Archief - Verschil in videogeheugen Nvidia Geforce GT 520M (512MB vs 1GB)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Junzo

Legacy Member
Ik ben informatie aan het opzoeken omtrent laptops. Er zijn 2 modellen die ik tegen elkaar aan het afwegen ben. Beide modellen hebben als processor een Intel i5 2410m. Als grafische kaart hebben ze beide een Nvidia Geforce 520M, enkel heeft de ene laptop 512MB videogeheugen en de andere laptop 1GB videogeheugen.

Mijn vraag is nu wat net het nut is van dit videogeheugen en of het verschil van 512MB überhaupt merkbaar is op een 13.3" laptop met een GT 520M (wat sowieso al geen stevige grafische kaart is). Zou dit verschil in videogeheugen merkbaar zijn in programma's als Photoshop of een game, of is het verschil verwaarloosbaar in een vergelijking tussen beide laptops?

mdgf

Legacy Member
Zou dit verschil in videogeheugen merkbaar zijn in programma's als Photoshop
Neenn tuurlijk niet.
Misschien, maar langs de andere kant zul je toch maar enkel lichte games kunnen spelen die dat extra geheugen niet zullen gebruiken.
Belangrijker is het type geheugen, is dat DDR3 of GDDR5 (dat véél sneller is, maar natuurlijk ook duurder)?

Maareh kijk eerder voor een laptop zonder discrete gpu als je dat heb als keuze, een 520m is nauwelijks sneller dan de hd3000 die op die cpu zit, maar zal wel meer verbruiken.

Junzo

Legacy Member
Het type geheugen staat er niet meteen bij, of is het type geheugen van videogeheugen hetzelfde type geheugen als het RAM geheugen? Zo ja is het geheugen bij beide laptops van type DDR3.

Ik ben van plan om de laptop een vrij groot deel van de tijd aan een monitor te hangen met full HD resolutie, is het dan niet 'beter' om een discrete gpu te hebben?

mdgf

Legacy Member
Neen, maar het zal wel ddr3 zijn
is het dan niet 'beter' om een discrete gpu te hebben?
Waarom zou dat beter zijn? Die discrete gpu is bijna maar even snel als onboard (al helemaal indien ze beiden ddr3 gebruiken). Tenzij je je ganse geheugen zou "opgebruiken" zodat er niks meer overblijft voor de onboard is er in mijn ogen geen reden om zo'n 520m te hebben.

Junzo

Legacy Member
Als ik het goed begrijp maakt de integrated GPU dus gebruik van uw RAM geheugen als videogeheugen en de dedicated GPU heeft zijn eigen, aparte geheugen?
Dus stel dat ik beschik over 4GB RAM en een Intel HD3000 en mijn RAM geheugen wordt volledig gebruikt, dan komt de iGPU in de problemen. Als ik echter naast deze 4GB RAM nog een dedicated GPU heb, doen er zich geen problemen voor?

Deze vraag is puur informatief, want ik betwijfel of er zich veel situaties voordoen waar 4GB aan RAM geheugen volledig opgebruikt wordt zodat de iGPU in de problemen komt.

mdgf

Legacy Member
Als ik het goed begrijp maakt de integrated GPU dus gebruik van uw RAM geheugen als videogeheugen en de dedicated GPU heeft zijn eigen, aparte geheugen?
Ja, en indien de discrete gpu sneller geheugen (GDDR5) heeft zitten dan zal die ook een serieuze performanceboost krijgen.
dan komt de iGPU in de problemen
Wel je pc zal beginnen over te schakelen op virtueel geheugen (pagefile/swap, trager) en het echte geheugen zal wss nog altijd voor de gpu behouden worden. Maar 4Gb en niet genoeg hebben voor een laptop zal inderdaad niet gebeuren denk ik ;) (ik kom toe op mijn desktops met 1-2GB, w7 home premium 64bit).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan