 0 een systeem willen samenstellen en waar men ook de insteekkaarten van vervangt en niks overneemt van een vorig systeem.

Echter voor de prestatiewinst moet je het NIET doen, PCI-E is toekomstgericht maar dan heb je het ook wel een beetje gehad.
PCI-E is qua geheel NIET sneller als een bestaande setup met AGP en PCI kaarten.
In de nabije toekomst zullen er insteekkaarten op de markt komen die het uiterste uit de PCI-E bus zullen halen, op dit moment is een PCI-E video kaart amper sneller als een AGP videokaart (idem hetzelfde type kaart).

Kenshi

Legacy Member
Is er nog steeds niets beschikbaar dat je op je AGP kaart zou kunnen plaatsen, om zo toch met een PCI-e te kunnen werken ?

Want ik zit bv met een dilemma, ik heb een 9800pro dat ik pas een goed half jaar in bezit heb, en ben dus niet van plan deze al te upgraden. Maar ik wil wel binnen het half jaar mn processor en mobo upgraden en wilde dan zo toekomstgericht mogelijk zijn en al een PCI-e mobo aanschaffen.

[Tom]

Legacy Member
De enige oplossing is een mobo kopen met zowel PCI-express en AGP, maar DOET DA NIET!!!

Da zijn verkoop trucjes: die 'speciale' mobo's hebben een AGP slot dat is aangeloten aan de PCI bus (niet PCI-express dus) en dus aan de SouthBridge.
Ze zorgen ervoor dat deze een 2Gb/s verbinding heeft met de NorthBridge (AGP8x = 2,1Gb/s).
Dus theoretisch moet het werken, maar ge moet weten dat uw CD/DVD-drives, HDD's, FDD, geluid enz ook op de SouthBridge hangt en deze 2Gb/s ook moet gebruiken.

Uit tests is al gebleken dat met deze techniek zelfs een Geforce 6800U niet beter scoort dan onboard INTeL eXtreme Graphics 2 :doh:

En dan heb je nog een techniek van Gigabyte waar de prestaties iets beter zijn.
Maar dan staat er wel een opmerking in de handleiding dat je deze oplossing maar voor een korte periode mag gebruiken anders gaat uw videokaart (& zelfs mobo) stuk :wtf:

Exit

Legacy Member
neen, en da zal er nie komen ook, want a past het gewoon nie meer in uw case, ...

denk eens logisch na, agp bus en de vastzetting naar buiten toe ... en dan iets op agp zetten om om te vormen? FORGET IT ...

bartnijs

Legacy Member
koop ma gewoon een nieuw systeemke met pci-ex ze zegge dat die nog ni sneller gaat ma kheb vergeleken 2 dezelfde pc's 1 met een x800XT agp en 1 met de pci-ex versie en de pci-ex versie is wel degelijk sneller btw agp 3.0 heeft ma tot max 533MHz dus heeft geen nut om daat 3d kaart in te steken met 600-800MHz dusjah

Skoebiedoe

Legacy Member
En hoe hebt ge dat gemeten/vergeleken(en zeg nu niet door de fps van doom te vergelijken héé).
Bewijzen dat wat hetgeen gij zegt wel waar is.(pics met vergelijkende tabellen).
Ik vraag dit omdat andere vaste gekende hardware site's allemaal tot dezelfde konklusie komen dan hetgeen hierboven is gezegd maar gij hebt blijkbaar het licht gezien.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan