Archief - Upgraden of niet?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

tekn0w!z

Legacy Member
Hallo,

Mijn huidig systeem:

E8400 (s775)
4GB DDR2
Ati 4850 1GB

Is het tijd voor een upgrade? Of kan dit systeem nog even mee?
Hoe vallen die nieuwe AMD-processoren mee?

Wordt voornamelijk gebruikt voor gaming & muziekbewerking.

mdgf

Legacy Member
Is het tijd voor een upgrade?
Jij gebruikt die pc hé, wij niet. Enkel jij kunt weten of je er niet meer mee toekomt.

De nieuwe high end cpu's van AMD moeten nog uitkomen.

tekn0w!z

Legacy Member
mdgf zei:
Jij gebruikt die pc hé, wij niet. Enkel jij kunt weten of je er niet meer mee toekomt.

De nieuwe high end cpu's van AMD moeten nog uitkomen.

Is dat zo? :p

Laat mij de vraag dan anders formuleren:

Hoe groot is de kloof tussen mijn setup en bv een setup met 6GB DDR3 geheugen en een i5 / i7?

Is het de moeite om te wachten op de nieuwe AMD processoren?
Kunnen zij op tegen de huidige Intel's?

daviddebruyne

Legacy Member
Je moederbord en processor kunnen zeker nog mee als het gamen aanbelangt.
Je videokaart daarentegen zeker & vast niet. Doch voor een slordige €150 heb je een Nvidia kaart met 1 GB ram die Alles draait (bvb GTX 560), welliswaar niet op de allerhoogste specs, maar ik ken je verwachtingen niet. Als die grafische kaart dan 400 of meer Watt vraagt, zal je misschien wat moeten bijleggen voor een nieuwe PSU? Grts.

Dayofdead

Legacy Member
Persoonlijk vind ik enkel de videokaart upgraden geen verstandige zet. Je gaat dan €150 betalen voor een videokaart waar je in feite niet lang mee zult doen omdat de rest van het systeem een bottleneck vormt. Tegen dat je dan de CPU wilt upgraden is er al een nieuwe generatie videokaarten uit. Ik zou nog even doorsparen en dan een grote upgrade doen.

mdgf

Legacy Member
Kunnen zij op tegen de huidige Intel's?
Mijn glazen bol was kapot en kheb em pas gisteren in rma gestuurd, vraag het binnen een maandje nog eens ;).

Hoe groot is de kloof tussen mijn setup en bv een setup met 6GB DDR3 geheugen en een i5 / i7?
Geheugen niks, 4GB is méér dan genoeg voor een gaming pc.
Uw cpu is een heel stuk trager dan een sandy bridge i5 (een i7 is geldverspilling in een gaming pc), in cpu intensieve games/programma's gaat dat veel uitmaken. In goed geoptimaliseerde games niet (of toch niet full hd of hoger).

Een 4850 is op zich geen al te slechte graka, mocht je mobo het aankunnen en je psu zwaar genoeg zijn zou je er mss nog eentje kunnen bijsteken (tweedehands zal dat op zo'n 30€ komen voor een 4850).

daviddebruyne

Legacy Member
Dayofdead zei:
Persoonlijk vind ik enkel de videokaart upgraden geen verstandige zet. Je gaat dan €150 betalen voor een videokaart waar je in feite niet lang mee zult doen omdat de rest van het systeem een bottleneck vormt. Tegen dat je dan de CPU wilt upgraden is er al een nieuwe generatie videokaarten uit. Ik zou nog even doorsparen en dan een grote upgrade doen.

Laten we zeggen dat de helft van m'n Pc gloednieuw is en de andere niet. Als de combinaties nog netjes renderen kan je toch gestaag bijkopen..?
Een gloednieuwe processor en mobo is binnen 4j ook niet meer up-to-date (maar zal wel nog meekunnen voor de meeste toepassingen)

Eén van de meer veeleisende Pc-games vh moment : SHIFT 2 Unleashed (kutspel)
Recommended system requirements :
Intel core 2 Duo 2.0 GHz
Ram : 2GB or more
Videocard : DirectX 9.0c, 3D-accelerated 512 MB video card with shader model 3.0 or higher :rofl:

Dayofdead

Legacy Member
daviddebruyne zei:
Laten we zeggen dat de helft van m'n Pc gloednieuw is en de andere niet. Als de combinaties nog netjes renderen kan je toch gestaag bijkopen..?
Een gloednieuwe processor en mobo is binnen 4j ook niet meer up-to-date (maar zal wel nog meekunnen voor de meeste toepassingen)

Eén van de meer veeleisende Pc-games vh moment : SHIFT 2 Unleashed (kutspel)
Recommended system requirements :
Intel core 2 Duo 2.0 GHz
Ram : 2GB or more
Videocard : DirectX 9.0c, 3D-accelerated 512 MB video card with shader model 3.0 or higher :rofl:

Je gaat gestaag bijkopen, maar nooit het volle uit je pc kunnen halen, dus ga je op een bepaald vlak altijd verlies maken.

Je kunt voor €200 een grafische kaart kopen en er voor €120 uithalen. Zelfde voor de andere onderdelen.

daviddebruyne

Legacy Member
Hmm
Hoe ziet jouw computerconfiguratie er dan wel uit..?
En waar zullen de processor en mobo bijdragen tot betere grafische prestaties? (of het besturingssysteem)
Ik ben benieuwd

Antec Sonata Elite, Intel 2 core duo E6550, Asus P5N-E Sli, 4GB Kingston ram, Windows 7 32-bit, Corsair prof series HX 850W, MSI N470 GTX Twin Frozr II

Dayofdead

Legacy Member
Ik zie niet echt in wat mijn computerconfiguratie hierbij te zien heeft?

