Archief - Verschil tussen Dual-Quad-I7

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bever01

Legacy Member
Ken iemand mij een site geven of de correcte uitleg, over wat het verschil
juist is tussen een dual core en een quad core en een I7.

Ik heb namelijk eens vernomen van iemand dat een I7 blijkbaar geen "echte" six core is??

Kan iemand me de verschillen duidelijk uitleggen.


mvg


Bo.

thecoon

Legacy Member
eerst core is een rekeneenheid met verschillende onderdelen die ik niet meer weet

ik heb er niet verstand van maar het geen wat ik op wikipedia en van mensen gehoord heb is dat I7 2,4,6, core's heeft, hangt af van het aantal processen wat aan het doen zijt

een dual core heeft 2 cores en quad core 4 (kan je zien als je die cores hebt bij takenbeheer -> prestaties(vista))

mdgf

Legacy Member
Een dual core cpu heeft twee cpu kernen (rekeneenheden dus), een quad 4. Bij twee identieke cpu's, maar waarvan de ene 2 cores heeft en de andere 4, zal die met 4 cores op papier dubbel zo snel zijn.

Er bestaan dual core (in laptops), quad core en hexa core (high end, niet voor normale stervelingen) i7's.

Allen hebben Hyperthreading (dit bedoel je wss met de niet "echte" cores), dit komt erop neer dat ze dubbel zoveel "threads" hebben als cores. In theorie zou dit kunnen betekenen dat programma's die geoptimaliseerd zijn om met HT (threads) te werken ipv cores zo een stuk sneller kunnen gaan (door die threads als virtuele cores te gebruiken, over de technische kant moet je me ook niet te veel vragen).

In de praktijk levert HT echter niet zo veel winst op, maar er zijn vooral bijna geen programma's die er gebruik van maken, wat een i7 zuivere geldverspilling maakt voor 99.99% van de wereldbevolking.

ik heb er niet verstand van maar het geen wat ik op wikipedia en van mensen gehoord heb is dat I7 2,4,6, core's heeft, hangt af van het aantal processen wat aan het doen zijt
Cores zijn hardwarematig, die worden er niet ineens bijgetoverd als je meer processen draait ;).
een dual core heeft 2 cores en quad core 4 (kan je zien als je die cores hebt bij takenbeheer -> prestaties(vista))
Dat toont threads, GEEN cores.

bever01

Legacy Member
wat bedoel je juist met threads???

cores zijn de kernen op een cpu

maar threads?

mdgf

Legacy Member
Om het simpel voor te stellen (nu ben ik me in gebieden aan het begeven waar ik niet te veel van weet, iemand zal me wel verbeteren als ik het compleet fout voorstel):

Een processor (CPU) kun je onderverdelen in Kernen (Cores), rekentaken die de cpu moet doen kan hij verdelen over die kernen zodat het sneller gaat.
Threads zou je dan nog eens (dat is niet hoe het werkelijk zit (denk ik), maar het beeld blijft) kunnen zien als onderverdelingen van een core (analogie cpu <-> core), door rekentaken ook nog eens daarbij te verdelen kun je dus nog extra snelheidswinst krijgen.

Als je dat op een examen informatica gaat schrijven, ga je loodzwaar buizen, maar bon :p. Wikipedia (de engelse) en google zijn uw vrienden als je wat leesvoer wilt en moeite wilt doen om het te verstaan.

bever01

Legacy Member
dank u

Als mensen mij nog meer info willen geven, plaats maar aub.
Wil zo technisch mogelijk informatie krijgen.

Is nie voor een examen, gewoon pure interesse.

Mr. Humphries

Legacy Member
Dit lijkt me duidelijker: YouTube - &#x202a;Intel Hyper Threading Technology (video only)&#x202c;&rlm;

Bekijk het zo: een processor is een iets dat heel snel kan rekenen. Bezie het als enkele mensen dat samen iets oplossen.

Als je een processor hebt, stel je dit voor als 1 mens die iets uitrekent.
Als deze processor Hyperthreading ondersteund, kan deze mens 1 ding met 1 hand oplossen, en tegelijkertijd een ander ding met het andere hand.
Als je een dual core processor hebt, heb je twee mensen.
Een quad core: 4 mensen en een hexacore 6 mensen ...
Als ze hyperthreading ondersteunen, kunnen ze met elk hand iets anders gelijktijdig uitrekenen.

Let wel, hyperthreading is enkel voor Intel.

Cool ice

Legacy Member
I5 Processoren ook wel Quad core's genoemd hebben 2 kernen met daarop hyper-threading. Daardoor komen ze op 4 rekeneenheden.

I7 Processoren ook wel 8 core processoren genoemd hebben 4 keren met daarop hyper-threading. Daardoor komen ze op 8 rekeneenheden.

Verry basic uitgelegd. ;)

mdgf

Legacy Member
@mdf in je takenbeheer onder performance toont hij weldegelijk je cores hoor, niet je threads.
i7 task manager - Google zoeken
Dan bestaan er nu ook al octo- en 12-core i7's :ironic:.
Mijn oude pentium 4 "Prescott" toont ook 2 "cores" dan, blijkbaar heb ik een dualcore pentium 4? Prototype van intel? ;)

I7 Processoren ook wel 8 core processoren
Wie noemt er nu een i7 een octocore? :wtf: Das wel enorm optimistisch, gewoon een quad in mijn woordenboek en dat van iedereen dat ik ooit al heb gelezen.

I5 Processoren ook wel Quad core's genoemd hebben 2 kernen met daarop hyper-threading. Daardoor komen ze op 4 rekeneenheden.
De meeste i5's hebben toch echt wel 4 reële cores, de vorige generatie waren er ook dual core i5's met hyperthreading, maar deze generatie is dat enkel de i3.

vinteg

Legacy Member
idd, de enige I5 sandy bridge met slechts 2 cores is de i5 2390t welke enkel voor de oem markt bedoeld is afaik. ohja en natuurlijk alle notebook i5's...

Cool ice

Legacy Member
mdgf zei:
Wie noemt er nu een i7 een octocore? :wtf: Das wel enorm optimistisch, gewoon een quad in mijn woordenboek en dat van iedereen dat ik ooit al heb gelezen.


De meeste i5's hebben toch echt wel 4 reële cores, de vorige generatie waren er ook dual core i5's met hyperthreading, maar deze generatie is dat enkel de i3.
Bij de i5's maak ik inderdaad een fout. I5 = Quad core. I7 Quad core met hyper..

Zo maken wij het de standaard klanten wijs :cool:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan