apa
Legacy Member
Alle moderne x86-processoren doen aan een of andere vorm van Thermal Throttling. Bij Intel noemen ze dat SpeedStep en bij AMD heet dat PowerNow!. Voor Intel processoren is er nu een tool uitgebracht die het percentage aan thermal throttling uitgevoerd door de CPU in beeld brengt: ThrottleWatch.
Wat is thermal throttling? Het is het aanpassen van de performance en de voltage van de processor naargelang de temperatuur van die processor. De bedoeling is oververhitting van de processor te voorkomen. Naarmate de temperatuur hoger wordt, zal de performance afgezwakt worden (door ofwel idle-cycles toe te voegen aan de instructies die worden uitgevoerd (TM1) of door de kloksnelheid te verlagen (TM2)).
Geizien dit de performance eventueel kan verlagen en dit sneller zal voorvallen in overklokte systemen, is dit misschien eens handig om uit te proberen voor de pentium-oc'ers onder ons?!
Wat is thermal throttling? Het is het aanpassen van de performance en de voltage van de processor naargelang de temperatuur van die processor. De bedoeling is oververhitting van de processor te voorkomen. Naarmate de temperatuur hoger wordt, zal de performance afgezwakt worden (door ofwel idle-cycles toe te voegen aan de instructies die worden uitgevoerd (TM1) of door de kloksnelheid te verlagen (TM2)).
Geizien dit de performance eventueel kan verlagen en dit sneller zal voorvallen in overklokte systemen, is dit misschien eens handig om uit te proberen voor de pentium-oc'ers onder ons?!