In welk universum hebben de CPU en moederbord dan geen effect op de grafische prestaties? Het is niet omdat je het verschil niet zult merken tussen een i2400 en i2500 bij gaming dat je het verschil niet merkt tussen een E8400 en i2500.

daviddebruyne

Legacy Member
Je hebt duidelijk een standpunt, maar ik mis een voorbeeld of technische gegevens. Als jij het niet weet had ik het graag van iemand anders gehoord ; bevindingen zijn welkom, ik ben geïnteresseerd.
Grts.

Waar dragen de laatste nieuwe processors, mobo's (en windows) toe tot betere grafische PRESTATIES als het gamen aanbelangt?

En dan persoonlijk ; zal m'n Nvidia GTX 470 betere grafische prestaties met een mobo 64-bit en een windows 7 64-bit halen...?

mdgf

Legacy Member
In welk universum hebben de CPU en moederbord dan geen effect op de grafische prestaties?
Mobo: in dit universum.
CPU: Op full hd of liefst nog hoger bij een zeer goed geoptimaliseerd spel zal er (quasi) geen verschil zijn tussen verschillende cpu's zolang die de gpu niet bottlenecken. Het aandeel van de cpu stijgt (tov de gpu) naarmate de resolutie daalt en de cpu wordt dus belangrijker.
In games die cpu intensief zijn (starcraft 2 is dat bv dacht ik, maar dat is jammer genoeg bijlange niet de enigste) kan het juist zijn dat de een cpu upgrade evenveel winst oplevert als een gpu upgrade.

Dayofdead

Legacy Member
Dus een chipset doet niets aan de prestaties in games? Met andere woorden de evolutie van chipsets op moederborden zijn in de laatste 3 jaar niet verbeterd? Klinkt een beetje achteruitgang ipv vooruitgang in dat geval.

En je grafische prestaties (lees algemene prestaties, waaronder grafische prestaties vallen) zullen verbeteren in een 64-bit omgeving. Al is het alleen al omdat je dan de volledige 4GB zult gebruiken die in je systeem zit.
De meeste games gebruiken wel nog niet de 64-bit mogelijkheden, dus in principe moet je het voor jezelf wat afwegen welke games je gaat spelen.

mdgf

Legacy Member
Chipsets brengen vooral meer features, die kunnen onrechstreeks wel invloed hebben op gamprestaties, maar er zijn nog geen gpu's die pci-e 1.0 x16 (=pci-e 2.0 x8) kunnen verzadigen, dus voor een enkele graka zou dat er bv niet toe doen.
SataIII, usb 3.0, firewire, sneller geheugen,... zijn allemaal dingen die niets bijbrengen in games.

Maar waar ik eerder op doel is dat een mobo van 50€ geen inferieure prestaties in-game gaat opleveren tov een mobo 500€.

Aap

Legacy Member
mdgf zei:
Maar waar ik eerder op doel is dat een mobo van 50€ geen inferieure prestaties in-game gaat opleveren tov een mobo 500€.

Maar ze kunnen misschien hogere wattage hebben door mindere componenten te gebruiken of gaan minder lang mee door goedkope condensatoren. Maar heeft weinig te maken met prestatie.

Dayofdead

Legacy Member
mdgf zei:
Chipsets brengen vooral meer features, die kunnen onrechstreeks wel invloed hebben op gamprestaties, maar er zijn nog geen gpu's die pci-e 1.0 x16 (=pci-e 2.0 x8) kunnen verzadigen, dus voor een enkele graka zou dat er bv niet toe doen.
SataIII, usb 3.0, firewire, sneller geheugen,... zijn allemaal dingen die niets bijbrengen in games.

Maar waar ik eerder op doel is dat een mobo van 50€ geen inferieure prestaties in-game gaat opleveren tov een mobo 500€.

Enkel een moederbord is ofc niet logisch om te upgraden, dat was niet wat ik bedoelde. De nieuwe technologiën die de moederborden aanleveren zorgen in zijn geheel voor betere algemene prestaties van een systeem. Snellere laadtijden in games noem ik bijvoorbeeld betere game prestaties. Al had ik niet initieel gezegd dat het moederbord outdated ging zijn in mijn eerste of tweede post, ik had het eerder op de CPU (waar je ofc een ander moederbord voor moet kopen bij elke nieuwe generatie).

Ik heb zelf enkele jaren terug een grafische kaart upgraded van een 9800Pro naar een 7800GS (toen nog op AGP). Na een jaar met de 7800GS te gamen, was mijn CPU ook outdated (AMD64 3200+) en sputterde deze toch op alle games. Ik vond / vind het moeilijk om een grafische kaart van 1 jaar oud te laten vallen, terwijl je er nooit het maximum hebt uitgehaald (toen kostte de hardware natuurlijk ook nog meer dan nu).

In elk geval, ieder zijn mening, dat is de mijne :)

laurievl

Legacy Member
wachten en sparen voor nieuwe config ;) tenzij je CF kan dan zou je nog een jaarte mee kunnen voor een klein bedrag maar anders zeker doorsparen, reken op 650euro en je hebt up to date config waar je terug even tegen aan kan
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan